Citat:
En del vill mena att det är enbart det faktum att det inte fanns DNA på Lena eller på brottsplatsen från HD som friade henne.
Faktum är att vi inte vet något, då vi inte har FUP. Vad åklagen säger i NA är två meningar, som hon för fram till allmänheten.
Faktum är att det står på polisens sida som du redan fått länkad igår:
Kanhända att det var därför de häktade HD; för att som du säger komma åt SD. Men jag tänker att det faktiskt fanns en och annan anledning utöver det också.
uttjatade tankar:
Men just detta att SD hade den förmågan att kunna få över personer på sin sida, trots att alla odds står emot en, skulle kunna få en person att inte bara försöka plantera bevis, radera, undanhålla och ljuga i förhör, utan också kunna gå längre. Hon hade ju också mycket tidiga uppgifter till S*illen om att Lena hade hittats.
Helt klart att att hon beter sig skumt och måste kollas närmre.
Samtidigt är det viktigt för åklagaren att antingen få in henne som medbrottsling eller helt cleara henne, så hon inte blir försvarets "alternativa gärningsman" nr 1.
Men som jag ser det nu, så håller jag med dig helt och hållet. HD är kollad och då handlar det inte bara om mordmisstankar, utan hon är friad från andra misstankar också enligt åklagaren.
uttjatade tankar:
Säkerligen förstod man tidigt att HD var mycket påverkad av SD och hans version, som han inte var sen att erbjuda sig att berätta för var och en som ville, och även för de som var lite motviligar och behövde "ordnas" med. T ex HDs kompis TB (luchmöte och träff med HD som blev tummen upp sekunderna efter att hon lämnat HD) och R*ymden som plötsligt blev hembjuden till SD, trots att de normalt inte brukade umgås. Bara för att ta två exempel av flera på hur SD jobbade.
Man ska inte heller glömma att t ex JG både raderade under förhör, undanhöll viktig och avgörande information och övergick till Telegram på SDs initiativ. Ett tydligt tecken till hur lojal man kan bli SD. Och sedan har vi ju SOA och BA, svärföräldrarna, som stått bakom den notariskt otrogne svärsonen, trots allt som framkommit om honom och trots mordmisstankarna som t om fått deras dotter att också bli mordmisstänkt.
Man ska inte heller glömma att t ex JG både raderade under förhör, undanhöll viktig och avgörande information och övergick till Telegram på SDs initiativ. Ett tydligt tecken till hur lojal man kan bli SD. Och sedan har vi ju SOA och BA, svärföräldrarna, som stått bakom den notariskt otrogne svärsonen, trots allt som framkommit om honom och trots mordmisstankarna som t om fått deras dotter att också bli mordmisstänkt.
Men just detta att SD hade den förmågan att kunna få över personer på sin sida, trots att alla odds står emot en, skulle kunna få en person att inte bara försöka plantera bevis, radera, undanhålla och ljuga i förhör, utan också kunna gå längre. Hon hade ju också mycket tidiga uppgifter till S*illen om att Lena hade hittats.
En sådan person som blivit såpass påverkad, och som är lojal liksom andra runt SD, skulle inte helt osannolikt kunna gå några steg längre. Särskilt en person som HD som har under så många år "accepterat" så mycket skit, men ändå står kvar vid hans sida, önskar åka på resa till USA med honom och skickar hjärtan, vill återförenas och gifta om sig med honom.
Kanske det avgörande blev till sist JGs uppgifter (som han inte frivilligt hade delgett polisen) om att SD hade haft tankar om att utplåna familjen tidigare, det för att "hjälpa" HD ur hennes lidande, och att JG tidigare ringt in om att HDs hus borde ha kollats. På det kom väl också TB uppgifter om hur HD försökt planter blod i SDs hus osv.
Kanske det avgörande blev till sist JGs uppgifter (som han inte frivilligt hade delgett polisen) om att SD hade haft tankar om att utplåna familjen tidigare, det för att "hjälpa" HD ur hennes lidande, och att JG tidigare ringt in om att HDs hus borde ha kollats. På det kom väl också TB uppgifter om hur HD försökt planter blod i SDs hus osv.
Helt klart att att hon beter sig skumt och måste kollas närmre.
Samtidigt är det viktigt för åklagaren att antingen få in henne som medbrottsling eller helt cleara henne, så hon inte blir försvarets "alternativa gärningsman" nr 1.
Men som jag ser det nu, så håller jag med dig helt och hållet. HD är kollad och då handlar det inte bara om mordmisstankar, utan hon är friad från andra misstankar också enligt åklagaren.
Faktum är att vi inte vet något, då vi inte har FUP. Vad åklagen säger i NA är två meningar, som hon för fram till allmänheten.
Om man inte hade utrett HD tillräckligt, då hade försvaret nappat på HD direkt. Vem skulle kunna ha mer motiv, ljugoit me och betett sig mer skumt än HD.
Hon är utredd, och kommer inte att bli åtalad för samma sak igen, det är min övertygelse. HD är ingen öppen person som Lena, och vi kommer förmodligen aldrig att få veta mer. Hon är inte den som skriver en bok i första taget.
Det vore förstås oerhört intressant att få ta del av hennes och JGs version. Jag kan inte säga annat.
NA 17 dec- 19:
Hon är utredd, och kommer inte att bli åtalad för samma sak igen, det är min övertygelse. HD är ingen öppen person som Lena, och vi kommer förmodligen aldrig att få veta mer. Hon är inte den som skriver en bok i första taget.
Det vore förstås oerhört intressant att få ta del av hennes och JGs version. Jag kan inte säga annat.
NA 17 dec- 19:
https://www.na.se/artikel/misstanktes-for-inblandning-i-hjarstamordet-nu-laggs-utredningen-ner-finns-inga-bevis
"Det var SVT Örebro som var först med att berätta att personen inte längre är misstänkt. Åklagaren Åsa Hiding bekräftar uppgifterna för NA.
– Utredningen visar att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till varken brottsoffret eller brottsplatsen. Det finns därför inte något skäl att driva utredningen vidare mot personen. Vi har lagt ned förundersökningen.""
//
"– Jag kan inte säga så mycket mer om detta. Personen är inte längre misstänkt för mord och det finns inte heller några andra misstankar, säger Åsa Hiding."
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Bland annat är ordvalet:
Citat:
Utredningen har bland annat visat att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till brottsplatsen eller brottsoffret.