Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag skrev att det ger ett oseriöst intryck. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man är oseriös, men då det är så jävla svårt att avskeda någon om man väl har anställt den så ville inte arbetsgivaren chansa, vilket är helt förståeligt. Det är dennes pengar det handlar om. Hon ska trots allt vara arbetsgivarens ansikte utåt. Detta är inte unikt för just denna städfirman. De flesta serviceföretag drar sig för att anställa personer med alltför synliga tatueringar, piercingar etc. Det handlar liksom inte bara om en liten fjäril på axeln eller liknande. Går man in på hennes FB så är hon mycket mer utsmyckad än vad hon är på sin CV-bild.
Det ger ett oseriöst intryck endast hos människor med ett inskränkt tankesätt och det är dessa tankesätt som utgör ett problem i frågan, inte de personer som väljer att smycka ut sina kroppar med diverse medel.
Och jag tror inte på det du säger om att att företag generellt utesluter folk med tatueringar eller piercings då min bild av verkligheten skvallrar om det motsatta.
Jag såg för ett tag sen t.o.m. en kvinnlig polis (eller om det var en sorts vakt) som troligtvis hade fyllda läppar och även rikligt med smink. Inget att hetsa upp sig över så länge hon sköter sitt jobb.
Citat:
Men starta ett eget företag och anställ alla dessa freak då. Ingen hindrar dig.
Kanske skulle jag satsa på att bli egenföretagare. Dit alla intelligenta, meriterade personer är välkomna, oavsett vilket utseende de fått eller själva valt.
Svagsinta freaks likt dig som tänker med ögonen istället för med
hjärnan har dock inte mycket att tillföra, varken som kund eller anställd.
Citat:
Hudfärg kan man inte välja så det är en idiotisk jämförelse.
Nä, det är fullt jämförbart då det i båda fall handlar om att en människa ratas p.g.a. yttre attribut. Sen om det yttre är självvalt eller ej saknar relevans i sammanhanget.
Citat:
Som sagt så spelar det ingen roll hur vanligt tatueringar är numera. Det är skillnad på att ha någon enstaka här och där och att låta hela halsen krylla av dem samtidigt som man har fejk-läppar, botox i fejan, målade ögonbryn etc etc. Att röka är också väldigt vanligt, men ändå är det flera företag som kräver att deras anställda ska vara rökfria.
Jo, det spelar visst roll. Människor med tatueringar finns överallt även om det ännu är lite mindre vanligt med tatuerade ansikten.
I takt med att antalet tatuerade människor ökar så minskar också arbetsgivarens alternativ. De kommer inte att ha något annat val än att ta itu med sina egna lortiga fördomar i slutändan. Som sig bör då arbetsmarknaden bör styras av intelligens och färdigheter snarare än hur en person ser ut.
Sen så är du lite lustig som själv kommer med en verkligt korkad jämförelse mellan hälsovådliga rökare (som förgiftar sina lungor och luften för sina medmänniskor) gentemot tatuerade eller plastikopererade som inte gjort en fluga förnär med sina olika kroppsmodifikationer.
Det hela handlar bara om unken inskränkthet som sagt.