Citat:
Om någons mobil får kortslutning och orsakar eldsvåda som bränner ner en byggnad, så anses det inte vara ett brott. Om någon medvetet tänder eld på något och orsakar samma sak, så anses den personen vara "skyldig", fast en pyroman har lika lite fri vilja som en mobil.
Citat:
Om mobilen "överlever" branden och är oskadad, då kommer man kanske laga felet som gjorde att den fick kortslutning och sen fortsätta använda den. Att fixa felet hos pyromaner är däremot inte lika lätt, eftersom vi inte vet allt om hur människan fungerar och är uppbyggd ännu, bla pga att vi inte har skapat människan till skillnad från mobiltelefoner.
Men även om man kunde fixa felet hos pyromaner, så kanske människor inte kommer lita på dem ändå, ungefär som man inte vill använda den fixade och fullt fungerande "otursmobilen" som orsakade branden.
Så viljan hos människor att straffa brottslingar försvinner inte alltid bara för att brottslingen inte kunde styra sig själv, tex för att han var psykotisk eller för att människor inte har fri vilja, eftersom människor tänker på sin egen säkerhet i första hand.
Däremot betraktar nog de flesta människor en brottsling som mindre ond, om han säger att han inte kunde styra sig själv tex för att han inte har fri vilja, för det tyder ju på att han tycker själv att brottet han har begått är hemskt, till skillnad från någon som säger att han ville göra det han gjorde och att han fortfarande är glad över att han gjorde det. Den förstnämnda är mer ångerfull, vilket brukar tas hänsyn till.
Sen finns det dock människor som vill straffa brottslingar för att de gillar att trycka ner andra människor i allmänhet som de ser som konkurrenter, och som vill se blod flyta för sitt eget nöjes skull. Och de bryr sig inte ens om brottslingen är skyldig eller inte.
Men ibland säger människor "du kunde ha gjort annorlunda", när man har gjort något dumt, och man protesterar då och svarar tex "nej det kunde jag inte ha gjort, för min hjärna tvingade mig att göra som jag gjorde". Och det är lite fel att svara så, eftersom den första personen förmodligen tänker på vad han själv skulle ha gjort i en sådan situation, och blir arg på den andra personen för att den inte gjorde så. Så det man borde svara är istället tex "ja det var dumt att jag inte gjorde så". Alltså erkänna sin dumhet.
Senast redigerad av eoku 2021-06-17 kl. 21:39.
Senast redigerad av eoku 2021-06-17 kl. 21:39.