2021-06-17, 13:24
Medlem
Milldues avatar
Vart köper man en spindelled till en Peugeot 206 60 Hp 1.1 motor..

Har kollat på de flesta ställen på nätet men det verkar inte gå att hitta någon sådan.

Kollat på
Biltema
Bildelaronline
Autodoc
Skruvat.se
Mr Auto
Bildelar-expert
Bildelaronline.24
Mekonomen

Bult och mutter går att få tag på men tydligen inte hela spindelleden med gummi och allt..
Citera
2021-06-17, 13:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vart köper man en spindelled till en Peugeot 206 60 Hp 1.1 motor..

Har kollat på de flesta ställen på nätet men det verkar inte gå att hitta någon sådan.

Kollat på
Biltema
Bildelaronline
Autodoc
Skruvat.se
Mr Auto
Bildelar-expert
Bildelaronline.24
Mekonomen

Bult och mutter går att få tag på men tydligen inte hela spindelleden med gummi och allt..

Skroten. eller direkt från Peugeot verkstad.
Citera
2021-06-17, 13:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Skroten. eller direkt från Peugeot verkstad.

Man köper inte spindelleder på skroten om det inte är nåt exceptionellt som inte går att uppbringa på annat sätt. Men den borde gå att få fram hos Peugeot och ibland kan man häpna hur originaldelar kan vara trevligt prissatta jämfört med tredjepartsdelar, har t o m varit med om att originaldelar varit billigare.

Sen skulle jag inte vara förvånad om det är samma framvagnsdelar i de flesta 206 från denna årsmodell så det kan vara värt att kolla på en modell med t ex annan motor.
Citera
2021-06-17, 13:49
Medlem
Milldues avatar
Ringt runt.. Tydligen vill peugeot att en hel länkarm skall bytas och man får köpa en hel länkarm med spindelled och bussningar (1400 på peugeot). Ganska onödigt känns det som då bussningarna är OK och enbart kulan till spindelleden är skadad i gummit..

Inga jättepengar för en hel länkarm (380-580:- hos autodoc) men det är väl för billigt för bilägarna att enbart byta en spindelled för 40kr eller så..

Har ju en press så att byta går på 15 minuter..
Citera
2021-06-17, 21:05
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ringt runt.. Tydligen vill peugeot att en hel länkarm skall bytas och man får köpa en hel länkarm med spindelled och bussningar (1400 på peugeot). Ganska onödigt känns det som då bussningarna är OK och enbart kulan till spindelleden är skadad i gummit..

Inga jättepengar för en hel länkarm (380-580:- hos autodoc) men det är väl för billigt för bilägarna att enbart byta en spindelled för 40kr eller så..

Som du säger är det komplett länkarm som gäller. Och spindelleden går inte att pressa ur då kulskålen är gjuten i länkarmen.
Citera
2021-06-18, 11:11
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Som du säger är det komplett länkarm som gäller. Och spindelleden går inte att pressa ur då kulskålen är gjuten i länkarmen.

Jag upphör aldrig att förvånas av Fransk konstruktions teknik. Den har sina egenheter jämfört med Engelsk eller Amerikansk /japansk. Har beställt en länkarm nu..Får se hur det fungerar med bytet. Om det blir framvagnsinställning efteråt också..
Citera
2021-06-18, 11:37
Moderator
Citat:
Jag upphör aldrig att förvånas av Fransk konstruktions teknik. Den har sina egenheter jämfört med Engelsk eller Amerikansk /japansk. Har beställt en länkarm nu..Får se hur det fungerar med bytet. Om det blir framvagnsinställning efteråt också..
Just det här har väl knappast med franskhet att göra, samma på många bilar idag. Framförallt mindre och golfklassbilar.
När en komplett bärarm kostar en femhundring är det ju knappast värt att köpa en lös spindelled och hålla på att pressa ut och i och sen få dras med samma gamla bärarmsbussningar, nu blir det helfräscht hela vägen istället.

Framvagnsinställning är inget som du normalt behöver göra vid byte av bärarm, toleranserna är såpass snäva att det klarar sig bra ändå.
Citera
2021-06-18, 11:39
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Fransmännen är knappast de enda som håller på med sådant numera.

Det finns ingen större vinst i att hålla på med separata småkomponenter, pressa i och ur och hålla på. Arbetskostnaden jämnar ut den ekvationen.
Citera
2021-06-18, 11:50
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Du får ingen spindelled för 40,-, inte ens i Tyskland. Oavsett bilmodell. Sist jag bytte spindelled var på en Opel och den köpte jag då i Tyskland för ca 300,- tycks jag minnas. Det är över 10 år sen. Samma kostade då i Sverige (original) 11-1200,-.
Runt en femhundring är nog vad man får räkna med om man måste byta hela länkarmen och jag kan säga att du ska vara glad att du inte har en s k premiumbil för då drar det iväg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in