2021-06-19, 13:52
Medlem
pestloppans avatar
Den förra långdistanslöparen Sara Wedlund har dött, 45 år gammal.

"Hon deltog i OS i Atlanta 1996 och tog silver på inomhus–EM och guld i terräng-EM samma år. På sommaren 1996 belönades Wedlund med Victoriastipendiet under Victoria-dagen den 14 juli på Öland.

Men tiden i rampljuset blev kort. Parallellt som hon kämpade mot skador led Sara Wedlund också av anorexia.

2003 avslutades karriären och sedan dess har hon aldrig ställt upp på någon intervju."

En tragisk historia, detta. Död för egen hand? Eller var det anorexian som till slut tog livet av henne?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/lEB25o/sara-wedlund-dod--blev-45-ar-gammal
Senast redigerad av pestloppan 2021-06-19 kl. 14:03.
2021-06-19, 13:54
Medlem
Anorexian tar ännu ett offer.

Kort karriär i offentligheten men alla verkar minnas den. Det är bra.

Vila i frid Sara Wedlund.
2021-06-19, 14:02
Medlem
Borasare1980s avatar
Eftersom dödsorsaken inte nämns så är det väl antagligen nåt relaterat till känslomässig ohälsa. Kanske återfall av anorexin. Tragiskt hursomhelst. Jag minns att hon gjorde stort avtryck sin korta karriär och blev väldigt folkkär. Vila i frid!
2021-06-19, 14:06
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Anorexian tar ännu ett offer.

Kort karriär i offentligheten men alla verkar minnas den. Det är bra.

Vila i frid Sara Wedlund.

Är själv lite för ung men var hon inte aktiv under en period då det inte fanns många svenska kvinnliga stjärnor? Iaf i sommargrenar? Wiberg kanske men sen kom ju Forsberg, Anja, Bergqvist, Alshammar etc? Fast jag kanske bara har en minneslucka
2021-06-19, 14:09
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Är själv lite för ung men var hon inte aktiv under en period då det inte fanns många svenska kvinnliga stjärnor? Iaf i sommargrenar? Wiberg kanske men sen kom ju Forsberg, Anja, Bergqvist, Alshammar etc? Fast jag kanske bara har en minneslucka

Ja, svensk friidrott var väl i princip död i mitten på 90-talet när Sara slog igenom. Det var därför en niondeplats i en final var en enorm framgång. Sedan fick hon nog extra sympatier för att hon kämpade mot anorexia.

Patrik Sjöberg och Sven Nylander var iofs fortfarande aktiva vid denna tid, men klart på nedgång.
2021-06-19, 14:09
Moderator
Chantres avatar
Finns tråd.

(FB) Vad hette den där löpartjejjen? Sara Wedlund, avliden juni 2021
2021-06-19, 14:12
Medlem
Ajembacks avatar
Ett namn man aldrig glömmer när man väl hör det. Tragiskt, sorgligt. Hoppas hon nu kommit till ett bättre ställe. Vila i frid Sara.
2021-06-19, 14:15
Medlem
Jag var en riktig spinkis som barn och några retade mig för det & sa att jag liknade Sara Wedlund.

Minns Sara Wedlund mycket väl, en vuxen kvinna med sån tunn kropp Förbannade anorexia.
2021-06-19, 14:20
Medlem
Citat:

Alla minns henne för att hon var sjukligt smal. Kolla bara bilderna på länken. Jag såg henne springa live en gång i Sollentuna för 20 år sedan och jag minns det fortfarande. Hon såg allt annat än frisk ut.

https://www.google.com/search?q=sara+wedlund+karr%C3%A4r&sxsrf=ALeKk018A9 WYtO0UgwW_iCRTucEULOcjRw:1624104967291&tbm=isch&so urce=iu&ictx=1&fir=1phIIdw42ayaLM%252CPLrJGpjuvFHQ HM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSN_M8Vw4Z7FvO82lh20h68RVIxvA&sa=X&ved=2ahUKEwjtxJ y91qPxAhVGDewKHdW-AAoQ9QF6BAgHEAE#imgrc=1phIIdw42ayaLM
2021-06-19, 14:21
Medlem
Citat:

Du har rätt men förringar inte Saras karriär.
2021-06-19, 14:21
Medlem
VoktorDodkas avatar
Man blir gråtmild. Jag har för mig att media bidrog att göra hennes anorexi värre, hon var väl egentligen inte så förtjust i uppmärksamheten utan ville bara springa.
2021-06-19, 14:24
Medlem
Citat:
Vilka var sommargrenarna som Wiberg, Forsberg och Anja tävlade i?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in