Citat:
Ursprungligen postat av
Klarlack
Jag hoppas vedeldning kommer förbjudas, eller att de som eldar måste ha filter. Jag har stora problem med astma och halsont när folk eldar. Det kommer in i vår villa att jag får stänga av ventilationen. Men det är ju inte hälsosamt för någon att andas in röken.
Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Personligen skulle jag elda även om det blev förbjudet men jag bor å andra sidan ute på landsbygden utan några direkta grannar. Men jag kan ju förstå att det kanske finns ett problem inne i städer och då speciellt om den som eldar inte riktigt vet vad hen håller på med.
Absolut. Jag tror inte det bör vara några problem i glesbygden. Jag bor i tättbebyggt villaområde i förort till Stockholm och här är det på kvällarna så kraftig röklukt att jag måste stänga all ventilation nästan varje dag på vinterhalvåret, och som lök på laxen är huset byggt 1970 innan radonproblematiken blev känd.... Det är runt 500 bq i huset och gränsvärdet är 200.
Enligt reglerna får man elda max 2 x 4 timmar i veckan men jag vill påstå att folk inte följer det. En av mina grannar sa att han eldar så mycket han kan. Jag har berättat om mina problem och får hoppas han tagit till sig något av det.