2021-06-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tack.

Då lär vi nog få vänta på några avslöjanden från HD.

SDs anhöriga kanske även har ngra funderingar.
Citera
2021-06-18, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Faktum är att det står på polisens sida som du redan fått länkad igår:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Bland annat är ordvalet:

Men snälla du, i tråden har vi för 1,5 år sedan läst det.
Det är inga nyheter för tråden att HD är avskriven från misstankar.

Nu var det en diskussion med Avel som jag hade och då i sitt sammanhang. Främst :"och det finns inte heller några andra misstankar, säger Åsa Hiding."

Det är helt lönlöst att diskutera med dig, då du till varje pris måste vara den som får sista ordet och att dina citat är de som räknas.

Jag förstår att det handlar om prestige för dig, att du absolut inte kan erkänna att du kan ha fel om utredningshäkning.

Jag uppfattar det att du slirar på sanningen och försöker likt en annan person också skickligt slirade på sanningen krångla dig ur det helt genom att om och om igen säga att det handlade om att HD var häktad för mord och för att styrka detta citera från polisen, vara vag i dina inlägg och slänga dit lite andra citat för att styrka något som ska uppfattas som att du har på fötterna.

Jag tar mig för pannan.
Citera
2021-06-18, 16:20
Medlem
”De allra allvarligaste brotten blir aldrig preskriberade. Det gäller mord, dråp, folkmord, brott mot mänskligheten, grov krigsförbrytelse, terroristbrott och försök till dessa brott. Det gäller endast om gärningsmannen var 21 år eller äldre när brottet begicks (35 kap 2 § BrB).”
Senast redigerad av dronesoul 2021-06-18 kl. 16:26.
Citera
2021-06-18, 16:36
Avslutad
Citat:
Tack.

Så du insinuerar att den oskyldige HD är medskyldig?! Men av rädsla för repressalier, kniper hon.
Citera
2021-06-18, 16:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Yep. Så många med skygglappar och fyrkantigt tänk som är tvärsäkra på sin sak, och så många kloka som är fulla av tvivel, i tråden. Mänskligheten i ett nötskal. Se bara svaret jag fick på min anekdot om chocktillstånd

Haha, ja, poängen den flög rakt förbi...

Och likt mycket annat, är just den här situationen något som vi fått väldigt lite uppgifter om, både vad som har hänt, när, vem och varför.

Vi vet helt enkelt för lite för att dra slutsatser om att någon har gjort fel, att det är konstigt eller varför det inte ringdes till 112.

Det finns ett otal varianter om skulle kunna vara anledningen, och en är just chock. Många andra har i tråden förslagit andra alternativ.

Jag kan tänka mig att personen blivti väldigt chockad, och vem vet hur det såg ut?
Det kanske var det sista personen trodde kunde ha hänt?
Också en total vanmakt, av att vara på landet, ensam, långt ifrån grannar och ambulans...

Jag tror ingen vet hur man reagerar i olika situationer. Samma person kan agera väldigt klokt och rådigt i en, medan i en annan kan det slå slint.

Jag glömde själv vilken adress jag var på när jag fick panik...
Och din anekdot var väl ett sådant typiskt tankefel man kan göra när hjärnan stänger av...
Citera
2021-06-18, 17:03
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Så du insinuerar att den oskyldige HD är medskyldig?! Men av rädsla för repressalier, kniper hon.

Om hon har fått veta något av SD så är hon ju skyldig till skyddande av brottsling. Givetvis berättar hon ingenting om hon riskerar fängelse.
Citera
2021-06-18, 17:09
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
SDs anhöriga kanske även har ngra funderingar.

Funderingar har dom säkert, men jag kan inte se på vilket sätt HDs ta bladet från munnen och berätta för SDs anhöriga att hon har skyddat en brottsling och hjälpt till att undanröja bevis skulle mildra sorgen dom har fortfarande förlorat en son och en bror. Och för den del så tror jag inte SDs anhöriga är speciellt intresserade i att barnbarnen förlorar både sin far och mor. Dom vet nu att SD blev dömd för mordet på LW och känner nog att det slutar här.
Citera
2021-06-18, 17:14
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Faktum är att det står på polisens sida som du redan fått länkad igår:

Bland annat är ordvalet:

Det stämmer develi åklagaren gick in med insatsstyrkan när Stefan hade barnen. Alltå i Stefans bostad. Vi var många som inte förstod varför hon agerade på det sättet då hon kunde tagit SD på väg till arbetet och besparat barnen den upplevelsen.

Samtidigt plockade de in HD och hon blev häktad på skäliga misstankar så kallat utredningshäktad för mord Det blev förvirring i tråden eftersom åklagaren inte hade någon alternativ rubricering som t ex anstiftan till mord eller skyddande av brottsling. Hon satt en vecka om jag minns rätt.. Jag har för mig att åklagaren försökte få upp det till sannolika skäl men misslyckades.

Kolla inläggen omkring 20190830 kolla alla inläggen en vecka bak och en vecka fram.
Senast redigerad av why123 2021-06-18 kl. 17:33. Anledning: ..
Citera
2021-06-18, 17:16
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Tack.

Personligen tror jag att hon aldrig kommer att avslöja någonting, I dagsläget så har hon ingenting att tjäna på det.
Citera
2021-06-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Funderingar har dom säkert, men jag kan inte se på vilket sätt HDs ta bladet från munnen och berätta för SDs anhöriga att hon har skyddat en brottsling och hjälpt till att undanröja bevis skulle mildra sorgen dom har fortfarande förlorat en son och en bror. Och för den del så tror jag inte SDs anhöriga är speciellt intresserade i att barnbarnen förlorar både sin far och mor. Dom vet nu att SD blev dömd för mordet på LW och känner nog att det slutar här.

Jag menar bara att dom också är berörda som hans anhöriga. Men polisens information kring dödsfallet har säkert kommit alla anhöriga till del.
Citera
2021-06-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Jag tycker inte att det skulle vara så konstigt om SD tog en flaska, slog av halsen och skar sig själv. ”Man tager vad man haver” och han kanske inte hittade ammunition till svärfars jaktgevär. Vid det här laget måste ju SD ha varit desperat!
Och det var exakt på detta vis som Tim Bergling tog sitt liv på hotellet i Oman. Man trodde att han var säker på sitt rum, säkerligen med nån form av bevakning, men om jag inte minns fel lyckades han ta sitt liv i badrummet på samma brutala och blodiga sätt som vi nu antar att SD gjorde.

Jag tror också hans suicid var en akt i desperation, en impulshandling. Oavsett tillvägagångssätt.

Att känna att han hade kontroll var viktigt för SD.
.

Tanken på att HD skulle vara utom hans kontroll i 12 år var nog mer än han orkade bära.

Han var antagligen spänd till bristningsgränsen och väldigt stressad trots den glada och hurtiga tonen i loggarna.

Så han visste när chockbeskedet kom att det var kört. Att han var ensam. Att han förlorat kontrollen, ja allt...

Polis och åklagare hade, med vad de hade på hand, kunnat räkna ut att det inte var en så bra idé att SD var ensam när dom föll.
Jag tycker faktiskt att de skötte det här klumpigt.

*Två till barn och två till gamla föräldrar blev traumatiserade + Svärjeföräldrarna
*Den enda som vet vad som hände LW är borta. Det finns många oklarheter och kanske finns det fler som på något sätt hade ett finger med i spelet.
SD hade antagligen börjat sjunga ut i tristessen och bakom murarna.

*Ingen får sitt av straffet för mordet på LW.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-18 kl. 17:53.
Citera
2021-06-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Fast det där är bara trams. SD tog sitt liv just eftersom han var skyldig. Så givetvis är domen helt korrekt.

Det var dessutom omfattande bevisning mot SD, som vilken utomstående som t.ex. inte läst tråden - enkelt förstod att SD var skyldig till mord.

Sverige är snarare unikt i ett världsligt perspektiv att oerhört mycket teknisk bevisning vanligtvis behövs för fällande dom.

Nu fanns det dock både teknisk bevisning och indicier mot SD, så du svamlar bara nonsens.

Vi får inte glömma att det just precis är en dom som utfärdats av en enig hovrätt och är välformulerad.

Sen skriver hovrätten att det inte är bevisat att det finns/fanns annan gärningsperson.
Trots att inga andra var åtalade så skriver de så alltså.
Hovrätten har givetvis uppfattat det som de flesta andra uppfattat, att HD ljuger och inte medverkar i utredningen och att det fanns mer att önska där från åklageriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in