Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Fast hur skall UK kunna bli statsminister utan V's röster med befintlig mandatfördelning?
??
Det är inte nödvändigt för UK att få 100% av rösterna. Varför skulle han behöva 100%?
M+KD+SD+L+C borde räcka alldeles utmärkt. Eller hur?
Men UK måste ju komma med ett bra erbjudande till C. Det har han haft 2 år på sig att jobba fram.
Rimligen har M ett bra erbjudande. Det borde M ha säkerställt innan de säger att de skall rösta med V på Måndag.
Sedan skall UK får rösterna av SD också. Men då är det en fråga om SD skall stoppa UK.
Det kan dom ju göra. Men en hel del av SD-väljarna vill ju satsa på den vägen, så SD-ledningen har väl lite svårt att obstruera.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
V blir ju vågmästare i det scenariot, precis som de är vågmästare nu och därmed kan fälla regeringen. Men vill hon sedan plötsligt acceptera Löfven för att allt skall gå tillbaka till samma läge som det är nu? Då är hon ju bara tillbaka där hon började och får åter hota Löfven och sedan fälla regeringen.
Hur kan V bli vågmästare?
Det är ett ytterlighetsparti.
V+S+Mp kan rösta nej. Men dom har inga 50%. Dom kan inte stoppa UK, om UK får med sig resten.
Så hur skulle V kunna hindra något?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Jag får inte ihop den matematiken. Därför menar jag att antingen måste C eller V ge sig, och ingen av de vill, och då blir det till slut extra val, kan ju inte bli på annat sätt? Inte så vida någon annan ger sig och inget annat parti verkar vara villiga att ge upp sin ståndpunkt.
Jag förstår inte hur du räknar. Du kanske kan beskriva hur du räknar.
Ställ upp alla mandat som röstar för UK och alla som röstar mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Läget känns rätt låst med andra ord och nyval känns som ena logiska alternativet.
Löfven kan i sig utlysa nyval på en gång. Men han vill nog se om UK lyckas. Eller rättare sagt han vill se att UK misslyckas. Förra vändan indikerade inte att UK hade rätta kvaliteerna. Om UK misslyckas en gång till stärker det S.
Det lär bli talmansvändor.