Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Nu har jag funderat ut hur man kan göra det väldigt enkelt.
Man behöver en lite längre köldmedieslang och två adaptrar för anslutning till bilens AC. Antingen slangen eller adaptrarna behöver nån slags kran på sig, mina adaptrar har kran, men det finns säkert dylika utan.
Man ställer bilarna front mot front, som vid hjälpstart. Kopplar ihop dem med slangen, den bilen som ska få medium måste anslutas på lågtryckssidan, luftar slangen från den donerande bilen, startar ACn på den bilen som ska fyllas och pytsar sakta i.
När man fulfyller på detta vis finns det två sätt att veta hur mycket man ska fylla:
1/ Man fyller tills kondensorfläkten startar.
2/ Man fyller sakta, i steg och mäter utblåsningsluftens temperatur i luftmunstyckena i bilen, när temperaturen slutar sjunka är man framme.
OBS! Jag rekommenderar inte att man testar det här på en bil man är rädd om, eller om man har nån slags miljösamvete.
Citat:
Ursprungligen postat av
DARYL
Då man som privatperson inte längre kan köpa R134a, finns det någon metod för att flytta gasen från en bil som kanske ändå skall skrotas till en bil som har tomt på AC (men som reparerats). Finns det någon enkel metod som inte kostar skjortan?
Ursäkta trådlyftet, men testade idag då jag har en skrotbil med bra AC full med riktig gas som ska iväg till tippen och en bra bil med fungerande AC (men lite dåligt med gas). De "nya" burkarna med fusk-gas har en ventil som sluter så man kan använda gasen som är kvar när man är klar, och en lite annan påfyllningsslang (de gamla hade ju ett spetsigt stift som punkterade flaskan i toppen, när man sedan var klar åkte den lilla gasen som var över rätt ut).
Jag hade en tom flaska av den nya sorten, satte på slangen utan att skruva ner stiftet (platt stift för att öppna och stänga ventilen). Sen satte jag slangen på skrotbilen med bra med gas (lågtryckssidan/lilla ventilen), skruvade ner handtaget på slangen så att den tomma flaskan öppnades. Gasen från bilen strömmade då över i den tomma flaskan (som blev kall och kändes hård), sen skruvade jag upp så att ventilen stängdes, tog loss slangen från bilen och satte på min bra bil med lite gas, hade bilen på tomgång och AC igång. Skruvade ner ventilen och öppnade så att gasen (riktig R134a från skrotbilen) strömmade över. Riktigt jobbigt, fick göra det typ 20ggr, men till slut så var trycket uppe så högt att AC:n gick igång och till slut kylde det bra (fick typ 11-12 grader vid munstyckena på tomgång med inframätare när det var över 20 grader ute).
Så med en tom flaska av nya typen som det varit "fusk-gas" i (Clima-cool, Envirosafe mfl av gasol-typ), en påfyllnings-slang av nya typen (går nog med gamla typen slang med spetsig pinne, men måste vara nya typen flaskor med återslutande ventil) så kan man flytta över lite gas åt gången. Säkert olagligt då det kom ut lite i luften varje gång (riktig R134a), samt blev kall och oljig på ett par fingrar så jag nästan tappade känseln. (Gick över till handskar och skyddsglasögon efter en stund).
OBS! Testa inte ta från högtryckssidan, ventilen är iof större så att slangarna inte passar, men en burk kan nog sprängas av trycket och ge splitterskador.