2021-06-19, 09:55
Medlem
DARYLs avatar
Då man som privatperson inte längre kan köpa R134a, finns det någon metod för att flytta gasen från en bil som kanske ändå skall skrotas till en bil som har tomt på AC (men som reparerats). Finns det någon enkel metod som inte kostar skjortan?
Citera
2021-06-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Då man som privatperson inte längre kan köpa R134a, finns det någon metod för att flytta gasen från en bil som kanske ändå skall skrotas till en bil som har tomt på AC (men som reparerats). Finns det någon enkel metod som inte kostar skjortan?

Enkel metod känner jag inte till.
Bilskrotarna tömmer gasen på liken och säljer den till ackrediterade verkstäder.
Så tekniken finns.
Citera
2021-06-19, 10:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL

Vad menar du med kostar skjortan? Där jag bor kostar en ac-service 1100 kr = vacuumsugning och påfyllning.
Citera
2021-06-19, 10:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Nej, det finns ingen enkel metod.
Citera
2021-06-19, 12:35
Medlem
Så länge du inte har tillgång vakuumpump, tömningsaggregat, manometerställ, tom tub, m.m. så finns det inget enkelt sätt..
Citera
2021-06-19, 12:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Så länge du inte har tillgång vakuumpump, tömningsaggregat, manometerställ, tom tub, m.m. så finns det inget enkelt sätt..

Det räcker egentligen med en tom, vaacuumsugen behållare och nån slags enkelt manometerställ.

Koppla behållaren via manometerstället till flaskan och låt köldmediet strömma in i flaskan, man får ju inte ur allt, men mediet som är i flaskan kan sedan återanvändas i en annan bil.

Absolut inte värt besväret och kostnaden så klart.
Citera
2021-06-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det räcker egentligen med en tom, vaacuumsugen behållare och nån slags enkelt manometerställ.

Koppla behållaren via manometerstället till flaskan och låt köldmediet strömma in i flaskan, man får ju inte ur allt, men mediet som är i flaskan kan sedan återanvändas i en annan bil.

Han måste ju ändå ha en vakuumpump om det har varit en läcka på den andra bilens kylsystem?
Citera
2021-06-20, 12:47
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Har man tillgång till en gammal frysbox att ställa flaskan i under tömningen så kan man få ut ytterligare lite till, men fortfarande inte så att det lönar sig för en amatör.
Ett annat problem är att man inte får tömma så fort att oljan i systemet följer med ut.
Då får man dilemmat: hur mycket finns kvar och hur mycket måste jag fylla på?
Citera
2021-06-20, 13:04
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad menar du med kostar skjortan? Där jag bor kostar en ac-service 1100 kr = vacuumsugning och påfyllning.
Som jag förstår så är det en annan gas som används idag, jag har i alla fall fått nej med hänvisning att jag måste modifiera AC-systemet för att få/kunna fylla gas i en äldre bil.
Citera
2021-06-20, 13:38
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Han måste ju ändå ha en vakuumpump om det har varit en läcka på den andra bilens kylsystem?

Ja och nej.

Jag brukar säga att om man verkligen har en läcka då är systemet redan tomt, då måste man täta läckan och som du påpekar vaacuumsuga innan man fyller på.

I bilar är det dock ofta så att det är små diffusionsläckor i slangarna, men allra oftast är det intermittenta, ofta inträffande på vintern, läckor i kompressorns axeltätning, i dessa fall kan man fylla på en skvätt, ibland blir det då till och med tätt ibland.
Citera
2021-06-20, 15:09
Medlem
På luft luft pumpar kan man stänga ventiler och låta kompressorn fyllas upp med kylmediumet och sedan ta med det och kompressorn, vet inte om det kan fungera på bilar dock?
Citera
2021-06-20, 16:25
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
På luft luft pumpar kan man stänga ventiler och låta kompressorn fyllas upp med kylmediumet och sedan ta med det och kompressorn, vet inte om det kan fungera på bilar dock?

nej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in