2021-06-17, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om någons mobil får kortslutning och orsakar eldsvåda som bränner ner en byggnad, så anses det inte vara ett brott. Om någon medvetet tänder eld på något och orsakar samma sak, så anses den personen vara "skyldig", fast en pyroman har lika lite fri vilja som en mobil.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Lek med ord.
Då kan vi lika gärna vända ordleken åt andra hållet, tillskriva mobilen fri vilja och säga att den är "skyldig".
Sedan kasserar vi den och kallar det för "avrättning".

Om mobilen "överlever" branden och är oskadad, då kommer man kanske laga felet som gjorde att den fick kortslutning och sen fortsätta använda den. Att fixa felet hos pyromaner är däremot inte lika lätt, eftersom vi inte vet allt om hur människan fungerar och är uppbyggd ännu, bla pga att vi inte har skapat människan till skillnad från mobiltelefoner.
Men även om man kunde fixa felet hos pyromaner, så kanske människor inte kommer lita på dem ändå, ungefär som man inte vill använda den fixade och fullt fungerande "otursmobilen" som orsakade branden.

Så viljan hos människor att straffa brottslingar försvinner inte alltid bara för att brottslingen inte kunde styra sig själv, tex för att han var psykotisk eller för att människor inte har fri vilja, eftersom människor tänker på sin egen säkerhet i första hand.
Däremot betraktar nog de flesta människor en brottsling som mindre ond, om han säger att han inte kunde styra sig själv tex för att han inte har fri vilja, för det tyder ju på att han tycker själv att brottet han har begått är hemskt, till skillnad från någon som säger att han ville göra det han gjorde och att han fortfarande är glad över att han gjorde det. Den förstnämnda är mer ångerfull, vilket brukar tas hänsyn till.
Sen finns det dock människor som vill straffa brottslingar för att de gillar att trycka ner andra människor i allmänhet som de ser som konkurrenter, och som vill se blod flyta för sitt eget nöjes skull. Och de bryr sig inte ens om brottslingen är skyldig eller inte.

Men ibland säger människor "du kunde ha gjort annorlunda", när man har gjort något dumt, och man protesterar då och svarar tex "nej det kunde jag inte ha gjort, för min hjärna tvingade mig att göra som jag gjorde". Och det är lite fel att svara så, eftersom den första personen förmodligen tänker på vad han själv skulle ha gjort i en sådan situation, och blir arg på den andra personen för att den inte gjorde så. Så det man borde svara är istället tex "ja det var dumt att jag inte gjorde så". Alltså erkänna sin dumhet.
Senast redigerad av eoku 2021-06-17 kl. 21:39.
Citera
2021-06-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vad som är uppenbart för dig är din subjektiva åsikt och jag svarade på en fråga om hur någon som anser att vi har fri vilja väljer att definiera den. Och eftersom jag har fri vilja (enligt min givna definition) så väljer jag att inte dela din subjektiva åsikt. Jag har egna åsikter som inte motsäger att jag har fri vilja.

Hade jag inte haft fri vilja så hade jag antagligen behövt tycka precis som du, vilket jag inte gör. Att jag antagligen skulle tycka samma sak även om du ställde samma fråga hundra gånger är ingen motsättning. Jag är fri att alltid välja samma om jag så vill. Det är inte du som bestämmer vad jag skall välja utan det gör jag själv.

Nu var det ju din åsikt vi pratade om. Nu snurrar du till det rejält.
Citera
2021-06-17, 22:17
Medlem
Citat:
"De flesta tänker sig …" De flesta tänker inte alls, och de som har tänkt har oftast tänkt fel.
Som sagt vanliga Homo Sapiens menar inget alls i den specifika bemärkelse som kännetecknar en definition av en fri vilja. Så där finns inget att hämta i fråga om en definition.
"De flesta" lever sina vardagliga liv som om det fanns en kontext i vilken det finns en mening med att välja, undvika obehag, straffa brottslingar etc etc. Dessa abstraktioner är delar i en fungerande social struktur.
Ingenstans i denna struktur hittar du din "definition".
Du kan inte ens beskriva denna "definition" på ett meningsfullt sätt.

Jag har inte försökt definiera fri vilja, främst pga jag anser att det inte går att göra på ett meningsfullt sätt.

Jag undrade om du höll med i mitt logiska resonemang? Eller hittar du några fel i det?
Citera
2021-06-17, 22:19
Medlem
Citat:
Och btw, vad är det för evigt tjat om "oändlig regress"?
Oändlig regress är ju i sig något som är "problematiskt" i fråga om att fullt ut förstå kausalitet.
Jag menar, vi behöver ju inte krångla till saker mer än nödvändigt.

Om du med "krångla till saker" menar att helt enkelt dra slutsatser från sina egna premisser, så tycker jag man ändå ska göra det. Speciellt om premisserna leder till motsägelser.

Och ja, har du kausalitet/fri vilja så behöver du beakta var en orsaks-kedja slutar/börjar. Annars har du inte tänkt klart.
Citera
2021-06-17, 22:47
Medlem
Citat:
Vi gillar inte hycklare nej. Vem gör det?
Och lösningen är ett anarkistiskt samhälle där människor är moraliskt jämställda bilar och mobiltelefoner?

Ja, vad spelar det för roll om vi inser att moraliskt ansvar inte existerar/fungerar? Snarare kommer saker och ting bli bättre.

Varför skulle sanningen leda till anarki menar du?
Senast redigerad av FlamRed 2021-06-17 kl. 22:54.
Citera
2021-06-17, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, vad spelar det för roll om vi inser att moraliskt ansvar inte existerar/fungerar? Snarare kommer saker och ting bli bättre.

Precis. En oerhörd lättnad.
Citera
2021-06-18, 10:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag har inte försökt definiera fri vilja, främst pga jag anser att det inte går att göra på ett meningsfullt sätt.

Jag undrade om du höll med i mitt logiska resonemang? Eller hittar du några fel i det?

Du har ingen definition på saken du diskuterar och sedan frågar du om jag håller med ditt logiska resonemang.

Det är dina premisser jag kritiserar inte ditt logiska resonemang.
Jag har väldigt lätt att följa med i din logik, och resonemanget är inget nytt eller överaskande.
Jag förstår helt och hållet hur du tänker och om jag stöter på något jag inte förstår eller ifrågasätter så får du veta det.

Det är även logiskt att anta att Jorden är platt om premissen är att den inte är rund.
Citera
2021-06-18, 10:10
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om du med "krångla till saker" menar att helt enkelt dra slutsatser från sina egna premisser, så tycker jag man ändå ska göra det. Speciellt om premisserna leder till motsägelser.

Och ja, har du kausalitet/fri vilja så behöver du beakta var en orsaks-kedja slutar/börjar. Annars har du inte tänkt klart.

Så var börjar en orsakskedja som inte har någon början?
Citera
2021-06-18, 10:15
Medlem
Citat:
Du har ingen definition på saken du diskuterar och sedan frågar du om jag håller med ditt logiska resonemang.

Det är dina premisser jag kritiserar inte ditt logiska resonemang.
Jag har väldigt lätt att följa med i din logik, och resonemanget är inget nytt eller överaskande.
Jag förstår helt och hållet hur du tänker och om jag stöter på något jag inte förstår eller ifrågasätter så får du veta det.

Det är även logiskt att anta att Jorden är platt om premissen är att den inte är rund.

Vilken premiss?
Citera
2021-06-18, 10:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Varför skulle sanningen leda till anarki menar du?

Anarki var Redoxredaktion som tog upp.

Du tror inte på moral. Det är logiskt eftersom du inte tror på fri vilja.

Tror du att det funkar i längden att inte ha någon moral?
Citera
2021-06-18, 10:16
Medlem
Citat:
Så var börjar en orsakskedja som inte har någon början?

Exakt... Lite av poängen. Den börjar inte hos "dig" och ditt "val" iallafall... ?
Citera
2021-06-18, 10:18
Medlem
Citat:
Anarki var Redoxredaktion som tog upp.

Du tror inte på moral. Det är logiskt eftersom du inte tror på fri vilja.

Tror du att det funkar i längden att inte ha någon moral?

Jag tycker moral är alldeles utmärkt, varför skulle jag inte tro på det?

Det är moraliskt ansvar som inte existerar. Och ja, det kommer givetvis fungera utmärkt att förhålla sig till sanningen istället för icke existerande saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in