2021-06-18, 02:31
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Ronja är inte dömd för något. Det är Yvonne Fager som åtalats och dömts för ett flertal brott. Alltså ägaren till den städfirma där Ronja sökte anställning.

Nej, det är fullt möjligt att fillers inte uppfattas som något vackert eller särskilt intressant sett hos allmänheten.

Men hur är detta relevant i fråga om ett jobb som lokalvårdare? Varför är det viktigt att vara snygg när man städar människors hem? Hel och ren kan jag förstå men en liten struntdetalj som hur en människas läppar är formade blir ju bara löjligt att hänga upp sig på.

Att ägare till städfirmor kan vara rövhål kan jag tänka mig. Men de vill väl ändå att personalen ska vara skärpta, och om då människan är helkroppstauerad, eller har tatuerat pannan. Eller fyllt läpparna till fullo. Så skulle inte jag anställa om personen inte visade sig vara tillräckligt smart på något annat vis.
Senast redigerad av Flashsmash 2021-06-18 kl. 02:46.
Citera
2021-06-18, 02:36
Medlem
Flashsmashs avatar
Jo, det skulle jag alla gånger. Men nu behöver vi kanske vara realistiska?
Citera
2021-06-18, 02:53
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Grejen är att sociala media matar oss med bilden att vi ska vara samma inför alla. Man lägger upp samma skit och man tror att mormor, flickvän, kompis, arbetsgivare alla ska ha samma info om en. Men det funkar ju inte så. Det är sjukt med social media så. Man luras att inte anpassa sig efter den man umgås med. Man är van att de på jobbet vet allt om familjen och att mormor ser sexiga foton på en. Egentligen sinnessjukt.

Därför tror jag denna tjej trodde det var OK att skicka en instagrambild till arbetsgivare. Det är såklart inte OK. En bild till dem ska se seriös ut, inte sexig. Men hon är väl van att ta samma bilder till allt. Hon skickar säkert halvnaket till mormor med.

Det är normalt att vi visar olika sidor till olika personer. Men folk som är födda på Facebook och insta har lurats att man ska vara samma inför alla. Man gör fan inte duckface och har sugblick till en arbetsgivare om man inte tror att man ska kunna ligga sig till jobbet, och det hoppas jag hon inte trodde.

Sedan var det sjukt skrivet av arbetsgivaren, men hon behövde höra det.
Jag kollade nyss på bilden Ronja skickat på sig själv och jag ser inte hur denna bild skulle vara sexuell på något utmärkande sätt?

Hon har kollagenfillers i läpparna vilket kan ge en lite putande mun. Särskilt i början innan svullnaden gått ner. Knappast något hon gör med flit direkt.

Sen ser jag inte hur hennes blick är "sugande"? Ögonen är klara och öppna, verkligen ingen kisande och sömnig sängkammarblick likt Marilyn Monroe. Dessutom så är hon fullt påklädd.

Läste också ägarinnans svar igen och hon låter mest småaktig och möjligen en smula avundsjuk. Full av fördomar också.
Det där om att hon "måste tänka på sina kunders önskemål" låter ju som rent blaj och en dålig ursäkt för hennes egenfattade beslut.
Hur många av hennes kunder har uttryckligen begärt att de inte vill få sina hem städade av någon med fillers i läpparna?

Har Yvonne hittills hunnit anställa tillräckligt många kvinnor med "anknäbbar" för att kunna göra en rättvis generell bedömning om att sådana kvinnor "saknar arbetsmoral"?

Hur många såna anställda kvinnor krävs det för att veta säkert? Typ 100 stycken som minst? Tror du att Yvonne haft såpass många storläppade kvinnor jobbandes hos sig tidigare? Det tror inte jag. Ytliga fördomar som sagt från en ytligt tänkande tant.
Citera
2021-06-18, 02:57
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Jag kollade nyss på bilden Ronja skickat på sig själv och jag ser inte hur denna bild skulle vara sexuell på något utmärkande sätt?

Hon har kollagenfillers i läpparna vilket kan ge en lite putande mun. Särskilt i början innan svullnaden gått ner. Knappast något hon gör med flit direkt.

Sen ser jag inte hur hennes blick är "sugande"? Ögonen är klara och öppna, verkligen ingen kisande och sömnig sängkammarblick likt Marilyn Monroe. Dessutom så är hon fullt påklädd.

Läste också ägarinnans svar igen och hon låter mest småaktig och möjligen en smula avundsjuk. Full av fördomar också.
Det där om att hon "måste tänka på sina kunders önskemål" låter ju som rent blaj och en dålig ursäkt för hennes egenfattade beslut.
Hur många av hennes kunder har uttryckligen begärt att de inte vill få sina hem städade av någon med fillers i läpparna?

Har Yvonne hittills hunnit anställa tillräckligt många kvinnor med "anknäbbar" för att kunna göra en rättvis generell bedömning om att sådana kvinnor "saknar arbetsmoral"?

Hur många såna anställda kvinnor krävs det för att veta säkert? Typ 100 stycken som minst? Tror du att Yvonne haft såpass många storläppade kvinnor jobbandes hos sig tidigare? Det tror inte jag. Ytliga fördomar som sagt från en ytligt tänkande tant.
Jag har.så svårt att tro att det bara berodde på läpparna, men skicka över en bild

https://noharmonyfails.blogspot.com/2013/07/duck-lips.html?m=1
Senast redigerad av Flashsmash 2021-06-18 kl. 03:04.
Citera
2021-06-18, 03:01
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Hon tyckte ju själv inte den var sexuell. Men kanske är lite en generationsfråga. Men tänk dig den bilden på företagets hemsida där de visar sina anställda. Jag tycker iallafall den skulle vara udda där.

Men jag tror vi ser saker olika, hon ser definitivt inte saker på samma vis som den äldre arbetsgivaren.

Sedan tror jag många blir dömda av fotot men de flesta säger ingenting. Egentligen konstigt att man ska skicka bild. Det ger inte upplysning om ens kunskaper. Jag kan städa skitbra men inte står det i pannan skrivet direkt.
Citera
2021-06-18, 03:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Det är väl mer hela framtoningen, varav läpparna är en del. De putande läpparna, ögonfransarna, posen och ögonbrynen som man associerar till bilder på datingsiter, mycket filter och smink, tatuering på halsen, o.s.v.

Sen har hon ju "tuttlisa" i sitt username på Facebook, så hon är ju uppenbarligen väl medveten om vilket intryck hon ger, och med ett sånt username får man väl anta att det även är det intrycket hon önskar att ge.

Oavsett vilket så var det ju i alla fall en oprofessionell bild som inte borde skickats med en arbetsansökan.

Jag tror inte en sekund att ägarinnan är avundsjuk, men däremot har hon ju förutfattade meningar om folk som är överdrivet fixerade vid sitt utseende. Sen kanske man inte behöver en vetenskaplig studie för att kunna fatta anställningsbeslut.

Det faktum att hon sökt jobb i ett år utan att kunna få ens ett städjobb talar sitt tydliga språk. Den här ägarinnan var nog inte den första som tänkte precis så, men hon var den första som var dum, dryg, och oprofessionell nog att säga det rakt ut till Ronja.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Jag har.så svårt att tro att det bara berodde på läpparna, men skicka över en bild
Finns i artikeln.
Citera
2021-06-18, 03:10
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).
Det är inte diskriminering att inte få alla jobb man söker, samma premisser gäller givetvis också anställningsintervjuer.
Citera
2021-06-18, 03:14
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Att ägare till städfirmor kan vara rövhål kan jag tänka mig. Men de vill väl ändå att personalen ska vara skärpta, och om då människan är helkroppstauerad, eller har tatuerat pannan. Eller fyllt läpparna till fullo. Så skulle inte jag anställa om personen inte visade sig vara tillräckligt smart på något annat vis.
Det allra smartaste här vore väl att utgå ifrån CV?

Säger mycket mer om den arbetssökandes ambition och intellekt än de ytliga detaljer som du nämner här ovan.
Att fillers eller tatueringar skulle vara direktkopplade till lägre intelligens finns det heller inga vetenskapliga belägg för.

Citat:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Läs gärna mailet mellan Ronja och ägaren också. Tycker att hon (Yvonne eller möjligen om det är hennes dotter som skrivit svaret) uttrycker sig pinsamt oprofessionellt gentemot Ronja. Attackerar och hånar hennes yttre helt obetänksamt.
Citera
2021-06-18, 03:14
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Det är inte diskriminering att inte få alla jobb man söker, samma premisser gäller givetvis också anställningsintervjuer.
Är du dum eller? Stora läppar är garantin!
Citera
2021-06-18, 03:46
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hon tyckte ju själv inte den var sexuell. Men kanske är lite en generationsfråga. Men tänk dig den bilden på företagets hemsida där de visar sina anställda. Jag tycker iallafall den skulle vara udda där.

Men jag tror vi ser saker olika, hon ser definitivt inte saker på samma vis som den äldre arbetsgivaren.

Sedan tror jag många blir dömda av fotot men de flesta säger ingenting. Egentligen konstigt att man ska skicka bild. Det ger inte upplysning om ens kunskaper. Jag kan städa skitbra men inte står det i pannan skrivet direkt.
Brukar inte bilderna på ett företags anställda se lite mer glada ut? Om Ronja fick fast anställning någonstans så skulle jag gissa att hon använt en annan bild på sig själv där hon ler och ser lite mer inbjudande ut. Sånt som lättare lockar fler kunder till företaget.

Tycker lite synd om denna unga tjej som inte ens vill ges en chans trots att hon är tidigare utbildad och egentligen kunde söka ett bättre jobb än städning. Dömandet av henne ligger ungefär på samma låga nivå som hur illa en del personer med ett vanskapt yttre bemöts. Finner det skamligt rent ut sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är väl mer hela framtoningen, varav läpparna är en del. De putande läpparna, ögonfransarna, posen och ögonbrynen som man associerar till bilder på datingsiter, mycket filter och smink, tatuering på halsen, o.s.v.

Sen har hon ju "tuttlisa" i sitt username på Facebook, så hon är ju uppenbarligen väl medveten om vilket intryck hon ger, och med ett sånt username får man väl anta att det även är det intrycket hon önskar att ge.

Oavsett vilket så var det ju i alla fall en oprofessionell bild som inte borde skickats med en arbetsansökan.

Jag tror inte en sekund att ägarinnan är avundsjuk, men däremot har hon ju förutfattade meningar om folk som är överdrivet fixerade vid sitt utseende. Sen kanske man inte behöver en vetenskaplig studie för att kunna fatta anställningsbeslut.

Det faktum att hon sökt jobb i ett år utan att kunna få ens ett städjobb talar sitt tydliga språk. Den här ägarinnan var nog inte den första som tänkte precis så, men hon var den första som var dum, dryg, och oprofessionell nog att säga det rakt ut till Ronja.
Beträffande bilden som Ronja skickat in så är det bara en enda bild som egentligen inte säger så mycket om helheten.

Visst, kanske påminner den om ett lite mer ledigt sammanhang som oftare kan hittas på dejtingsajter men ändå. Att inte ens få komma på anställningsintervju för en sådan bagatell. Tycker det säger en del om ägarens egen dömande attityd.

Sen vad hon kallar sig i skämtsamma ordalag på Facebook är ju något helt annat som inte har med hennes arbetskapacitet att göra. Folk lägger upp allt möjligt av det mer oseriösa slaget på sådana medier och jag ser inte det skadliga med detta?

Är väl ändå inte nödvändigt att framhålla samma strikta professionella arbetsprofil i precis alla sammanhang som existerar offentligt? Man har ju ett liv utanför jobbet också och detta måste man få tillåtas.
Citera
2021-06-18, 04:20
Medlem
Där är vissa saker som signalerar en varning:
kånkenväska, regnbågsfärger, skönhetsoperationer.

Hon får skylla sig själv.
Citera
2021-06-18, 04:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Beträffande bilden som Ronja skickat in så är det bara en enda bild som egentligen inte säger så mycket om helheten.

Visst, kanske påminner den om ett lite mer ledigt sammanhang som oftare kan hittas på dejtingsajter men ändå. Att inte ens få komma på anställningsintervju för en sådan bagatell. Tycker det säger en del om ägarens egen dömande attityd.

Sen vad hon kallar sig i skämtsamma ordalag på Facebook är ju något helt annat som inte har med hennes arbetskapacitet att göra. Folk lägger upp allt möjligt av det mer oseriösa slaget på sådana medier och jag ser inte det skadliga med detta?

Är väl ändå inte nödvändigt att framhålla samma strikta professionella arbetsprofil i precis alla sammanhang som existerar offentligt? Man har ju ett liv utanför jobbet också och detta måste man få tillåtas.
Med tanke på att det var enda bilden hon skickade så borde hon varit ännu mer försiktig med vilket intryck hon ger, eller hur?

Jag har inga protester mot vad du säger om ägarinnan. Hon var ju uppenbart oprofessionell själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in