Citat:
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter. vart skriver jag att devot kan dö? .. peka vart jag skrev det eller håll käften med dina lögner.
Så går det när man inte hkan bemöta med argument
Visa mig nu hur man beräknar medellivslängden med och utan C19.. och hur dessa eventuellt diffar
Som sagt.. jag förväntar mig inte ett sakligt svar från er Vaccinfanatiker.. så bara kom med er folihatts dynga.. det är det enda ni klarar av att producera.
Så går det när man inte hkan bemöta med argument
Visa mig nu hur man beräknar medellivslängden med och utan C19.. och hur dessa eventuellt diffar
Som sagt.. jag förväntar mig inte ett sakligt svar från er Vaccinfanatiker.. så bara kom med er folihatts dynga.. det är det enda ni klarar av att producera.
Men denna artikeln är informativ och också skriven av en tidigare ansvarig för SCB:s befolkningsstatistik.
Det är inte okomplicerat att försöka uppskatta hur många år coronaepidemin förkortat livet för personer som avlidit på grund av covid-19. För att göra en sådan kalkyl måste man göra antaganden om hur medellivslängden skulle ha blivit år 2020 utan någon pandemi. En försiktig kalkyl, baserat på att medellivslängd år 2020 skulle ha blivit som 2019, ger som resultat att livet förkortas med i genomsnitt 6,1 år för personer som avlidit till följd av covid-19. En något mer realistisk kalkyl ger att livet i genomsnitt förkortas med 7,7 år. Denna kalkyl utgår från att medellivslängden skulle ha fortsatt att öka med två månader per kalenderår, enligt trenden de senaste decennierna.https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/04/avlidna-i-covid-19-kan-i-snitt-ha-forlorat-manga-levnadsar/
Den här senaste vågen har ju medel åldern på de avlidna även sjunkit avsevärt. Jag vet inte vad snittet ligger på nu de senaste veckorna men vad kan det vara, kanske 70-75?