2021-06-18, 11:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Verkar gå ännu snabbare i Moskva.

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-18/forlangda-och-skarpta-restriktioner-i-moskva

Livet fortsätter att leka för de vaccinerade.

De börjar även tvångsvaccinera alla inom tjänstesektorn.
https://omni.se/smittan-rusar-i-moskva-infor-krav-pa-vaccinering/a/nA8bnJ
Citat:
Nu har Moskvas borgmästare Sergej Sobjanin gått ut med en drastisk åtgärd för att hejda smittan i huvudstaden – obligatorisk vaccinering för alla inom tjänstesektorn.
Citera
2021-06-18, 12:01
Medlem
Citat:

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-18/forlangda-och-skarpta-restriktioner-i-moskva

Ja dom vaccinerade ska få fina förmåner som tack att dom vågar ta sprutan.
”Alla ska med ” verkar gälla även för vaccinering.

i öst fick fram vaccin redan i augusti, men bara 10% är fullva*ade.
Det ser mörkt ut, skenanande nuffror.

I Afrika slår 3e vågen hårt nu.
Högst siffror Ever .
Befolkningen är ung och icke överviktig som kan vara räddning för dom.
Citera
2021-06-18, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Du säger det själv bara för att man avstår så blir man ifrågasatt på ett sätt som att man är dum.

Låt mig svara på din fråga så här;
Vill man vara med som försöksperson på ett nytt oprövat vaccin, som man inte har nån aning om biverkningar längre fram
Så får man.
Jag vill det inte.
Fast det var ju lite så jag menade, du behöver inte vara försöksperson. Men om jag är helt okej med att ta sprutan och kanske fucka upp min egen kropp, varför ska jag kallas ”får”? Jag kanske gillar att leka med elden och vill se vad som händer utan att behöva leka läktarcoach?

Om det inte blir Nangijala för mig så har jag ju bara fördelar av sprutan, den blir en form av vaccinpass som eventuellt kan öppna dörrar som förblir stängda för antivaxxers, jag ser inga större problem med min inställning.
Senast redigerad av TrazanSatansson 2021-06-18 kl. 12:12.
Citera
2021-06-18, 12:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Deltans framfart i Sverige fortsätter.
Nya misstänkta coronafall av deltavarianten har upptäckts i Ronneby.

Risken finns att det blir en samhällsspridning av det muterade coronaviruset i Blekinge, enligt smittskyddsläkaren.

Enligt smittskyddsläkaren Bengt Wittesjö ska 40 procent av de provsvar som analyserats i helgen tillhört deltavarianten, som tidigare kallades den indiska mutationen.

Totalt analyserades 70 stycken provsvar i Ronneby under helgen.

Smittskyddsläkaren ser nu kopplingar mellan deltautbrottet och skolavslutningen vid Linnéuniversitetet i Växjö.

– Vi har haft personer från Blekinge som blivit smittade i Växjö och fört med sig det hit, men även studenter härifrån som fört med sig smitta dit, säger Bengt Wittesjö till BLT.

Han berättade att det tidigare funnits en oro för att smittningen skulle öka i samband med studentfirandet, något som beklagligt har bekräftats.

– Har man väl fått in smittan bland befolkningen så går det väldigt snabbt, säger Bengt Wittsjö till BLT.
https://www.expressen.se/kvallsposten/nytt-utbrott-delta--star-for-40-procent/
Citera
2021-06-18, 12:18
Medlem
Låt mig summera lite om vad vi vet om Delta hittills.

80% högre risk att hamna på sjukhus jmf med originalet och 40% mer smittsamt än den brittiska supermutanten. Så nu till sist kanske plattjordarna/antivaxxarna kan få sig en riktig minnesbeta.

Två doser Astra ger 60% skydd mot viruset (ungefär som att singla slant alltså!).

Man får max 33% skydd mot viruset en månad efter första dosen av Astra eller Pfizer. Så Tegnells beslut att vänta upp till 7 eller fler veckor på andra dosen kan visa sig vara rena dödsdomen för många av våra stackars äldre.

Detta hittade jag vid en snabb googling. Tidiga data detta så med tanke på de smältande krematorieugnarna i Indien kanske det kommer visa sig vara ännu värre än befarat.
Citera
2021-06-18, 12:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Portugal börjar också få delta problem...

https://www.breakingnews.ie/amp/world/weekend-travel-banned-in-and-out-of-lisbon-as-portugal-fights-covid-surge-1143388.html

Är väl bara början på delta relaterade restriktioner.
Citera
2021-06-18, 12:54
Medlem
Otroligs avatar
Långtidsprognos för vaccinen har uppdaterats och med bättre upplösning för Q3.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/prognos-av-vaccinleveranser/

Pfizer dippar i juli vilket beror på att vi fått större mängder tidigare än planerat. Moderna dröjer till september innan mängderna blir större.
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

80% högre risk att hamna på sjukhus jmf med originalet och 40% mer smittsamt än den brittiska supermutanten. Så nu till sist kanske plattjordarna/antivaxxarna kan få sig en riktig minnesbeta.

Två doser Astra ger 60% skydd mot viruset (ungefär som att singla slant alltså!).

Man får max 33% skydd mot viruset en månad efter första dosen av Astra eller Pfizer. Så Tegnells beslut att vänta upp till 7 eller fler veckor på andra dosen kan visa sig vara rena dödsdomen för många av våra stackars äldre.

Detta hittade jag vid en snabb googling. Tidiga data detta så med tanke på de smältande krematorieugnarna i Indien kanske det kommer visa sig vara ännu värre än befarat.
Skyddseffekten du anger är ju för att få sjukdomen. Det man måste väga in beträffande dosintervallet är ju också skyddseffekten mot allvarlig sjukdom och inläggning. Dessutom har de allra äldsta redan fått sina 2 doser i väldigt stor utsträckning och 60+ bör vara klara inom några veckor.
Citera
2021-06-18, 12:56
Medlem
Citat:

Fråga! Var det inte 100% större risk att hamna på sjukhus för någon vecka sedan? Vad har hänt där i mellan? (Genuin fråga)
Citera
2021-06-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Fråga! Var det inte 100% större risk att hamna på sjukhus för någon vecka sedan? Vad har hänt där i mellan? (Genuin fråga)

Siffrorna är kanske inte helt exakta. Jag såg något om 80-120% högre risk någon annanstans men jag vill minnas att siffran 80% var från Lancet så jag körde på den siffran.
Citera
2021-06-18, 13:30
Medlem
Citat:
Siffrorna är kanske inte helt exakta. Jag såg något om 80-120% högre risk någon annanstans men jag vill minnas att siffran 80% var från Lancet så jag körde på den siffran.
Ok!
Citera
2021-06-18, 13:35
Avslutad
Citat:

Varför säger Tegnell 7 veckor? På Pfizerkortet rekommenderas 3 veckor innan man tar den andra dosen.
Citera
2021-06-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Varför säger Tegnell 7 veckor? På Pfizerkortet rekommenderas 3 veckor innan man tar den andra dosen.

Tegnell vill få så många som möjligt vaccinerade med en dos. Det var rätt med dom tidigare varianterna men inte med Delta. En dos hejdar inte Delta. Svensk sjukvård står inte rustade när Delta tar fart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in