Citat:
Ursprungligen postat av
seriouslyfuckedup
Detsamma gäller fetma, dåliga tänder, dålig hy. Så du tycker att man ska berätta det på samma hånfulla sätt? För naturligtvis är en sådan person inte aktuell för vissa jobb just pga utseendet.
Jag är ingen snöflinga utan tar gärna ärlig kritik. Men om syftet är att håna och kränka så tolererar man det inte.
Är man arbetsgivare får man agera professionellt. Och vill man hjälpa en arbetssökande på nya uppdrag så formulerar man sig inte som den psykiskt sjuka kärringen. För det är hon om du läser domen mot henne. Man skulle kunna fråga först om den sökande vill ha ärlig respons och sen formulera sig på ett bra sett. Att bara häva ur sig skit är inte för ett civiliserat samhälle.
Jag håller med dig. Jag hade antagligen inte sagt något alls. Jag har inga synpunkter på hennes tatueringar och läppar. Var och en får göra som den vill. Men själva bilden var megafiltrerad och intetsägande och snarare den typ av bild man hade lagt ut på en kontakt annons. Möjligtvis hade man kunnat påpeka att hon skulle ta en annan bild. En god vän, familjemedlem, eller kontakt på arbetsförmedlingen borde gjort det. Väljer man den typen av utseende så får man ju räkna med att bli bedömd efter det. Inte alla bryr sig om att titta bakom fasaden. Men en bättre bild hade ju hjälpt.
För många år sedan vikarierade jag som avd chef. Jag skulle anställa sommarvikarier. En kille som kom på intervju hade näsring, knallrosa hår och tatueringar överallt. Men efter intervjun gav jag honom ändå en chans som timanställd. Sättet han svarade på mina frågor, en ödmjukhet och magkänsla sa till mig att jag skulle göra det. Sa till honom att i allafall ta ut näsringen och kanske tona ner sig något på jobb. Han var en riktig klippa. Duktig som bara den, flexibel och arbetsvillig. Ibland behöver man titta bakom fasaden. I dessa tider är det dock ett överskott på arbetssökande och då är det arbetsgivarens marknad.