2021-06-18, 13:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disparity
Vad har jag missat? De skiljer ju sig väldigt mycket åt, allt från sociala frågor, till frågor inom miljö, skatt, kriminal/drogpolitik mm

De gör ju inte det helt ärligt. Det är ju anledningen till att det t.ex inom LO-medlemmar är så många som röstar på SD. Därav anledningen till Löfvens retorik också, det är hans väljare som mest kommer gå till SD.
Citera
2021-06-18, 13:24
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag har inte skrivit detta heller, du skapar bara en halmgubbe här.

Fascinerande dock att du målar upp en bild av detta är en effekt av marknadshyror. Varför inte ta Schweiz som exempel och säga att vi blir lika rika som dem om vi inför marknadshyror, det är ju så din logik är. "Titta på land X, de har inte marknadshyror så vi kommer bli som dem om vi inför det". Ja tack!

Jag frågar dig en enkel fråga. Kommer det bli höjda hyror eller inte för majoriteten svenskar?

Enkel ja och nej fråga.
Citera
2021-06-18, 13:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ser inte hur bostadskö och marknadshyra går ihop riktigt. Den enda *marknadshyra* du hittar idag finns på blocket. Nu kanske nivån mellan dessa ligger rätt lika har ärligt talat inte kollat..
Nej, det är en myt, det är inte "marknadshyra" på blocket det är ocker. För att marknadshyra ska fungera så måste det finnas jämvikt mellan antal köpare och säljare. Men nu är det underskott på bostäder delvis pga hyresregleringen, så den måste vara borta ett par år innan marknadshyra syns på blocket.

Bostadskö. Ett ord som enbart används i Sverige och Sovjetunionen. För de som inte fattar hur bra man kan ha det med en fri bostadsmarknad så måste detta vara det yttersta exemplet. hela Stockholms bostadskö försvinner vid marknadshyra. pengar ersätter kötid. och det är så mycket mer rättvist och mycket bättre för samhället.
Citera
2021-06-18, 13:27
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jag frågar dig en enkel fråga. Kommer det bli höjda hyror eller inte för majoriteten svenskar?

Enkel ja och nej fråga.

Självklart kommer det på sikt att leda till höjda hyror för alla. Det är inte avsikten med förslaget att någon skall komma billigare undan.
Citera
2021-06-18, 13:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nja. Vad jag fårstår så är Presumtionshyran för hög. Det finns inte tillräckligt med folk som vill flytta in. Så resultatet blir tomma lägenheter men sänker man till marknadspris, för att få uthyrt, så måste man även sänka för de som vill betala presumtionshyran. Det är fortfarande inte marknadspris. Presumtionshyran kan nog ge en uppskattning av var en marknadshyra hamnar. Kanske 10-15% under presumtionshyran i de flesta städer?
Så är det ju, och en del tomma huven i tråden verkar inte fatta detta. Vissa, kanske många, bostadspriser kommer att sänkas med marknadshyra.

Det är som om de inte fattar att bönder inte kan ta 100 kr för mjölken. Om det fanns för lite mjölk skulle jag köpa mjölk ibland fast den kostade 100 kr. Kallas reglering. Jag är emot reglering.
Citera
2021-06-18, 13:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker

Enkel ja och nej fråga.

Självklart kommer inte en majoritet få höjda hyror av marknadshyror i nyproducerat, de flesta bor ju inte där.
Citera
2021-06-18, 13:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, det är en myt, det är inte "marknadshyra" på blocket det är ocker. För att marknadshyra ska fungera så måste det finnas jämvikt mellan antal köpare och säljare. Men nu är det underskott på bostäder delvis pga hyresregleringen, så den måste vara borta ett par år innan marknadshyra syns på blocket.

Bostadskö. Ett ord som enbart används i Sverige och Sovjetunionen. För de som inte fattar hur bra man kan ha det med en fri bostadsmarknad så måste detta vara det yttersta exemplet. hela Stockholms bostadskö försvinner vid marknadshyra. pengar ersätter kötid. och det är så mycket mer rättvist och mycket bättre för samhället.

Blir du ledsen om vi lyckas stoppa din marknadshyra nu?
Citera
2021-06-18, 13:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Blir du ledsen om vi lyckas stoppa din marknadshyra nu?
Blir du ledsen om Stockholms bostadskö med 500.000 pers varav en del väntat i 20 år försvinner?... En rest av äkta kommunism, mitt i Sverige. I ett riktigt kommunistland har man kö även till skor. Men billiga är de, när man väl får ett brunt par.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-18 kl. 13:33.
Citera
2021-06-18, 13:31
Medlem
disparitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Självklart kommer det på sikt att leda till höjda hyror för alla. Det är inte avsikten med förslaget att någon skall komma billigare undan.
Så vi ska betala högre hyror än vad vi redan gör i det ganska pissiga idag där de flesta ur arbetarklassen knappt klarar av att göra det?
Citera
2021-06-18, 13:32
Medlem
Haddock93s avatar
Lyssnade på både SVT/P1 med Åkesson och man hör såååå tydligt hur de försöker sätta dit SD och måla upp ett narrativ.

”Men det är oansvarigt.” ”Vad är det för mening att avsätta Löfven om han blir statsminister igen” ”finns inget stöd i opinionen för annan regering” ”kommer bli massa talmansrundor igen tänk va jobbigt” osvosv

Tror de att folket är dumma eller? Alla vet att ni försöker skydda S.

https://sverigesradio.se/artikel/dadgostar-och-akesson-om-onskan-att-falla-regeringen?fbclid=IwAR3m_JZ8vBN8IZyASl23RaiZwlMrEC 8PMIoThB HBdqInx67IaXbB0qiCRq8
Senast redigerad av Haddock93 2021-06-18 kl. 13:37.
Citera
2021-06-18, 13:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så är det ju, och en del tomma huven i tråden verkar inte fatta detta. Vissa, kanske många, bostadspriser kommer att sänkas med marknadshyra.

Det är som om de inte fattar att bönder inte kan ta 100 kr för mjölken. Om det fanns för lite mjölk skulle jag köpa mjölk ibland fast den kostade 100 kr. Kallas reglering. Jag är emot reglering.

Mjölkmarknaden är inte fri, de får EU-stöd. Förra året fick de 65 miljoner "extra" förutom allt annat jordbruksstöd. Så din lösning är att EU subventionerar svensk bostadsmarknad som med jordbruket? Vilket blir höjda avgifter till EU för Sverige.

https://www.atl.nu/nu-far-mjolkbonderna-dela-pa-65-miljoner-kronor

Skulle du bo mer sällan om hyrorna var högre? Du kanske bara skulle hyra lägenhet varannan månad då?
Citera
2021-06-18, 13:35
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Och det mest kapitalistiska vi har i Sverige och den överlägset bästa indikatorn på kortsiktiga ekonomiska förväntningar, börsen, har inte rört sig alls och är fortfarande på precis samma nivå som för en vecka sedan.

Mmm ja sen kan det givetvis bli ekonomiska problem i framtiden men tror väljarna har förtroende för regeringsunderlaget SD/M/KD i en sån fråga med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in