2021-06-19, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nu förstår jag inte riktigt.
Att JA kraftfullt dementerar att det var SE som sprang där vet jag, och jag skrev att du får lita på mig där, jag skulle aldrig skriva något som är osant.
LL vet vi.
Avseende IM stämmer ingenting, absolut ingenting, och han har sett gm vänta i hörnan, vilket SE med det pressade tidschemat inte kan ha gjort.
Adjöss med SE även där, och du försöker dessutom slingra dig ur Lisbeths utpekande av CP, med något bisarrt resonemang om VG och hans mörkgröna jacka.
Men hur vill du själv förklara Lisbeths utpekande av CP. Det vore intressant att veta.
JÅS har sett en barhuvad mörkhårig yngre man med jacka eller möjligen stickad mössa.
Hans vittnesmål är liksom IM:s vittnesmål en indirekt dementi.

HJ har du själv hört, och om du inte är helt bakom, vilket du förhoppningsvis inte är, så är det också en dementi.
Slutsatsen är given: SE var inte mannen som sprang enligt mordplatsvittnena.
Att ni skäller på mig för att jag konstaterar detta får jag stå ut med, men när ni samtidigt tillgriper LJ och YN som något bevis för motsatsen är bara patetiskt.
LJ säger dessutom blå dunjacka.

Du som är så opartisk:

Det är ändå lite lustigt att du hela tiden måste säga det för att ingen ska behöva tvivla om den saken - som om vi inte skulle kunna utläsa det ändå…eller inte!

Jag försöker förhålla mig objektiv. I denna tråd förfäktar jag idén om SE som misstänkt, inte som bevisat skyldig GM. Jag gör detta då jag tycker att det är helt befängt att hävda att han kan uteslutas.

Vad jag vände mig mot här var att du skrev att vi har fem vittnen som kraftfullt dementerar SE som GM. Jag ifrågasätter den formuleringen. Du svarar att jag får lita på att ett av vittnena avfärdar SE, medan de andra fyra ger uppgifter som talar mot att det är SE. Hur du utifrån detta som underlag hamnar i formuleringen att fem vittnen kraftfullt dementerar SE är helt bortom mitt förstånd. Om det anses vara partiskt att ifrågasätta sådant trams, så får jag väl vara det.
Citera
2021-06-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag försöker förhålla mig objektiv. I denna tråd förfäktar jag idén om SE som misstänkt, inte som bevisat skyldig GM. Jag gör detta då jag tycker att det är helt befängt att hävda att han kan uteslutas.

Vad jag vände mig mot här var att du skrev att vi har fem vittnen som kraftfullt dementerar SE som GM. Jag ifrågasätter den formuleringen. Du svarar att jag får lita på att ett av vittnena avfärdar SE, medan de andra fyra ger uppgifter som talar mot att det är SE. Hur du utifrån detta som underlag hamnar i formuleringen att fem vittnen kraftfullt dementerar SE är helt bortom mitt förstånd. Om det anses vara partiskt att ifrågasätta sådant trams, så får jag väl vara det.

Vad/vilka indicier är det som du anser gör det befängt att avskriva SE?
Citera
2021-06-19, 11:53
Medlem
Citat:

Det är inte första gången som du fastnar i formuleringar, och sedan kan dessa ältas i det oändliga.
Jag uppger åtminstone tre vittnen i det avseendet.
JA, LL och LP. LP i egenskap av att hon själv pekat ut CP. Sedan tycker jag nog att man kan säga att även HJ gör det.
När det gäller IM och JÅS har jag förklarat detta utifrån deras vittnesmål.
Någonstans där borde du ha tagit upp diskussionen, och jag är gärna med på att diskutera dessa vittnen enskilt och i detalj, men du ältar bara ditt gamla: ”jag tycker inte att man kan säga att de dementerat”
Försök att vara lite konstruktiv i stället, du ger annars intrycket av att vara här för att tjafsa.
Citera
2021-06-19, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Så han byter alltså från keps och mörk rock som fladdrar, till annan keps och tjockare mörk rock, som fortfarande fladdrar (kolla expressen foto: https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren)

Makes no sense.

Självklart slänger han rocken som GM, kan ju finnas krutstänk eller blodstänk, finns ju ingen som tar den risken
Citera
2021-06-19, 14:55
Medlem
[quote=AggeAgent|76270192]
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad passar bäst in i din teori?[/QUOTE

Det känns inte övertygande att hänvisa till YNs vittnesmål och hävda att SE måste bytt till en annan mörk rock, som fortfarande fladdrar (se tidigare expressen länk).

Varför ljuga när man ändå byter till samma typ av kläder? Krutstänk? I så fall har han alltså köpt en likadan uppsättning av: vinterrock (men något mindre fladdrande eftersom han insett att fladdrandet kan avslöja honom), keps, handledsväska (väskan borde han insett vara minst lika avslöjande som fladdrande rocken) mörka byxor och skor, för att sedan visa upp sig i tidningar, TV och för polis.

YN har på direkt fråga AVFÄRDAT foto på SEs rock. Ska man komma vidare med det spåret blir allting väldigt krystat och osannolikt, precis som TPs lögn om att SE skulle ha en annan rock på polisens foton och expressens foton. Rent påhitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Självklart slänger han rocken som GM, kan ju finnas krutstänk eller blodstänk, finns ju ingen som tar den risken

Det känns inte övertygande att hänvisa till YNs vittnesmål och hävda att SE måste bytt till en annan mörk rock, som fortfarande fladdrar (se tidigare expressen länk).

Varför ljuga när man ändå byter till samma typ av kläder? Krutstänk? I så fall har han alltså köpt en likadan uppsättning av: vinterrock (men något mindre fladdrande eftersom han insett att fladdrandet kan avslöja honom), keps, handledsväska (väskan borde han insett vara minst lika avslöjande som fladdrande rocken) mörka byxor och skor, för att sedan visa upp sig i tidningar, TV och för polis.

YN har på direkt fråga AVFÄRDAT foto på SEs rock. Ska man komma vidare med det spåret blir allting väldigt krystat och osannolikt, precis som TPs lögn om att SE skulle ha en annan rock på polisens foton och expressens foton. Rent påhitt.
Citera
2021-06-19, 15:11
Bannlyst
[quote=AggeAgent|76275534]
Citat:

Blir ju inte krystat, det är fullt naturligt att som mördare slänga kläderna som man hade på sig när man begick mordet
Citera
2021-06-19, 15:13
Bannlyst
[quote=MOPspanaren|76268869]För dig och de som pekar ut SE så väger ju klar kepsen tungt, eller hur!
Men vad säger egentligen uppgifterna? På riktigt, utan att försöka ljuga in en statsministermördare?

Vill du åta dig en uppgift?
1. Återge allt vad LJ säger om "keps"
2. Vilka vittnen från den absoluta mordplatsen nämner keps eller nåt som kan tas för keps?
3. Vilka 2 vittnen är det som menar att det absolut inte är keps?
4. Hur säkert är egentligen "keps" ?[/QUOTE

Kepsliknande säger han och LJ är i allra högsta grad ett mordplatsvittne, de vittnen som avvisar kepsen hade möjlighet att prata ihop sig innan nere på mordplatsen och såg också händelsen på avstånd vilket gör att tillförlitligheten är lägre hos deras uppgifter än hos LJ
Citera
2021-06-19, 15:28
Medlem
Citat:
Vad/vilka indicier är det som du anser gör det befängt att avskriva SE?

En person som bevisligen befunnit sig på platsen och enligt egen utsago har förväxlats med mördaren och samtidigt ger en relativt orimlig historia av vad han har haft för sig. En sådan bör misstänkas och utredas. Allt annat är idioti. Avfärdar en misstänkt gör man när det framkommer fakta som innebär att personen nära nog omöjligt har utfört handlingen.

Om man anser att det finns andra som är mer misstänkta, så kan man lägga SE åt sidan, men att helt avfärda honom på de grunder som läggs fram i denna tråd är helt och hållet befängt.
Citera
2021-06-19, 17:07
Medlem
Citat:
En person som bevisligen befunnit sig på platsen och enligt egen utsago har förväxlats med mördaren och samtidigt ger en relativt orimlig historia av vad han har haft för sig. En sådan bör misstänkas och utredas. Allt annat är idioti. Avfärdar en misstänkt gör man när det framkommer fakta som innebär att personen nära nog omöjligt har utfört handlingen.

Om man anser att det finns andra som är mer misstänkta, så kan man lägga SE åt sidan, men att helt avfärda honom på de grunder som läggs fram i denna tråd är helt och hållet befängt.

”Relativt orimlig historia”? I relation till vad är den orimlig?

Jag kan hålla med om att SEs version bör kontrolleras, men det har den också gjort under de 34 år som gått. Av det som framkommit under utredningarna (PU, media och privatsparare) som gjorts ser jag inget som talar för SE som GM, enbart uppgifter som talar för SE som vittne.

Då ska det tilläggas att jag 2018 tyckte TPs bok var välskriven och övertygande, dessutom med en ansedd tidskrift i ryggen. Men så fort jag började skrapa på ytan så framkommer en helt annan bild.
Citera
2021-06-19, 19:13
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Naturligtvis har du helt rätt i allt du skriver och det gäller oavsett vilken skala man befinner sig på när det gäller skuldfrågan.
Citera
2021-06-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Naturligtvis har du helt rätt i allt du skriver och det gäller oavsett vilken skala man befinner sig på när det gäller skuldfrågan.

Jag säger heller inte emot Pirigins inlägg ( håller dock inte med om att SEs historia är orimlig).

Jag ser dock inte att Pirigins inlägg generellt skulle vara mer konstruktiva än den, låt oss för enkelheltens skull kalla den för ”subjektiva” inställning, som de flesta av oss andra har, där vi sluggar lite hej vilt och ingen erkänner sig träffad.

Att vara objektiv är inte samma sak som att vara konstruktiv. För jag antar ändå att alla aktiva på denna tråd är här för att kunna släcka det tvivel som finns, oavsett vad man tror.
Citera
2021-06-19, 21:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Kepsliknande säger han och LJ är i allra högsta grad ett mordplatsvittne, de vittnen som avvisar kepsen hade möjlighet att prata ihop sig innan nere på mordplatsen och såg också händelsen på avstånd vilket gör att tillförlitligheten är lägre hos deras uppgifter än hos LJ

Ja.. och vår åklagare KP säger "säker på keps".
Kan man slentrianmässigt beskylla SE för lögner så är detta en lögn av åklagaren! (Väntar mig dock inget medhåll)

Mordplatsvittne?
Ok, jag kan ge med mig.
De är ändå så att hans uppgift inte finner stöd i andras uppgifter.

Att IM och J-Å skulle ha pratat ihop sig?!? Fram med dina källorna istället för att spekulera.
Däremot kommer deras kommentarer sannolikt utifrån vad som skrivits i media.
De har sin övertygelse oavsett...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in