2021-06-18, 11:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Huruvida de gjort en bra politisk insats eller inte överlåter jag åt andra att bedöma men att recensera deras insats enbart utifrån vilket kön de har är ganska banalt om jag ska vara ärlig.
Dadgostar fullfölljer dessutom bara det som Sjöstedt lovade för 3 år sedan.
Om du överlåter åt mig att recensera de politiker jag nämnde så utmärks de inte av samarbete och politisk finlir, utan av dogmer, låsta inställningar, och dålig vilja till samarbete. Dessutom har jag noterat att de är kvinnor. Vilket tydligen är förbjudet att påpeka för dig, men förnekelse är väl inte bästa sättet att komma framåt.
Citera
2021-06-18, 11:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Fetat: Okej, tycker du så så. Vi tror uppenbarligen olika.

Det är inget tyckande, S bröt mot praxis när alliansen regerade. Då bröt S ut enskilda frågor i budgeten som de röstade nej till trots att praxis är att inte göra det. De skiter alltså i praxis och det är fakta.

Dessutom är det inte praxis att riksdagen röstar nej till samtliga statsministerkandidater som föreslås så om Löfven blir fälld men ingen annan kan röstas fram så har vi en situation som går emot praxis. Då kan man inte hänvisa till praxis för att säga hur Löfven bör agera. Landet måste regeras och det är statsministerns uppdrag.
Citera
2021-06-18, 11:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Nu ska SL ha pressträff om familjeveckan... det är kört, varför ger han bara inte upp.
Det är kanske ett taktiskt drag av V, att knäppa (s) på näsan och sabba deras tajming och ta lite väljare. Alla struntar i familjeveckan nu. hyresreglering och JÖK är så mycket intressantare och viktigare att diskutera.
Citera
2021-06-18, 11:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Nu ska SL ha pressträff om familjeveckan... det är kört, varför ger han bara inte upp.

Han tog upp detta ett par veckor innan valet 2018 för att få över de sista osäkra väljarna på sin sida, efter det har han inte sagt ett ljud i ämnet. Nu tre dagar innan en möjlig regeringskris så sätter han upp en pressträff i ämnet igen. Tydligen är detta det absolut viktigaste att jobba med just nu.

Hoppas att någon mer än jag som tycker det är lite väl genomskinligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är kanske ett taktiskt drag av V, att knäppa (s) på näsan och sabba deras tajming och ta lite väljare. Alla skiter i familjeveckan nu. hyresreglering och JÖK är så mycket intressantare och viktigare för Sverige.

Tyvärr är det nog många som absolut inte skiter i denna "familjevecka" då det handlar om familjer och barn. Han kör denna pressträff som ett sätt att flytta intresset, gubben är ju skitnödig och rädd som aldrig förr och det här är hans standardlösning. Hitta på något som han aldrig behöver införa.
Jag lovar att han säger att det kommer gälla from. juli 2022 och då kommer han sitta på makten max i två månader till och sen kommer han slippa ta i tur med allt minus detta kommer betyda.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2021-06-18 kl. 11:38.
Citera
2021-06-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Hur menar du att bostadsbubblan skulle lösas? Dyrare hyror borde rimligen leda till högre efterfrågan och således högre pris på bostadsrätter?

Långt ifrån säkert, Finland har inte haft i närheten av samma utveckling på bostadsmarknaden som Sverige haft under samma period. Nu finns flera faktorer som spelar in, invandring en av dem förstås.
Citera
2021-06-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag förstår att du är vänster och inte så klartänkt på ekonomiska områden. Vi har t.ex fri prissättning av mjölk som nog många tycker att de måste ha. Ändå kostar inte mjölken 100 kr? Den är tvärtom billigare än någonsin.

Om det fanns fri prissättning på hyror skulle det byggas massor med hyreslägenheter, så länge det fanns kunder som ville betala. Om det byggdes massor med lägenheter så skulle bristen försvinna. Om bristen försvann så var man inte längre tvingad att köpa en bostadsrätt om man får jobb i t.ex Stockholm. Priserna på BR och villor skulle sjunka drastiskt.

Hyresregleringen är en av de allra största orsakerna till priserna på bostad i Stockholm. När den polletten trillar ner hos dig så kommer du att se livet lite klarare.
Det är väl inte så konstigt. Utbudet på mjölk i förhållande till efterfrågan är större än utbudet på bostäder i förhållande till efterfrågan.

"Om det byggdes massor med lägenheter så skulle bristen försvinna." Så det menar du skulle hända om vi avreglerade hyresmarknaden. Hur lång tid skulle det ta innan vi skulle få en jämvikt i utbud och efterfrågan menar du? Och tills dess skulle alltså inte priserna på bostadsrätter gå upp när hyrorna blir avsevärt högre?
Citera
2021-06-18, 11:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser ut som förvirrat off topic-svammel.

Fortsatt förvirrat off topic-svammel.
(Det är någon allvarlig defekt här).

Jaha. Så vi borde således prisreglera mer.
* Bilar t ex. Så inga bilproducenter säljer nya bilar i Sverige längre.
* Och läkemedel. Så inga läkemedelsbolag säljer läkemedel i Sverige längre.
* Och sjukvårdsutrustning. Så att sjukhus och vårdcentraler inte kan köpa utrustning längre.

Och så förstatligas mer. I stort sett alla företag i Sverige bör då förstatligas. Efter vad du säger.
Då blir Sverige ett Nordkorea i Europa.

Låter som det blir väldigt fint i ditt Sverige.
Och du var SD-väljare förstår jag.

Yes, utmärkt, vi jämför bostadsmarknaden med produkter som produceras och skeppas globalt för konkurrenssituationen är jämförbar här. Och det är jag som svamlar och går off-topic.

Jag ser gärna ett återförstatligande av skola, vård och infrastruktur. Att du givetvis är nöjd med den nuvarande situationen med bajsblöjor på Carema, betygsinflation och allt annat skit som kommer med privatiseringar är självklart.
Citera
2021-06-18, 11:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jag tror många missar en sak. Formuleringen:

"Fri hyressättning i nyproduktion"

Den låter väldigt enkel. Men. Genom att till exempel ta bort vindförråd eller genom att göra en omfattande renovering så räknas det juridiskt sett (och det är vad det benämns som jurdiskt som gäller) som nyproduktion. Du kan alltså som hyresvärd göra en brutal renovering och tredubbla hyrorna om du vill.

Det här betyder att tillåter man det så är det i princip fritt och släppt med fri hyressättning für alle.
Det är alltså inte en liten skitsak eller en paragraf och formalia man bråkar om.
Och det där var ju exakt det V sa att det går vi inte med på.

Ska man skylla detta på någon så är det på C som har orsakat det hela. Bra gjort Annie...inte ansvarigt direkt.
Hur skulle man kunna tredubbla hyrorna? Då bor ju ingen kvar. Och då går fastighetsbolaget i kk. Och ägarna förlorar allt.

Om ICA tredubblar priserna kommer inte då folk gå till Coop, Hemköp, Citygross, Lidl mfl och handla?
Och ICA konkar.

Hur tänkte du egentligen?
Citera
2021-06-18, 11:42
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Många här i tråden verkar inte ha fattat att de som är anti-marknadshyror inte bara är vänsterväljare. (Utan att spekulera i varför).

De mest högljudda här lär vara småpåvar som leker hyresvärdar efter att de har skaffat sig en eller kanske två hyresfastigheter. De drömmer om att hyresregleringen ska skrotas även för deras kåkar.

Jag tror att även C, rättmätigt, kommer tillhöra förlorarna av detta debakel.

Ja vem vill ha högre hyror, det har inte med höger- vänster att göra. Redan idag har väl Sverige ett av EU:s högsta hyresnivåer.

Dock så kanske inte så hög andel moderata väljare drabbas då många bor i bostadsrätter och villor, vilkas värde möjligen kommer att öka om det blir ännu dyrare att hyra.

Centern vet jag inte. Många av deras väljare är välutbildade bubbelgumstuggande unga kvinnor i storstäderna, den grupp som kanske allra minst förstår politiska beslut och dess följder.
Citera
2021-06-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är inget tyckande, S bröt mot praxis när alliansen regerade. Då bröt S ut enskilda frågor i budgeten som de röstade nej till trots att praxis är att inte göra det. De skiter alltså i praxis och det är fakta.

Dessutom är det inte praxis att riksdagen röstar nej till samtliga statsministerkandidater som föreslås så om Löfven blir fälld men ingen annan kan röstas fram så har vi en situation som går emot praxis. Då kan man inte hänvisa till praxis för att säga hur Löfven bör agera. Landet måste regeras och det är statsministerns uppdrag.
Intressant att du tar dessa exempel och slutleder det till att det kommer bli samma sak om de leder en övergångsregering. Det får stå för dig. Hur eller hur så om de inte har riksdagens stöd så lär det bli knivigt för dem att regera så som du ger uttryck för. Vi får se hur det blir.
Citera
2021-06-18, 11:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
C+L kommer inte släppa fram UK. De har byggt hela sin existens på att inte släppa fram en regering som behöver stöd av SD.

S regerar därför vidare även om de fälls på måndag och kan då fortsätta med sin JÖK och marknadshyror. Så där står alltså V med långnäsa och får se marknadshyror ändå.
Nej detta har du missförstått.

Det är en expeditionsministär. Den genomför inga reformer.
Citera
2021-06-18, 11:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Kan tycka att det är lite konstigt att V vill fälla regeringen pga en utredning om marknadshyror, men inte ett förslag om försämrat LAS som halva LO inte står bakom.

V har en ny partiledare som står upp för deras politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in