2021-06-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Aktbilaga 91

Kl 11.02 den 28 maj 2021 ringde *** till vakthavande stationsbefäl, polisområde Örebro, tel 010-5673375 och meddelade att jag kl 11.00 e-postade en dom med ett häktningsbeslut avseende den dömde på e-postadress [email]stationsbefal.po-orebro@polisen.se[/] samt även på e-postadress registrator.bergslagen@polisen.se . Stationsbefälet (en kvinna) svarade då att de hade mottagit domen. Jag upplyste henne om att på sidan 2 finns ett häktningsbeslut. Stationsbefälet sa att då tar de hand om häktningen.
Ca 11.30 ringde en annan person från polisen Örebro och frågade om det var korrekt att de skulle efterlysa den tilltalade. Jag förklarade att jag redan tidigare hade pratat med stationsbefälet i Örebro och att det var riktigt samt att jag fick uppfattningen att hon helt var införstådd med detta. Han sa då att han ville kontrollera det igen.

Att agera snabbt verkar inte vara örebropolisens paradgren, om man säger så.
Citera
2021-06-19, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan fråga mig hur det kommer sig att örebropolisen har så stora problem med sig själva. Det begås ju misstag stup i ett, sen dag ett i mordfallet. Chefen över hela sörjan tycks vara helt fel person på fel plats.

Vem eller vilka är det som utser polischefer? Varför dessa ständiga omorganisationer?

Någon som känner till hur turerna går?

Det verkar vara något mer grundläggande strukturellt problem hos Örebropolisen som dom dragits med länge.

EDIT. Snarare kanske en osund kultur som tillåtits utvecklas. Det är svårt att komma åt.
Senast redigerad av Remark 2021-06-19 kl. 00:40.
Citera
2021-06-19, 00:34
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Kan fråga mig hur det kommer sig att örebropolisen har så stora problem med sig själva. Det begås ju misstag stup i ett, sen dag ett i mordfallet. Chefen över hela sörjan tycks vara helt fel person på fel plats.

Vem eller vilka är det som utser polischefer? Varför dessa ständiga omorganisationer?

Någon som känner till hur turerna går?

Regeringen utser Rikspolischef så då utgår jag ifrån att rikspolischefen tilldelar posten som polischef i dom olika länen, och det vi alla hur det gick, Tänker mest på han Peter Räts som arbetade som infliatör hos svenska polisen och blev bokstavligen talat röv knullad av svenska polisen, Idag så lever han och hans familj på flykt pga att Sverige är ett jävla sylt ryggs land med noll ryggrad.
h
Citera
2021-06-19, 01:14
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det verkar vara något mer grundläggande strukturellt problem hos Örebropolisen som dom dragits med länge.

EDIT. Snarare kanske en osund kultur som tillåtits utvecklas. Det är svårt att komma åt.

Fick inte han nynazistiska polisen sparken i samband med denna utredningen? Peter eller vad han nu hette?
Citera
2021-06-19, 01:43
Medlem
Citat:

Det är vad jag också misstänker.
Citera
2021-06-19, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Fick inte han nynazistiska polisen sparken i samband med denna utredningen? Peter eller vad han nu hette?

Blev nyfiken så kollade upp:

https://www.expressen.se/nyheter/peter-springare-blev-utkopt-av-polisen-kunde-inte-tacka-nej/

Verkar stämma. Måste säga att han var den klart sämsta förhörsledaren i FUPen dessutom. Verkade ganska högfärdig och ville verka tuff, men kom ju ingenstans. Då var de andra mycket bättre.

Peter var en överskattad och bitter rassesnut. Det är väl i och för sig inte så ovanligt i sig, det ovanliga och allvarliga var väl att en så högt uppsatt polis visade så det öppet och tog inte sin statliga tjänstemannaroll på allvar när han agerade politiskt och syntes i media angående områden som omöjligen kunde separeras från hans yrkesroll. En polis, utredningsledare till och med, som uttalar sig politiskt om just kriminalitet, dvs ett av polisens ansvarsområden, missbrukar sin position, skadar polisens rykte och leder till att myndigheten utsätts för medial huvudvärk och påtryckningar ovanifrån.

Skulle tro att de satt och väntade på första bästa chans att sparka fanskapet.
Senast redigerad av dronesoul 2021-06-19 kl. 05:39.
Citera
2021-06-19, 06:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Aktbilaga 91

Kl 11.02 den 28 maj 2021 ringde *** till vakthavande stationsbefäl, polisområde Örebro, tel 010-5673375 och meddelade att jag kl 11.00 e-postade en dom med ett häktningsbeslut avseende den dömde på e-postadress [email]stationsbefal.po-orebro@polisen.se[/] samt även på e-postadress registrator.bergslagen@polisen.se . Stationsbefälet (en kvinna) svarade då att de hade mottagit domen. Jag upplyste henne om att på sidan 2 finns ett häktningsbeslut. Stationsbefälet sa att då tar de hand om häktningen.
Ca 11.30 ringde en annan person från polisen Örebro och frågade om det var korrekt att de skulle efterlysa den tilltalade. Jag förklarade att jag redan tidigare hade pratat med stationsbefälet i Örebro och att det var riktigt samt att jag fick uppfattningen att hon helt var införstådd med detta. Han sa då att han ville kontrollera det igen.
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja väldigt underligt. Kan det vara så att polisbefälet är under utredning och därför belagt med sekretess??
Det här borde någon tidning kunna gräva vidare i.
Om de överklagar sekretessbeslutet borde de få rätt.
Kan de verkligen sätta sekretess på vilka som kommunicerar?
Det är inte vad sekretesslagen är till för.
Citera
2021-06-19, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Blev nyfiken så kollade upp:

https://www.expressen.se/nyheter/peter-springare-blev-utkopt-av-polisen-kunde-inte-tacka-nej/

Verkar stämma. Måste säga att han var den klart sämsta förhörsledaren i FUPen dessutom. Verkade ganska högfärdig och ville verka tuff, men kom ju ingenstans. Då var de andra mycket bättre.

Peter var en överskattad och bitter rassesnut. Det är väl i och för sig inte så ovanligt i sig, det ovanliga och allvarliga var väl att en så högt uppsatt polis visade så det öppet och tog inte sin statliga tjänstemannaroll på allvar när han agerade politiskt och syntes i media angående områden som omöjligen kunde separeras från hans yrkesroll. En polis, utredningsledare till och med, som uttalar sig politiskt om just kriminalitet, dvs ett av polisens ansvarsområden, missbrukar sin position, skadar polisens rykte och leder till att myndigheten utsätts för medial huvudvärk och påtryckningar ovanifrån.

Skulle tro att de satt och väntade på första bästa chans att sparka fanskapet.
Faktum är att det är en skandal att Peter Springare och Jonas Rydén inte fick fortsätta.
Allt detta har nötts i tråden.
Det var andra som ville få bort PS, som tog chansen och iklädde sig rollen som inte passade.
Lite som de elaka styvsystrarna i askungen, som så förtvivlat ville få glasskon att passa.
Det blev inget bra.
En rakryggad polis som står för sitt ord, blir obekväm.
Särskilt om han säger sanningen.
Hade han inte blivit borttvingad/utköpt/ kalladetvadduvill, hade Stefan Davidsson OCH HD suttit i fängelse, båda två, livs levande.
Men, det gäller att ha kontakter, tydligen.
Att inte svara på vem som hade passet som stationsbefäl, 28/5 2021, pga sekretess gentemot personalen, är åt helvete.
Vart man än vänder sig, så är det sekretess.
OM det pågår en utredning om tjänstefel, är det sekretess.
Mannen utan ålder, som anhölls men släpptes, misstänkt för mord, är skyddad av sekretess.
Citera
2021-06-19, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det här borde någon tidning kunna gräva vidare i.
Om de överklagar sekretessbeslutet borde de få rätt.
Kan de verkligen sätta sekretess på vilka som kommunicerar?
Det är inte vad sekretesslagen är till för.
Ja, men jag börjar tro att NA inte kan/vill/vågar peta i det mer.
De har ljudinspelningar av förhandlingsdagarna, de har Stefans ynkliga tal, där han blåljuger och känner sig så orättvist behandlad, tänk att om han hade gjort det, så skulle det inte märkts att det var ett mord.
Älska din fiende, så löser allt sig
Citera
2021-06-19, 06:33
Medlem
Citat:
Ingen aning. Men en internutredning är påkallad av alla märkligheter i detta fall som kan hänföras till Polismyndigheten.
Det får vi vanliga aldrig veta pga sekretess...
Citera
2021-06-19, 06:41
Medlem
Citat:
Har också funderingar kring den till synes oberörda och glada HD.

Undrar om SD har skrivit något "utifallatt'-brev. Eller var han helt bombsäker på att frias? Kommer man undersöka hans dator, eller lägger man ner fallet utan vidare åtgärder? I ett eventuellt efterlämnat brev finns det möjlighet att SD kastade skulden på någon annan, Tex HD. Eller delad skuld med henne.

Idag har jag återigen funderat över JGs samtal till polisen om att de borde göra husrannsakan hos HD. Varför var han så angelägen om det?

Eftersom SD valde den väg han gjorde tror jag inte att han skulle välja att skriva något som var till HD:s nackdel.

Tror att han inte kände sig säker på att bli frikänd, vindarna i sista instansen blev betydligt hårdare så han hade orsak att känna så.

Den han hatade var Åsa. Kanske hade han skrivit ett till "trevligt" brev till henne i form av ett SMS som han tryckte av innan han valde den fega vägen.

Vad gäller JG och varför han "bussade" polisen på sin vän HD (lägenheten), har jag funderat på många ggr (skrivit i tråden).

Undrar om den fega idioten bestämt sig för att ta självmord om domen gick emot honom?
Om så var fallet varför valde han inte en annan plats att ta emot domen så de få som verkligen ställt upp för honom i vått och torrt slapp se eländet efteråt?
Citera
2021-06-19, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Eftersom SD valde den väg han gjorde tror jag inte att han skulle välja att skriva något som var till HD:s nackdel.

Tror att han inte kände sig säker på att bli frikänd, vindarna i sista instansen blev betydligt hårdare så han hade orsak att känna så.

Den han hatade var Åsa. Kanske hade han skrivit ett till "trevligt" brev till henne i form av ett SMS som han tryckte av innan han valde den fega vägen.

Vad gäller JG och varför han "bussade" polisen på sin vän HD (lägenheten), har jag funderat på många ggr (skrivit i tråden).

Undrar om den fega idioten bestämt sig för att ta självmord om domen gick emot honom?
Om så var fallet varför valde han inte en annan plats att ta emot domen så de få som verkligen ställt upp för honom i vått och torrt slapp se eländet efteråt?
Jag tror att han verkligen trodde han skulle klara sig, han tänkte nog ställa till med fest där ute på Folketorp.
Vart kvinnfolket befann sig är en gåta.
Uppenbart är att det arbetades in i det sista med stängsel, paus för att ta del av domen till kaffet, redo att begära skadestånd för allt lidande, som Steffe utsatts för som häktad och allt obehag han haft att som oskyldig varit anklagad för mord.
Han såg det inte komma, att han skulle dömas.
Så urbota dum i huvudet.
Jag såg in i hans ögon under hovrättsförhandlingarna, jag såg en rädd skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in