Ju mer jag tänker på det, desto märkligare tycker jag att SDs självmord och turerna kring detta låter.
*Vem skär halsen av sig själv?
*Vem i närheten ringer polaren Pär istf 112?
* Vem gör i första hand HLR om blodet sprutar ur någons halspulsåder istf att lägga provisoriskt tryckförband?
Ju mer jag tänker på det nu, ju mer tycker jag att hela det här fallet luktar skunk. Något skaver som bara fan.
Tryckförband kanske hade varit bra direkt när han hittades. Vi vet inte om det lades något tryckförband (av SOA?) eller inte.
Nästan en timme senare när de gjorde HLR kan det inte ha funnits mycket blod kvar.
Det här fallet är verkligen märkligt.
Har vi äntligen sett slutet på detta och slutet på polisens obegripliga agerande och hemlighållande av viktiga fakta, eller kommer det mer?
Tryckförband kanske hade varit bra direkt när han hittades. Vi vet inte om det lades något tryckförband (av SOA?) eller inte.
Nästan en timme senare när de gjorde HLR kan det inte ha funnits mycket blod kvar.
Det här fallet är verkligen märkligt.
Har vi äntligen sett slutet på detta och slutet på polisens obegripliga agerande och hemlighållande av viktiga fakta, eller kommer det mer?
Det beror nog på om "folket på flashback" är tillräckligt frågvisa och ihärdiga, gällande offentliggörande av händelserna.
Jag har ju bara hört om hur det gick till med att få ut förundersökningen i detta fall...
Finns det vilja och kraft, så kan det nog gå.
Men det är just det, att Stefans anhöriga och Stefan själv, inte ska "lida men".
Stefans barn, är dem jag kan känna empati för, men jag tror innerst inne att det är bättre för dem att inte få mer av Stefans uppfostringsmetoder och moralpredikningar samt bus, utan att bära med sig eventuella bra minnen av honom och vårda dem, sen bearbeta allt det mörka, det kommer behövas, även om de shoppar på Ullared eller vad vet jag
Instämmer. Många verkar inte kunna sätta sig in i dessa personers situation alls, utan blir istället upprörda över att personerna inte gjorde exakt som de menar att de själva skulle ha gjort. Men bortser helt och hållet från att de faktiskt har lyxen att tryggt kunna tänka ut sina grandiosa hjältefantasier bakom sina laptops och mobiltelefoner, i lugn och ro, utan det kraftigaste ångest- och stresspåslag de någonsin upplevt.
En nära anhörig frågade mig ”vad är numret till 112?” efter att jag och hen med nöd och näppe kommit i säkerhet (vi hade nog haft en egen tråd här på FB annars) efter att ha blivit utsatta för en knivattack, till exempel.
Så alla modiga tangentbordshjältar som uppenbarligen aldrig varit med om ett riktigt trauma borde bara sätta sig ned. Ingen bryr sig om hur ni ”skulle ha gjort” ändå.
Men exakt!
Jag blir uppriktigt förvånad över okunskapen och ignoransen i tråden här.
1) Det är ändå användare som har visat ett intresse för "true crime" och för att analysera människors reaktioner och orsaker till dessa reaktioner.
Och då specifikt analysera de inblandade i detta fall (vilket de följt länge) och hur de reagerat i olika skeenden i händelsekedjan.
2) Det är ju så pass allmänt känt nu hur olika människor kan reagera i chock och trauma. Det pratas om det. Information finns tillgängligt så lätt.
Alla dokumentära och dramatiserade serier och produktioner typ "Vägens hjältar", "Svenska Hjältar", polisserier, Veckans Brott osv som följer eller dramatiserar allt från bärgare till räddningspersonal och pedagogiskt pratar om hur människor kan reagera i chock.
Och "911" och en massa andra serier och filmer... Hur kan man missat det?
3) Trots att man försöker förklara och ge exempel från verkligheten så fortsätter diskussionen "ööh men det är ju mer looogiskt att ringa 112" "Aah, det är ju jättemystiskt att inte göra de'!"
Det sänker kvaliteten på diskussionen och tråden.
Alltså inget fel att inte ha kunskap men man kan ju lyssna och lära.
Det blir som att försöka diskutera med Beavis & Butthead.
Vanligtvis normala trådisar, så jag vet inte vad som inte går in just när det gäller förståelsen för olika tänkbara reaktioner i akut chock.
Ditt exempel från ditt eget liv är så bra och typiskt! Ibland glömmer folk hur själva telefonen fungerar.
Själv var jag i tidiga tonåren (pre mobiltelefon) först och ensam på plats när en häst sprungit ner någon och trots att det var samma stall jag varit i sen barnsben så stod det still i huvudet när jag skulle låsa haspen till hästens box (något jag gjort tusen gånger tidigare) när jag fått in hästen där, så jag började försöka knyta med ett snöre... Den skadade personen fick flämtande försöka instruera från där hen låg...
Jag vet som sagt en yrkesförare som ringde sin pappa istället för 112 när det smällde och någon blev skadad.
Och en annan yrkesförare vid en annan olycka som klev ut ur fordonet och gick runt i vägbanan (motorväg) och grät och skrek (en person hade klyvts på mitten).
En bussförare som körde sakta förbi samma scen körde sen bussen genom hela stan, raka vägen till bussgaraget och parkerade där inne med alla passagerare och allt. Glömde att hen skulle stanna vid alla hållplatser när folk plingade.
En annan vanlig reaktion i chock är att folk blir helt passiva och slöa/ fryser. Eller börjar plocka ihop/ leta efter sina saker eller gör/ pratar på om något irrationellt och oviktigt.
Jag vet även en jourläkare i tjänst som knappt kunde få ur sig adress och någon begriplig och relevant information när hen ringde och larmade/ meddelade om en visuellt otäck scen och då var hen inte ens först på plats själv utan hade förväntats om läget.
Jag själv ser rätt mycket i mitt jobb och möter ofta människor i chock.
Om SOA såg sin vän och fd svärson i en sån bedrövlig scen som det blir vid suicid av det slag som påstås så är det absolut inte konstigt om han blev chockad och agerade ologiskt.
Efter att ha sett såna scener kan exempelvis brandmän behöva debriefing.
Vissa människor reagerar superlogiskt och snabbt vid exempelvis olyckor och man vill ju gärna tänka sig att man själv är sån, men det vet man inte innan det sker.
Om man är lugn och logisk i vanliga fall säger tyvärr inget om hur man reagerar i chock.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-18 kl. 08:07.
Ett annat alternativ är att SOA (om det var han som hittade SD) redan hade någon i tråden. Ringt upp själv eller blivit uppringd av någon strax efter 11.
Gick ut och sökte efter SD och hittade honom under samtalets gång.
SD kanske drog sig undan och ville vara själv när han tog emot domen (anade att det började lukta in i finkan denna gång).
Tillägg: Kan tänka mig att det är många telefoner som går heta efter kl 11 (inte bara SOA:s).
Det beror nog på om "folket på flashback" är tillräckligt frågvisa och ihärdiga, gällande offentliggörande av händelserna.
Jag har ju bara hört om hur det gick till med att få ut förundersökningen i detta fall... Finns det vilja och kraft, så kan det nog gå.
Men det är just det, att Stefans anhöriga och Stefan själv, inte ska "lida men".
Stefans barn, är dem jag kan känna empati för, men jag tror innerst inne att det är bättre för dem att inte få mer av Stefans uppfostringsmetoder och moralpredikningar samt bus, utan att bära med sig eventuella bra minnen av honom och vårda dem, sen bearbeta allt det mörka, det kommer behövas, även om de shoppar på Ullared eller vad vet jag
Hur tänker du nu? Det är väl självklart att inget blir offentligt rörande SDs suicid?
Inga brottsmisstankar kvarstår. Förundersökningen är nerlagd (innan den knappt hann börja).
Det är inte mer än rätt att redovisa vad som hände, med fakta.
Klart är att personer inte gjort vad de skulle.
Att uttala sig om att man inte kan övervaka någon pga det kan vara kränkande, när det handlar om det värsta mordet med de konstigaste ingredienser och där det är så uppenbart att de inblandade väljer att inte svara, inte minnas.
Är det någon mer som har läst aktbilaga 91 från Göta hovrätt?
Där det framgår att ett kvinnligt stationsbefäl tar emot ett telefonsamtal 11:02, från hovrätten om att Davidsson omedelbart ska häktas?
Den aktbilagan har jag inte läst.
Men då är den intressanta frågan hur lång tid det brukar ta innan häktningsorder skickas ut?
Ofta är det väl ingen panik så att det tar nästan (var det inte kl 11.29?) en halvtimme kanske är fullt normalt?
De vill inte att det ska komma fram vilka goda kontakter den dömdes familj hade med poliserna i polishuset.
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det finns ingen rim och reson varför han inte ringde 112 direkt? Detta borde vara i samhällsintresse att informera om, annars bli det en massa rykten som florerar istället!
Men snälla... Det förstår ni väl att uppgifterna om och kring SDs suicid inte kommer bli offentliga...? 🤦🏻♀️
(Tillägg: såvida ingen anhörig går ut med det).
Rubin går du på högstadiet?
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-18 kl. 08:22.
Ingen har påstått att BO är ett helgon.
Kan du visa på var du har läst det?
Jag har följt många mordfall på flashback sedan 2004.
Inte i något annat fall har massor av personer turats om att svartmåla brottsoffret med tiotals inlägg per dag under tre år på det sätt som har gjorts här.
När en försvinner då dyker det upp en ny svartmålare.
Eftersom han dömdes gjorde åklagaren en riktig bedömning när hon valde att överklaga domen i TR där det fanns flera missförstånd.
Läs tråden så ser du vad domaren i TR hade uppfattat fel.
Som slutkläm i det här fallet så ringer inte upphittaren till ambulans när mördaren skär sig i halsen.
SD hade kanske kunnat räddas om lämpliga åtgärder hade vidtagits av den som fann honom, t ex att ringa 112 för att larma ambulans.
Det är synd om SD:s barn men för övrigt verkar det inte finnas något överflöd av människor som saknar honom.
HD mådde märkbart bättre efter mordet på LW.
Efter SD:s självmord verkar hon inte må sämre.
Din sista mening: "Efter SD:s självmord verkar hon inte må sämre".
HD är verkligen en gåta.
Nu vet jag inte om det var HD som la ut den glada vinkande HD i båten. Kanske det var hennes vänner, men ifall de uppfattade HD som ledsen men fick henne att glatt vinka borde de väl inte lagt upp bilden inför hela världen (läs geo - denna tråd vilket de måste ha förstått att den skulle komma fram i).
Att/om hon är så glad innan SD ens kommit i jorden är märkligt. Att hon inte blev ledsen över LW:s död är betydligt lättare att förstå.
Men... "mannen" hon valt att umgås med in i det sista och sedan sitter och vinkar glatt begriper jag inte. Är hon i chock, glad över att ev slippa ev hot, glad över att SD inte längre kan avslöja om/hur hon ev är inblandad/vet om mordet på LW? Vi lär aldrig få svaren nu... tror jag.
Instämmer. Många verkar inte kunna sätta sig in i dessa personers situation alls, utan blir istället upprörda över att personerna inte gjorde exakt som de menar att de själva skulle ha gjort. Men bortser helt och hållet från att de faktiskt har lyxen att tryggt kunna tänka ut sina grandiosa hjältefantasier bakom sina laptops och mobiltelefoner, i lugn och ro, utan det kraftigaste ångest- och stresspåslag de någonsin upplevt.
En nära anhörig frågade mig ”vad är numret till 112?” efter att jag och hen med nöd och näppe kommit i säkerhet (vi hade nog haft en egen tråd här på FB annars) efter att ha blivit utsatta för en knivattack, till exempel.
Så alla modiga tangentbordshjältar som uppenbarligen aldrig varit med om ett riktigt trauma borde bara sätta sig ned. Ingen bryr sig om hur ni ”skulle ha gjort” ändå.
Det där med att Stefan skurit halsen av sig är väl bara en trådsanning?
Oavsett om det skulle vara trådsanning eller inte (dvs. om den som skrev det i tråden ljög eller ej) så är det inte fysiskt omöjligt.
Jag har hört (från säker källa) om 1 liknande fall. Även där misstänktes mord men misstankarna avskrevs.