2021-06-19, 18:00
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Det är det inte. En arbetsgivare måste få välja bort folk med ett oseriöst utseende om denne önskar.
Vad är oseriöst med stora läppar?

Vad mer ska vara grund för negativ särbehandling? Diskriminering?

Ursprung? Härkomst? Kön? Ej nazist?
Citera
2021-06-19, 18:13
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l

Är det oseriöst att ha tatueringar i hela ansiktet? Är det oseriöst att klyva tungan?

Det får arbetsgivaren själv bedöma, det är ju arbetsgivaren som ska anställa någon.

Från DOs hemsida:
Sju diskrimineringsgrunder

"En förenklad beskrivning av lagens definition av diskriminering är att någon missgynnas eller kränks. Missgynnandet eller kränkningen ska också ha samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna.

kön
könsöverskridande identitet eller uttryck
etnisk tillhörighet
religion eller annan trosuppfattning
funktionsnedsättning
sexuell läggning
ålder"

Läppförstoring är inte något som relaterar till ovanstående.
Citera
2021-06-19, 19:07
Medlem
Kämpendahls avatar
Finns det någon här som skulle kunna tänka sig att jobba hos Yvonne Fager? Människan verkar inte vara klok och brister rejält i social förmåga och dessutom verkar helt gränslös. Yvonne Fager är alltså dömd för grovt olaga hot och har riktat ett gevär mot en installationstekniker av fiberoptik. Vilken normal människa väljer att jobba för henne?

Ronja kan pröva lyckan på andra ställen. Det finns förmodligen många städfirmor i Örebro. Vanligen brukar man inte behöva skicka en bild. Man skickar sitt CV och är det intressant träffas man och bedömningen görs efter den person man är. Några i tråden hakar upp sig på tatueringar, men det är trots allt vanligt i samhället idag, inte minst på människor som jobbar inom yrken där det inte krävs någon högre utbildning. Jag tror att det är svårt att generalisera och vetenskapligt fastslå att personer med ankläppar jobbar sämre än andra och att det är mer träffsäkert att träffa personen i fråga och ta referenser än att göra bedömningen av en enda bild.
Citera
2021-06-19, 19:09
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Swoosh.

Jaaaa tydligen.

Hade en äcklig jävel på förra jobbet som hade ankläppar.
Helt utfryst.
Ingen vill ha med sånt folk att göra.

Håller med om att det är ett bisarrt fenomen. Det är ett ingrepp som i princip ingen man gillar, till skillnad från till exempel silikonbröst, utan det är kvinnorna själva (via Instagram och liknande) som driver på den här märkliga utseendetränden.
Citera
2021-06-19, 19:20
Medlem
Hade hon sökt jobb hos "Champagne", den coolaste pimpen i stada så hade det säkert inte spelat någon roll med anknäbb.
Citera
2021-06-19, 19:21
Medlem
Hon kunde lika gärna ha sökt jobbet i en clownkostym och stor röd lösnäsa.
Hon fattar inte koden.
Citera
2021-06-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eh, det normala är att man anställer en person utan att ha sett personen jobba. Man väljer ut de man vill intervjua, intervjuar dem, tar referenser och anställer. Det är alltid en chansning att anställa och det är viktigt att sålla rätt. En arbetsgivare lär av erfarenhet vilken typ av person som funkar bra. En tjej som jobbar hårt på ett Paradise Hotel-utseende framstår inte som ambitiös och hårt arbetande, utan som en slacker som värderar party och glidarliv. Som arbetsgivare får du rysningar av det.
Nej det är det som är poängen, du kan inte veta sånt baserat på ett foto.
Du får ta dig ut lite i livet om du tror att alla som inte ser normala ut enligt dig är värdelösa att anställa.
Citera
2021-06-19, 20:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Så du tycker att feteläppar på en person innebär ett oseriöst utseende?

Hoppelihopp. 30-talet och nazismen knackar på.

Ska även bajspackare bli negativt särbehandlade?

Du är som en nazist.

Det spelar ingen roll vad jag tycker. Det som spelar roll är vad arbetsgivaren tycker. Men ja, om du går in på hennes FB-sida så ser du att hon har ett högst oseriöst utseende. Jag förmodar att du inte hade haft några problem med att ett skinhead med hakkors tatuerade över hela armarna och kroppen blivit nekad arbetsintervju.
Citera
2021-06-19, 20:35
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).

I ett serviceyrke med förmodad kundkontakt är de anställda företagets ansikte utåt, och därmed borde de ha rätt att bestämma utseendet på det ansiktet.
JAG skulle inte anställa någon som ser ut sådär.
Vittnar om taskig självbild = problem.
Citera
2021-06-19, 20:37
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Det handlar inte bara om att hon har stora läppar. Det handlar om att hela hennes utseende präglas av olika ingrepp. Det CV-bilden visade var bara toppen på isberget. Det står dig fritt fram att starta ett företag och anställa sådana WT-luder om du vill, men ingen annan ska vara tvingad att göra det.
Citera
2021-06-19, 20:40
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Ronja hade tur som slapp den arbetsgivaren. Förstår hennes trauma. Hoppas chefen får straff av människorna i bygden, litet kundtapp vore bra markering mot översitteriet.

Jag hade inte heller anställt Ronja men jag hade nöjt med mig att skriva "Tack för visat intresse, men bla bla bla, bättre lycka nästa gång".

Förvånad att chefen inte insett att man inte kan trampa folk på tårna hursomhelst utan att få igen på ett eller annat sätt. Inte speciellt diplomatisk människa.
Citera
2021-06-19, 20:41
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
I ett serviceyrke med förmodad kundkontakt är de anställda företagets ansikte utåt, och därmed borde de ha rätt att bestämma utseendet på det ansiktet.
JAG skulle inte anställa någon som ser ut sådär.
Vittnar om taskig självbild = problem.

Hobbypsykolog much? Du vet ingenting om hennes självbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in