2022-07-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Yepp, alla är lika jämlika, fast vissa är mer jämlika än andra.

Herregud så rätt Orwell hade!

Klart han hade rätt han beskrev ju bara det som skedde i Sovjetunionen.

Historien upprepar sig.
Citera
2022-07-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Klart han hade rätt han beskrev ju bara det som skedde i Sovjetunionen.

Historien upprepar sig.

Jo, det stämmer, men han beskrev inte bara Sovjet utan hela den kommande världen.
Citera
2022-07-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Jo, det stämmer, men han beskrev inte bara Sovjet utan hela den kommande världen.

Jo det var just det han gjorde, och historien har ju tyvärr upprepat sig.
Citera
2022-07-21, 23:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
För ett tag sen så skickades broschyren ”om kriget kommer” ut till hela svenska folket som uppmanade folket att ha vevradio, batterier, ficklampa, vatten, vattenrenare och annat hemma. Är det då inte bra om man då även kan ha varmt i sitt hus utan att vara beroende av att pelletsfabriken tillverkar svindyr pellets till folket.

Jag har tyvärr inte gratis ved och eldar mest som hjälp och mys men skulle utan problem kunna ha 20 grader i halva huset en vinter genom att bara elda.
Har en ny och effektiv kamin som löser det åt mig och i carporten ligger just nu 15m3 ved som är tänkt att räcka två år.
Skulle det vara så att några grannar vill komma in och värma sig så är de också välkomna.
Är det kallt ute så man kan förvara mat där när elen är borta så skulle jag vara självförsörjande iallafall några veckor på det jag har hemma nu utan att ha bunkrat.
Givetvis skulle maten kanske bli lite lika men det kan man leva med i ett krig.

Hur EU ens kan få lägga fram så idiotiska förslag är helt otroligt.
Citera
2022-07-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
För ett tag sen så skickades broschyren ”om kriget kommer” ut till hela svenska folket som uppmanade folket att ha vevradio, batterier, ficklampa, vatten, vattenrenare och annat hemma. Är det då inte bra om man då även kan ha varmt i sitt hus utan att vara beroende av att pelletsfabriken tillverkar svindyr pellets till folket.

Jag har tyvärr inte gratis ved och eldar mest som hjälp och mys men skulle utan problem kunna ha 20 grader i halva huset en vinter genom att bara elda.
Har en ny och effektiv kamin som löser det åt mig och i carporten ligger just nu 15m3 ved som är tänkt att räcka två år.
Skulle det vara så att några grannar vill komma in och värma sig så är de också välkomna.
Är det kallt ute så man kan förvara mat där när elen är borta så skulle jag vara självförsörjande iallafall några veckor på det jag har hemma nu utan att ha bunkrat.
Givetvis skulle maten kanske bli lite lika men det kan man leva med i ett krig.

Hur EU ens kan få lägga fram så idiotiska förslag är helt otroligt.
Vad är så otroligt? De har blivit gretafierade. Jag är ju i Finland just nu och undrar lite lätt om finnkolingarna tänker sluta basta för klimatets skull. I princip varje stuga på varje ö jag seglar förbi har bastu. El är däremot inte säkert de har.
Citera
2022-10-01, 07:52
Medlem
EU-REGLER BEGRÄNSAR VEDELDNING MED KAMIN (AGENDA 2030)

I Jmm-rapport # 27 går jag in på det faktum att EU-regler begränsar eldning med kaminer i Sverige (för att motverka klimatförändringarna – agenda 2030 och hållbar utveckling).

Malmö Stad har stränga regler vad gäller vedeldning i kamin om man har som syfte att värma upp bostaden. Till exempel får man inte, på de flesta ställen i Malmö, använda kamin i syfte att värma upp bostad eller vatten mellan perioden 1 oktober till 31 mars, då får endast trivseleldning ske och staden har rekommenderade begränsningar för hur ofta man bör elda.

https://jmm.nu/eu-regler_kamin_ekodesgindirektiv_vedelda/
Citera
2022-10-01, 09:46
Medlem
Själv så kommer vi här att elda järnet hela vintern lång.
Alla grannar jag vet om och som har möjlighet kommer göra exakt samma.
Inte en enda jävla EU politiker eller byråkrat kommer att kunna göra ett enda skit åt det.
Har börjat hugga upp nästa vinterhalvårsförråd nu.
När nästa vinter kommer,så kommer jag att elda järnet med ved igen.

Vad f-n skall EU eller någon annan göra åt det?
Citera
2022-12-11, 13:14
Medlem
Klarlacks avatar
Jag hoppas vedeldning kommer förbjudas, eller att de som eldar måste ha filter. Jag har stora problem med astma och halsont när folk eldar. Det kommer in i vår villa att jag får stänga av ventilationen. Men det är ju inte hälsosamt för någon att andas in röken.
Citera
2022-12-11, 13:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Jag hoppas vedeldning kommer förbjudas, eller att de som eldar måste ha filter. Jag har stora problem med astma och halsont när folk eldar. Det kommer in i vår villa att jag får stänga av ventilationen. Men det är ju inte hälsosamt för någon att andas in röken.

Personligen skulle jag elda även om det blev förbjudet men jag bor å andra sidan ute på landsbygden utan några direkta grannar.

Men jag kan ju förstå att det kanske finns ett problem inne i städer och då speciellt om den som eldar inte riktigt vet vad hen håller på med.
Citera
2022-12-12, 00:57
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Personligen skulle jag elda även om det blev förbjudet men jag bor å andra sidan ute på landsbygden utan några direkta grannar. Men jag kan ju förstå att det kanske finns ett problem inne i städer och då speciellt om den som eldar inte riktigt vet vad hen håller på med.
Absolut. Jag tror inte det bör vara några problem i glesbygden. Jag bor i tättbebyggt villaområde i förort till Stockholm och här är det på kvällarna så kraftig röklukt att jag måste stänga all ventilation nästan varje dag på vinterhalvåret, och som lök på laxen är huset byggt 1970 innan radonproblematiken blev känd.... Det är runt 500 bq i huset och gränsvärdet är 200.

Enligt reglerna får man elda max 2 x 4 timmar i veckan men jag vill påstå att folk inte följer det. En av mina grannar sa att han eldar så mycket han kan. Jag har berättat om mina problem och får hoppas han tagit till sig något av det.
Senast redigerad av Klarlack 2022-12-12 kl. 01:19.
Citera
2022-12-13, 18:48
Medlem
Superbunnys avatar
Hur i hela friden ska man hålla sitt hus varmt vid ett strömavbrott (som förmodligen kommer att bli allt vanligare dom kommande tio åren om man ska tro politikerna).

Brukar själv ha strömavbrott i många timmar i samband med typ snöfall. Finns ju inget annat sätt än att elda vid sådan händelse.

Ska folk få sina bostäder förstörda av kyla?

EU är ta mig fan det sämsta som har hänt i vårat jävla land!
Citera
2022-12-15, 16:11
Medlem
Akvavitaes avatar
Eu ville förbjuda stormkök oxå. Svårt att göra motstånd om man inte har livsnödvändigheter till hands.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in