2021-06-18, 15:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
vart skriver jag att devot kan dö? .. peka vart jag skrev det eller håll käften med dina lögner.
Så går det när man inte hkan bemöta med argument

Visa mig nu hur man beräknar medellivslängden med och utan C19.. och hur dessa eventuellt diffar

Som sagt.. jag förväntar mig inte ett sakligt svar från er Vaccinfanatiker.. så bara kom med er folihatts dynga.. det är det enda ni klarar av att producera.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter.

Men denna artikeln är informativ och också skriven av en tidigare ansvarig för SCB:s befolkningsstatistik.
Det är inte okomplicerat att försöka uppskatta hur många år coronaepidemin förkortat livet för personer som avlidit på grund av covid-19. För att göra en sådan kalkyl måste man göra antaganden om hur medellivslängden skulle ha blivit år 2020 utan någon pandemi. En försiktig kalkyl, baserat på att medellivslängd år 2020 skulle ha blivit som 2019, ger som resultat att livet förkortas med i genomsnitt 6,1 år för personer som avlidit till följd av covid-19. En något mer realistisk kalkyl ger att livet i genomsnitt förkortas med 7,7 år. Denna kalkyl utgår från att medellivslängden skulle ha fortsatt att öka med två månader per kalenderår, enligt trenden de senaste decennierna.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/04/avlidna-i-covid-19-kan-i-snitt-ha-forlorat-manga-levnadsar/

Den här senaste vågen har ju medel åldern på de avlidna även sjunkit avsevärt. Jag vet inte vad snittet ligger på nu de senaste veckorna men vad kan det vara, kanske 70-75?
Citera
2021-06-18, 15:39
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skyddet mot att hamna på sjukhus eller dö efter en dos är betydligt högre än så.

Pfizer ger ett 94% skydd mot att hamna på sjukhus eller dö efter en dos.
AZ ger ett 71% skydd mot att hamna på sjukhus eller dö efter en dos.

https://www.pmlive.com/pharma_news/pfizerbiontech,_az_vaccines_effective_against_delt a_covid-19_variant_after_two_doses_1371713

Fallen kan KANSKE gå upp lite men då vaccinen ger ett så bra skydd redan efter en dos (och de i riskgrupperna har ju fått två doser) samt att vi har mestadels Pfizers vaccin så ligger vi bra till.
Skyddet mot död är betydligt högre än 94% för Pfizer och 71% för AstraZeneca. De siffror du nämner gäller allvarlig sjukdom eller sjukhusinläggning.
Citera
2021-06-18, 15:47
Medlem
Haddock93s avatar
https://mobile.twitter.com/disclosetv/status/1405882906304712706

Positive PCR test results do not sufficiently prove that people infected with #SARSCoV2 can infect others with the coronavirus, new research that included 190k results from 160k people at the UDE Faculty of Medicine in Germany concludes.

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(21)00265-6/fulltext
Citera
2021-06-18, 15:57
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du kan ju förklara varför du jämför medellivslängd med snittåldern för dödsfall i covid19?

Uppenbart vad du syftade på.

kom nu era fåntrattar... visa beräkningen som du var så stor i käften och kritiserade.

Visa hur du kommer fram till medellivslängd vs snittålder som du nu drar upp.. visa nu dina så framstående kunskaper
Citera
2021-06-18, 15:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter.

Men denna artikeln är informativ och också skriven av en tidigare ansvarig för SCB:s befolkningsstatistik.
Det är inte okomplicerat att försöka uppskatta hur många år coronaepidemin förkortat livet för personer som avlidit på grund av covid-19. För att göra en sådan kalkyl måste man göra antaganden om hur medellivslängden skulle ha blivit år 2020 utan någon pandemi. En försiktig kalkyl, baserat på att medellivslängd år 2020 skulle ha blivit som 2019, ger som resultat att livet förkortas med i genomsnitt 6,1 år för personer som avlidit till följd av covid-19. En något mer realistisk kalkyl ger att livet i genomsnitt förkortas med 7,7 år. Denna kalkyl utgår från att medellivslängden skulle ha fortsatt att öka med två månader per kalenderår, enligt trenden de senaste decennierna.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/04/avlidna-i-covid-19-kan-i-snitt-ha-forlorat-manga-levnadsar/

Den här senaste vågen har ju medel åldern på de avlidna även sjunkit avsevärt. Jag vet inte vad snittet ligger på nu de senaste veckorna men vad kan det vara, kanske 70-75?

Hur mycket ökade meddleivslängden per år de senast 10-20 åren.. gör en kvalificerad gissning/estimat

Jämför sedan med den faktiska medellivslängden på 83 år för avlidna med C19

"kanske", "säg", "jag vet inte".. stärker knappas ditt case
Citera
2021-06-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Låt mig summera lite om vad vi vet om Delta hittills.

80% högre risk att hamna på sjukhus jmf med originalet och 40% mer smittsamt än den brittiska supermutanten. Så nu till sist kanske plattjordarna/antivaxxarna kan få sig en riktig minnesbeta.

Två doser Astra ger 60% skydd mot viruset (ungefär som att singla slant alltså!).

Man får max 33% skydd mot viruset en månad efter första dosen av Astra eller Pfizer. Så Tegnells beslut att vänta upp till 7 eller fler veckor på andra dosen kan visa sig vara rena dödsdomen för många av våra stackars äldre.

Detta hittade jag vid en snabb googling. Tidiga data detta så med tanke på de smältande krematorieugnarna i Indien kanske det kommer visa sig vara ännu värre än befarat.

Den är 80% mer smittsam. Om 80% av de som smittas hamnar på sjukhus skulle ju 8 av 10 hamna där och det är felaktig info från din sida.
Citera
2021-06-18, 16:15
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Låt mig summera lite om vad vi vet om Delta hittills.

80% högre risk att hamna på sjukhus jmf med originalet och 40% mer smittsamt än den brittiska supermutanten. Så nu till sist kanske plattjordarna/antivaxxarna kan få sig en riktig minnesbeta.

Två doser Astra ger 60% skydd mot viruset (ungefär som att singla slant alltså!).

Man får max 33% skydd mot viruset en månad efter första dosen av Astra eller Pfizer. Så Tegnells beslut att vänta upp till 7 eller fler veckor på andra dosen kan visa sig vara rena dödsdomen för många av våra stackars äldre.

Detta hittade jag vid en snabb googling. Tidiga data detta så med tanke på de smältande krematorieugnarna i Indien kanske det kommer visa sig vara ännu värre än befarat.
60% skydd betyder att du statstiskt sett löper 60% lägre risk att bli sjuk än kontrollgruppen som fick koksalt.

Tänk dig följande experiment: vi låser in många hundratals deltagare i ett Big Brother-hus. Alla var friska innan experimentet påbörjades. Hälften hade blivit injicerade med koksalt och den andra halvan med AstraZeneca.

Vi placerar MittMalmoe i en ventilationstrumma som är kopplad till ventilationssystemet. Han sitter där dag ut och dag in, skriver lågkvalitetsinlägg på FB och flåsar ut sina covid-aerosoler i luften som pumpas in i huset.

Alla försökspersoner löper samma risk att bli smittade, eftersom ventilationssystemet ser till att luften sprids jämt.

Efter några veckor så har 140 personer smittats.

När man jämför de smittades vaccinationsstatus, så visar det sig att 100 av de 140 personerna hade fått koksalt, men endast 40 hade fått båda AstraZenecadoserna.

Det är inte alls som att singla slant. Du klarar dig 60% bättre än dom ovaccinerade om du har fått AZ.
Citera
2021-06-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
"Den brittiska supermutationen", "De smältande krematorieugnarna i Indien"

Enligt övriga världens data är den brittiska mutationen en mild förkylning, och den indiska en mild förkylning man får mild huvudvärk av. Har du några rapporter som motsäger detta?

Rapporter som alltså inte är i nivå med grumliga LiveLeak-klipp där det visas smältande krematorieugnar eller hur folk ligger och kippar efter andan och sparkar med benen i Kina.
Undrar vilken variant jag hade då, ingen förkylning men en jävla huvudvärk😀 (och nej, jag var inte bakis)
Citera
2021-06-18, 16:33
Medlem
Lol.

https://gab.com/disclosetv/posts/106432012508336151

NEW - Positive PCR test results do not sufficiently prove that people infected with #SARSCoV2 can infect others with the coronavirus and are unsuitable on their own as a basis for pandemic measures, new research that included 190k results from 160k people at the UDE Faculty of Medicine in Germany concludes.

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(21)00265-6/fulltext
https://www.uni-due.de/2021-06-18-studie-aussagekraft-von-pcr-tests
Citera
2021-06-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
60% skydd betyder att du statstiskt sett löper 60% lägre risk att bli sjuk än kontrollgruppen som fick koksalt.

Nej. Det betyder att 60% färre blir sjuka i vaccinerad grupp. Inte alls samma sak. För att kunna påstå det du påstår måste man först vaccinera ena gruppen och sedan avsiktligt smitta alla försökspersonerna. Det gör man inte.
Citera
2021-06-18, 16:48
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Nej. Det betyder att 60% färre blir sjuka i vaccinerad grupp. Inte alls samma sak. För att kunna påstå det du påstår måste man först vaccinera ena gruppen och sedan avsiktligt smitta alla försökspersonerna. Det gör man inte.
Ingen person som förstår sig på statistik skulle skriva det du skrev. För att göra exemplet lätt att greppa så drog jag naturligtvis till med 100 + 40. Är du så korkad att du inte förstår varför jag valde 100 i detta räkneexempel?
Citera
2021-06-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam

Skit i det där! Fokusera istället på hur fan det är möjligt att Sverige de senaste två veckorna har högst smittspridning i hela Europa? Vi är sämst i klassen vad beror det på? Varför klara Sverige inte att hålla smittspridningen nere när andra länder som vi brukar betrakta som dysfunktionella på olika plan och sätt fixar detta bättre än vad vi gör? Varför klarar sig FMH, MSB, regeringen och journalistkåren undan, varför reagerar ingen? Ska vi vara sämst i klassen i alla jävla sammanhang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in