2021-06-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Detta är ju sättet att införa marknadshyror. Att lura idealisterna att man inte infört marknadshyra fast man gjort det, genom att leka med ord som "presumptionshyra".

Svensken är rätt rigid men man kan alltid lura honom med ord.

Visst kan man luras med ord men Presumtionshyra är verkligen inte en marknadshyra. Den beräknas enligt en fix modell. Det är en hög hyra men den är definitivt inte satt av en marknad. Hursomhelst får vi inga positva effekter av marknadshyror om inte en rätt stor del av beståndet omfattas. Annars kommer ju folk alltid stå i bostadskö till de billiga lägenheterna i vilket fall. Även rätten att byta lägenhet med andra borde försvinna och lägenheterna komma ut på marknaden varje gång folk skall flytta,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja det är tiotusenkronorsfrågan. Jag kan inte se något bra svar på det utan en kraftig och svårgenomförd total reform av nästan hela samhället. Det lär ju inte hända på 200 år.

Intressant !

Var kan jag få reda på mer om hur det fungerar i våra närmaste länder ?
Svensk media verkar inte vara så pigga på att informera om hur det ser ut i andra länder utan föredrar det vanliga lunket.

Kan du informera mera eller har du några länkar som berättar mer ?

Tack på förhand !

Finns rätt mycket bara man googlar på det. Men jmf Sveriges Norge är denna rätt bra https://www.cmb-chalmers.se/wp-content/uploads/2015/10/CMB_kortrapport_Hagson_2015-4.pdf

Trenden i våra grannländer och de flesta andra är hur som mot att gå mot friare marknader inte mer reglerade sådana.

En annan notering är att tex Finland inte i närheten har haft samma prisutveckling på köpta boenden som Sverige haft.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Yes, utmärkt, vi jämför bostadsmarknaden med produkter som produceras och skeppas globalt för konkurrenssituationen är jämförbar här.
Jag gör inga jämförelser. Nu yrar du rejält.
Jag använder mig av logik och konsekvens. Du förstår antagligen inte sådant. Därav dina förvirrade skriverier.

Jag ser inte heller att du lyckades bemöta det jag skrev.

Kan du bekräfta att prisreglering och förstatligande är önskvärt. Så att Sverige blir som Nordkorea.

Citat:
Och det är jag som svamlar och går off-topic.
Ja, ganska rejält också.

Citat:
Jag ser gärna ett återförstatligande av skola, vård och infrastruktur.
Mer statligt. Som det var i Sovjet, och som det är i Nordkorea.

Ja, jag säger ju att ni i SD står nära V. Och du bekräftar det.
Citera
2021-06-18, 12:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Om du läser länken står det vad marknadshyror leder till. Det är en utredning inom EU.

Betyg: Ej läskunnig
Det står inte alls. Du har inte ens läst texten. Otroligt att du försöker en sådan rövare. Exempel på text i dokumentet:
Citat:
Ekonomiska möjligheter inom sektorn för de privatägda hyresbostäderna har ofta uppnåtts genom hyresreglering, vilket har haft oönskade konsekvenser, däribland en minskad kvalitet samt minskade investeringar. Borttagandet av hyresregleringen och ett förnyat stöd har medfört att sektorn har expanderat, även om det kvarstår vissa problem för särskilda grupper.
Bara för att du är lat idiot behöver inte alla andra vara det.
Citera
2021-06-18, 12:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst kan man luras med ord men Presumtionshyra är verkligen inte en marknadshyra. Den beräknas enligt en fix modell. Det är en hög hyra men den är definitivt inte satt av en marknad. Hursomhelst får vi inga positva effekter av marknadshyror om inte en rätt stor del av beståndet omfattas. Annars kommer ju folk alltid stå i bostadskö till de billiga lägenheterna i vilket fall. Även rätten att byta lägenhet med andra borde försvinna och lägenheterna komma ut på marknaden varje gång folk skall flytta,
I praktiken är det ju en marknadshyra, om man tar bort den bortre parentesen. vilket man tydligen gjort.
Citera
2021-06-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Utan att jag håller med dig i det övriga.

Så din slutledning är att folk skulle välja hyresrätten om den funnits som alternativ. När den nu inte gör det (och jag ser inte hur marknadshyror skulle lösa bostadsbyggandet i förhållande till bostadsbristen) så lär väl bostadsrättspriserna öka ytterligare när hyrorna höjs?

Med marknadshyra försvinner bostadsbristen. Istället får vi eventuellt problem med trångboddhet men med rätt prissättning så kommer det att finnas lediga hyresrätter om man vill flytta så kön elimineras.

Sedan tar det så klart rätt länge innan marknaden hamnar i en rimlig balans och det byggts tillräckligt. Hur lång övergångsperiod det blir det vet jag inte men det är klart att vissa kan komma i kläm under tiden.

Krävs det att man låser upp ett par miljoner för att få en bostadsrätt; så borde man utan problem betala 20k/mån eller så för en hyreslägenhet. Bostadsrätter är dyrt. Det ser bara billigt ut eftersom ingen gör en vettig kalkyl när man köper..
Citera
2021-06-18, 12:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jag skrev Asien, Afrika och USA, du väljer fokusera på Afrika. Gav även exempel på Europa, men återigen fokuserade du på Afrika.

Ja jag satt fokus på det mest uppenbart korkade som du skrev men principen gäller förstås även för de andra exemplen du angav. Du debatterar på en extremt låg nivå när du säger att det blir som i land X om vi inför marknadshyror. Nej du gör det alldeles för lätt för dig då.

Vi har för övrigt också stor segregation i Sverige så hyresregleringar skyddar inte mot segregation. Segregation är heller inget dåligt, snarare tvärtom är det bra om problemen samlas på ett ställe och inte sprider sig till andra oskyldiga. Dock borde politiker, MSM-chefer och andra massinvandringsförespråkare tvångsplaceras i dessa problemområden.
Citera
2021-06-18, 13:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
V har en ny partiledare som står upp för deras politik.
Det gör dom genom att rösta ja eller nej till motioner eller propositioner i riksdagen.

Men det V (och andra) gör nu är mer utpressning (Dvs kriminalitet). Det är gravt antidemokratiskt.
Citera
2021-06-18, 13:01
Medlem
Citat:
I praktiken är det ju en marknadshyra, om man tar bort den bortre parentesen. vilket man tydligen gjort.

Ser inte hur bostadskö och marknadshyra går ihop riktigt. Den enda *marknadshyra* du hittar idag finns på blocket. Nu kanske nivån mellan dessa ligger rätt lika har ärligt talat inte kollat..
Citera
2021-06-18, 13:02
Medlem
Citat:

Nja. Vad jag fårstår så är Presumtionshyran för hög. Det finns inte tillräckligt med folk som vill flytta in. Så resultatet blir tomma lägenheter men sänker man till marknadspris, för att få uthyrt, så måste man även sänka för de som vill betala presumtionshyran. Det är fortfarande inte marknadspris. Presumtionshyran kan nog ge en uppskattning av var en marknadshyra hamnar. Kanske 10-15% under presumtionshyran i de flesta städer?
Citera
2021-06-18, 13:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Pga praxis men det är inte praxis att rösta ned samtliga statsministerkandidater som föreslås. I det läget går det inte att hänvisa till praxis.
De andra partierna kommer inte acceptera några propositioner. Du har missförstått detta.
Citera
2021-06-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Sedan tar det så klart rätt länge innan marknaden hamnar i en rimlig balans och det byggts tillräckligt. Hur lång övergångsperiod det blir det vet jag inte men det är klart att vissa kan komma i kläm under tiden.

Såg väl ut att ta runt 10 år i Finland innan det var full/rimlig balans. För att få det att gå snabbare skulle man väl i Sverige kunna ta bort planmonopolet, reducera strandskydd, förenkla byggregler med mera.

Inte för att jag tror våra politiker skulle ha kulorna och kompetensen att klara av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in