2021-06-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja och nej.

Jag brukar säga att om man verkligen har en läcka då är systemet redan tomt, då måste man täta läckan och som du påpekar vaacuumsuga innan man fyller på.

I bilar är det dock ofta så att det är små diffusionsläckor i slangarna, men allra oftast är det intermittenta, ofta inträffande på vintern, läckor i kompressorns axeltätning, i dessa fall kan man fylla på en skvätt, ibland blir det då till och med tätt ibland.
Intressant, visste jag faktiskt inte
Citera
2021-06-20, 20:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Har man tillgång till en gammal frysbox att ställa flaskan i under tömningen så kan man få ut ytterligare lite till, men fortfarande inte så att det lönar sig för en amatör.
Ett annat problem är att man inte får tömma så fort att oljan i systemet följer med ut.
Då får man dilemmat: hur mycket finns kvar och hur mycket måste jag fylla på?

Man kan ju kyla mottagarflaskan med Co2 is så det kan ju förenklas , sen hålla motorytrymmet varmt så gasen piper iväg till den kalla flaskan och lugnar ned dig.

Inte från ac men när man fyller campingasflaskor ala macgyver , ungefär lite samma division👍
Citera
2021-06-21, 08:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man kan ju kyla mottagarflaskan med Co2 is så det kan ju förenklas , sen hålla motorytrymmet varmt så gasen piper iväg till den kalla flaskan och lugnar ned dig.

Inte från ac men när man fyller campingasflaskor ala macgyver , ungefär lite samma division👍

Ja, du har helt rätt. Ha man möjlighet att tvångsköra ACn, alltså så att den inte löser på lågtryckspressostat, på den bilen man ska tömma kan man tömma på högtryckssidan, då får man ut ännu mer.
Citera
2021-06-21, 12:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Nu har jag funderat ut hur man kan göra det väldigt enkelt.

Man behöver en lite längre köldmedieslang och två adaptrar för anslutning till bilens AC. Antingen slangen eller adaptrarna behöver nån slags kran på sig, mina adaptrar har kran, men det finns säkert dylika utan.

Man ställer bilarna front mot front, som vid hjälpstart. Kopplar ihop dem med slangen, den bilen som ska få medium måste anslutas på lågtryckssidan, luftar slangen från den donerande bilen, startar ACn på den bilen som ska fyllas och pytsar sakta i.

När man fulfyller på detta vis finns det två sätt att veta hur mycket man ska fylla:

1/ Man fyller tills kondensorfläkten startar.

2/ Man fyller sakta, i steg och mäter utblåsningsluftens temperatur i luftmunstyckena i bilen, när temperaturen slutar sjunka är man framme.

OBS! Jag rekommenderar inte att man testar det här på en bil man är rädd om, eller om man har nån slags miljösamvete.
Citera
2021-06-21, 19:56
Medlem
swedsters avatar
sälj bilen om du måste fulmecka för att ha råd...och gasen är som sagt reglerad via verkstäder och ackrediterade serviceställen så ganska svårt om du inte hittar någon som skiter i reglerna
Citera
2021-06-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Då man som privatperson inte längre kan köpa R134a, finns det någon metod för att flytta gasen från en bil som kanske ändå skall skrotas till en bil som har tomt på AC (men som reparerats). Finns det någon enkel metod som inte kostar skjortan?

Finns fortfarande R134a att beställa på nätet från utlandet. Dock är problemet att i den AC som är reparerad finns det garanterat fukt i systemet som måste ut innan man fyller i gas. Den maskinen som torkar systemet slänger du inte ihop själv särskilt billigt. Det enda vettiga är att betala en AC-service för typ 895kr + lite extra om det är helt tomt på gas. Då avfuktas systemet och det kommer bli betydligt billigare än om du gör det själv, och ditt system kommer inte att gå sönder direkt igen pga fukt som är kvar i systemet.
Citera
2021-06-22, 02:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash1234
Finns fortfarande R134a att beställa på nätet från utlandet. Dock är problemet att i den AC som är reparerad finns det garanterat fukt i systemet som måste ut innan man fyller i gas. Den maskinen som torkar systemet slänger du inte ihop själv särskilt billigt. Det enda vettiga är att betala en AC-service för typ 895kr + lite extra om det är helt tomt på gas. Då avfuktas systemet och det kommer bli betydligt billigare än om du gör det själv, och ditt system kommer inte att gå sönder direkt igen pga fukt som är kvar i systemet.

Krävs också en rejäl vakuumpump för att fixa det och ingen hemmameckad ombyggd kompressorpump för bildäck
Citera
2026-07-08, 22:44
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Nu har jag funderat ut hur man kan göra det väldigt enkelt.

Man behöver en lite längre köldmedieslang och två adaptrar för anslutning till bilens AC. Antingen slangen eller adaptrarna behöver nån slags kran på sig, mina adaptrar har kran, men det finns säkert dylika utan.

Man ställer bilarna front mot front, som vid hjälpstart. Kopplar ihop dem med slangen, den bilen som ska få medium måste anslutas på lågtryckssidan, luftar slangen från den donerande bilen, startar ACn på den bilen som ska fyllas och pytsar sakta i.

När man fulfyller på detta vis finns det två sätt att veta hur mycket man ska fylla:

1/ Man fyller tills kondensorfläkten startar.

2/ Man fyller sakta, i steg och mäter utblåsningsluftens temperatur i luftmunstyckena i bilen, när temperaturen slutar sjunka är man framme.

OBS! Jag rekommenderar inte att man testar det här på en bil man är rädd om, eller om man har nån slags miljösamvete.

Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Då man som privatperson inte längre kan köpa R134a, finns det någon metod för att flytta gasen från en bil som kanske ändå skall skrotas till en bil som har tomt på AC (men som reparerats). Finns det någon enkel metod som inte kostar skjortan?

Ursäkta trådlyftet, men testade idag då jag har en skrotbil med bra AC full med riktig gas som ska iväg till tippen och en bra bil med fungerande AC (men lite dåligt med gas). De "nya" burkarna med fusk-gas har en ventil som sluter så man kan använda gasen som är kvar när man är klar, och en lite annan påfyllningsslang (de gamla hade ju ett spetsigt stift som punkterade flaskan i toppen, när man sedan var klar åkte den lilla gasen som var över rätt ut).

Jag hade en tom flaska av den nya sorten, satte på slangen utan att skruva ner stiftet (platt stift för att öppna och stänga ventilen). Sen satte jag slangen på skrotbilen med bra med gas (lågtryckssidan/lilla ventilen), skruvade ner handtaget på slangen så att den tomma flaskan öppnades. Gasen från bilen strömmade då över i den tomma flaskan (som blev kall och kändes hård), sen skruvade jag upp så att ventilen stängdes, tog loss slangen från bilen och satte på min bra bil med lite gas, hade bilen på tomgång och AC igång. Skruvade ner ventilen och öppnade så att gasen (riktig R134a från skrotbilen) strömmade över. Riktigt jobbigt, fick göra det typ 20ggr, men till slut så var trycket uppe så högt att AC:n gick igång och till slut kylde det bra (fick typ 11-12 grader vid munstyckena på tomgång med inframätare när det var över 20 grader ute).

Så med en tom flaska av nya typen som det varit "fusk-gas" i (Clima-cool, Envirosafe mfl av gasol-typ), en påfyllnings-slang av nya typen (går nog med gamla typen slang med spetsig pinne, men måste vara nya typen flaskor med återslutande ventil) så kan man flytta över lite gas åt gången. Säkert olagligt då det kom ut lite i luften varje gång (riktig R134a), samt blev kall och oljig på ett par fingrar så jag nästan tappade känseln. (Gick över till handskar och skyddsglasögon efter en stund).

OBS! Testa inte ta från högtryckssidan, ventilen är iof större så att slangarna inte passar, men en burk kan nog sprängas av trycket och ge splitterskador.
Citera
2026-07-08, 23:33
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach

OBS! Testa inte ta från högtryckssidan, ventilen är iof större så att slangarna inte passar, men en burk kan nog sprängas av trycket och ge splitterskador.

Du har rätt i att mätuttaget på högtryckssidan är större så att din envirocool-slang inte passar.

Låt säga för diskussionens skull att du ändå skulle kunna koppla in dig på högtryckssidan så behöver du inte vara orolig för att burken skulle sprängas, vid stillestånd är trycket i systemet utjämnat mellan hög och lågtryckssida ändå.

Om man skulle köra luftkonditioneringen skulle trycket i i systemet inte någonsin överstiga 15 Bar, och så fort du släpper in köldmediet i burken kommer trycket att sjunka, så man behöver inte oroa sig nämnvärt.
Citera
2026-07-09, 00:35
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Du har rätt i att mätuttaget på högtryckssidan är större så att din envirocool-slang inte passar.

Låt säga för diskussionens skull att du ändå skulle kunna koppla in dig på högtryckssidan så behöver du inte vara orolig för att burken skulle sprängas, vid stillestånd är trycket i systemet utjämnat mellan hög och lågtryckssida ändå.

Om man skulle köra luftkonditioneringen skulle trycket i i systemet inte någonsin överstiga 15 Bar, och så fort du släpper in köldmediet i burken kommer trycket att sjunka, så man behöver inte oroa sig nämnvärt.

Ok, bra att veta. Jag var nog lite överdrivet försiktig i skrivningen, men vill inte att någon skulle göra fel pga mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in