Citat:
Ursprungligen postat av
burzi
Vad skulle du rekommendera en nybörjare som vill skicka in sitt första manus till olika förlag:
- Att skicka iväg en bunt med lösblad, utprintade från egna skrivaren, eller
- kosta på en online-tryckt upplaga (Solentro, Vulkan, etc) av sitt manus, med färdigt (förslag) på omslag och layout?
Bryr sig lektören om hur texten "lanseras" av författaren? Kanske man ska skicka iväg både och?
Diverse tricks för att få ett inskickat manus att sticka ut - till exempel roliga omslagspapper - är i bästa fall helt onödigt, i värsta fall något som bara uppfattas som irriterande. Förlagen får som du säkert vet enorma mängder manus och de ser igenom den typen av försök. Det bästa sättet att presentera din text är att helt enkelt vara seriös. Skicka ditt manus och skriv ett kärnfullt följebrev innehållande en sammanfattning av din text, och som sagt, var seriös i brevet. Undvik överjobbade formuleringar, tokroliga krumbukter, skämtsam bitterhet över alla refuseringsbrev man får och alltför mycket värdering kring ditt eget manus (till exempel att det är unikt, nästa stora generationsroman och liknande). Tänk på samma sätt som du skulle göra om du sökte ett jobb (vilket i princip är det du gör). Var inte trist, men visa dig som en person som de kommer orka jobba med. Håll brevet relativt kort, sammanfatta dig själv och vad du ägnar dig åt i dagsläget osv. Nu har jag tjatat ganska mycket om följebrevet så jag vill påpeka att det aldrig står och faller på just den detaljen. Så viktigt är inte brevet, men folk gör en hel del stunts för att få uppmärksamhet, förläggarna är erfarna och det är bra att helt enkelt inte verka desperat eller uttrycka storhetsvansinne. Brevet är ett komplement för att presentera det de i slutändan bedömer: ditt manus.
På varje förlags sajt finns information om hur de vill ha manus - läs alltid det innan du skickar! När jag höll på (ca 8 år sedan) var det fortfarande vanligast att de ville ha en pappersutskrift medan enstaka ville ha det mailat, men nu har jag hört fler och fler nämna manusportaler där man laddar upp sin text. Jag skulle tro att det är vanligt, kanske till och mer standard, nuförtiden. Vill de ha papper, skriv ut ditt manus och gör det lite enklare för dem med numrerade sidor och lite luftigare text (radavstånd 1,5 räcker, dubbelt sägs också vara bra). Vill de ha det digitalt, spara dina pengar och ladda upp/maila det. Som sagt, läs hos varje förlag hur de vill ha det. Pappersmanus till ett förlag som anger att de vill ha textfiler och vice versa uppfattas bara som nonchalant och det kan säkert hända att de inte ens kollar ordentligt om man gör tvärtom.
Jag tycker absolut inte att du ska skicka in ett Vulkan-tryck, även om förlaget vill ha det på papper! För det första är det slöseri med dina pengar. För det andra är det ett osmidigt format för lektören. De behöver inga förslag på omslag och liknande, allt sådant kommer de ändå göra om vid utgivning och de har skickliga formgivare. Men mest av allt kan det ge helt fel intryck, egenutgivning (eller något som ser ut som sådan) och hemmagjort omslag kan snarast tyda på att författaren inte har haft tålamod att gå vägen med manus, förlag, refuseringsbrev och väntan.
Det finns mycket att googla sig till när det gäller hur förlagen vill ha in sina manus, och om det är någon detalj du inte hittar vet du var jag finns.
Återigen, ge ett sansat och seriöst intryck och visa att du åtminstone har bemödat dig att läsa förlagets instruktioner. De kan sitt jobb och är inte så elaka som de ibland framställs (men de kan inte ta in allt eller läsa samtliga manus från början till slut). Sedan varierar det vilka på förlaget som först tar emot och sorterar inkommande manus, men utsmyckningar av olika slag kommer sällan fram till lektören som har i uppgift att bedöma om texten är något att titta närmare på utan de får helt enkelt pappersbunten eller textfilen.