2021-06-18, 23:45
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: EU förbjuder vedeldning

/Moderator
Citera
2021-06-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Skogsägare är en industri och inkomstkälla som är lika pressad idag som precis alla andra branscher! Det gäller att maximera vinst, minimera utgifter och alltid ha den ständiga "effektiviseringen" i nacken. Innan "effektiviseringens tid" var inte pressen lika hög, då kunde man förvalta saker och ting på riktigt!

Återigen. Vad är det som du tror gör att du vet bättre än skogsfolket? Och följdfråga: tror du att skogsägare är så korkade att de missförvaltar sin inkomstkälla för kortsiktig profit?

Mitt råd är att du och alla dina vänner som inte har något med skogsbruket o göra att vara tysta. Skogsägare vet mer och respekterar sina råvaror mer än någon lekman på internet.
Citera
2021-06-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Skogsägare är en industri och inkomstkälla som är lika pressad idag som precis alla andra branscher! Det gäller att maximera vinst, minimera utgifter och alltid ha den ständiga "effektiviseringen" i nacken. Innan "effektiviseringens tid" var inte pressen lika hög, då kunde man förvalta saker och ting på riktigt!

Ett helt urbota inlägg. Du sitter i din lägenhet o hittar på saker som du inte vet ngt om!
Skulle du så ens komma ut i en skog så skulle du irra bort dig direkt.
Du ser inte skogen för det är för många träd i vägen!!
Citera
2021-06-19, 01:01
Medlem
[complex]s avatar
HAHA!
https://www.friatider.se/eu-forbjuder-vedeldning

Dom som vill förbjuda detta inom EU kan suga en miljon kukar i sekunden!!!
https://www.youtube.com/watch?v=kcm8jQBQ6kg

Om sverige tillåter detta skäms jag så hårt.. har födds i detta land. Detta får inte bli verklighet! Inser ni inte att ni är SLAVAR??? Dom vill ha era skatter/pengar, och sen ta ifrån er lycka alla ni som njuter av vedeldning. Vi människor har bränt ved i urminnes tider! Detta är heligt... VED. Kraft. Bränsle.. Dom totalt skiter i er lycka om ni njuter av ved-eldning..
Ska dom göra det "olagligt"? Dom kan glömma det!

Ni låter inte detta inträffa hoppas jag? Ved.. det har hjälp vikingar och våra förfäder överleva hårda vintrar. Ljudet av en brasa sitter i hela mänsklighetens DNA nu.. Ska det bli "olagligt"??? SKÄMS att ens ha detta som förslag.
Druckit lite vin nu, men världen är så skev och om svensken böjer sig för detta skäms jag...

Frågan är hur mycket slav folk vill vara och vad dom tolererar.. Är detta ett skämt eller???

:
EU vill stoppa vedeldning
Läckt rapport avslöjar planerna:

* Endast tillåtet att elda med inköpt pellets framöver
* Ved ska ersättas med produkter av "sågspån, rester och återvunnet material"
* Ett nytt satellitövervakningssystem ska övervaka att reglerna följs

Satellit för att övervaka eldning.. Helt SJUKT! nej, ni är inte fria.. Alla måste betala skatt och ni är under kontroll. Det är jävligt bra att alla protesterar, men ingen här inne är fri om man lever i ett samhälle.. Då får ni flytta ut utanför samhällen och leva i skogen. Då är ni friare sen.. haha, patetiskt. Dom vill tjäna pengar på ved vid allmän väg och nu detta. Vikingarna hade tagit sina båtar dit och staplat deras huvuden på ved snickrat som en påle. Uppmanar inte till brott..
Detta kan dom fetglömma.

edit: Spara på skogen och va snäll mot planeten.. Detta är priset med mindre träd. Men, plantera mer träd bara hela tiden nu. Gör nån trend där kanske skolklasser går ut och planterar träd ihop eller liknande...
Men förbjud fan inte vedeldning.. Det känns som dom alltid ska ha en bra grund/täckmantel, men deras primära orsak är såklart att dom får tjäna pengar på skatter och annat av pellets och liknande. Det är främsta orsaken till detta förslag.
Senast redigerad av [complex] 2021-06-19 kl. 01:34.
Citera
2021-06-19, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Mao ännu en FT-skröna som blir till saning på FB…

Mao ännu en blatte som inte orkar läsa...
Citera
2021-06-19, 10:47
Medlem
Om man inte vill ut ur EU är man fan sjuk i huvudet, jävla idioter som ska bestämma över saker de inte har att göra med.
Citera
2021-06-19, 11:00
Medlem
Rokushikis avatar
Som vanligt har Fria Tiders läsare såpass mycket läsförståelse att dom bara klarar av att läsa rubriken.

Det här handlar inte om någon häxjakt på privatpersoner. Utan handlar om att stoppa den skenande skövlingen av skogen som leder till livlösa kalhyggen.
Citera
2021-06-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0z
Jag lägger denna i politik inrikes eftersom den främst berör Sverige.

Är det Löfven som har beställt detta? Han försökte ju förbjuda vedspisar 2018 men fegade ur. Om alla tvingas köpa pellets när ved förbjuds så kan ju staten beskatta inköpten medan ved ofta är gratis i alla fall för oss i glesbygden.

Se artikel: https://www.friatider.se/eu-forbjuder-vedeldning
En fis i rymden.
Tyvärr så lever vi i en värld där klimatångesten har tagit över.
I detta fall förstår jag ändå anledningen.
Träden i sig är en livsnödvändighet. Medan de växer så tar de hand om koldioxiden som enl vissa är anledningen till klimathotet. Skövlingen av regnskogen är i så fall något som borde avbrytas först.
Men att fälla träd för att sedan elda upp dem är korkat sett till helheten även om jag själv skulle göra samma sak om det var till fördel för min privatekonomi.
Så, med det kan jag köpa detta förbud.
Citera
2021-06-19, 12:18
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Mängden skog har fördubblats i Sverige på 100 år.

På det här sättet kan vi rädda klimatet och därmed planeten.
Vi är redan en massa kommunpolitiker som kommit överens om det fina i att freda skogen genom att omvandla skog till nationalparker.

Har vi verkligen någon medärvd rättighet att bruka våld på skogen och dess djur?
I min värld är allt heligt, stort som litet har alla djur och växter en själ precis som vi människor.
Citera
2021-06-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Som vanligt har Fria Tiders läsare såpass mycket läsförståelse att dom bara klarar av att läsa rubriken.

Det här handlar inte om någon häxjakt på privatpersoner. Utan handlar om att stoppa den skenande skövlingen av skogen som leder till livlösa kalhyggen.
Precis och det är också detta man pratar om att använda satellitövervakning för att beivra, inte för att övervaka folks vedeldning, skorsstenar eller hustomter. Det tragikomiska här är väl att de fakenewsälskare och icke källkritiska figurer som slukar Fisiga Tiders artikel och vantolkningar med hull och hår antagligen är samma typ av personer som brukar yla åt att Aftonbladet eller annan mainstreammedia huserar just sådana typer av nyheter.
Senast redigerad av pf10 2021-06-19 kl. 12:33.
Citera
2021-06-19, 13:11
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Mängden skog har fördubblats i Sverige på 100 år.

På det här sättet kan vi rädda klimatet och därmed planeten.
Vi är redan en massa kommunpolitiker som kommit överens om det fina i att freda skogen genom att omvandla skog till nationalparker.

Har vi verkligen någon medärvd rättighet att bruka våld på skogen och dess djur?
I min värld är allt heligt, stort som litet har alla djur och växter en själ precis som vi människor.

Men hur mycket avverkningensbar skog finns sett i t ex 20-årsperspektiv?
Citera
2021-06-19, 13:21
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Men hur mycket avverkningensbar skog finns sett i t ex 20-årsperspektiv?

Det är inget att oroa sig för. Kommunen sköter det.
Skogen och vår biotop är det finaste vi har, varför ska vi förstöra det så att folk kan tjäna pengar på det eller roa sig genom att elda upp det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in