2021-06-17, 23:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De vill inte att det ska komma fram vilka goda kontakter den dömdes familj hade med poliserna i polishuset.
Så kan det vara. Jag har inte följt tråden på ett tag, men hade ex. svärfadern också goda kontakter på polishuset? (Jag menar att vi vet att SD hade kontakter. Och jag utgår från att det var ex-svärfadern SOA som ringde.)
Citera
2021-06-18, 00:04
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De vill inte att det ska komma fram vilka goda kontakter den dömdes familj hade med poliserna i polishuset.

Vem i den dömdes familj? Framför allt hur goda? Är det något du antyder på ett fint sätt? Den dömde kom ju från Västerås, det var bara hustruns familj som bodde i Örebro.

Sitter du på ett scoop, hoppsan?
Senast redigerad av why123 2021-06-18 kl. 00:09.
Citera
2021-06-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Detta är på många sätt den märkligaste tråden som finns. Ett BO som efter sin död fått helgonstatus.
Det är direkt löjligt eftersom vi vet att det inte springer några helgon på jorden då kan de inte bli det efter sin död heller.

Ingenting får sägas om BO, säger man att hon hade en röd kjol kan reaktionen bli "så det var henne eget fel att hon mördades". Varför denna överreaktion hos tråddeltagarna? Fullständigt obegripligt
har jag läst en FUP och ni en annan?

Sedan det viktiga, det som gör mig riktigt upprörd. Polisens slarv i Örebro men ännu värre är åklagaren som visste att det fanns ingen teknisk bevisning. Ni kan komma med de DNA som hittades här och där, men de hade haft ett förhållande.

Vi fortsätter varför överklagade åklagaren när hon inte hade någon teknisk bevisning? Glöm inte att en människa är just en människa. Hon fick ett team som hejade på henne vilket gör att hon blir säker på att hon har opinionen med sig.

Jag kommer ihåg i början av tråden (eftersom jag inte kände till deras förhållande) så sa jag, varför just nu? Hanna har flyttat så det finns ingen anledning för honom att döda henne nu.

Eftersom jag läst FUP så visste jag även att SD ville ha HD framför LW. När normaliseringsprocessen förklarats för mig X antal gånger "att det är aldrig så farligt för en kvinna som när hon försöker göra sig fri" så visste jag med säkerhet att så var inte läget här.

Så kom svaret från en med det finurliga nicket Stefan Davidsson "det var inte för att han ville ha Lena utan det var för att han var rädd för att HD skulle få reda på allt" Vi får inte glömma att detta är en teori ingenting annat, dock stämmer den ju bättre än "normaliseringsprocessen"

Detta blev också åklagarens strategi i domstolen. Vilka vittne framkom efter 18 månader?
J*nas S*hlen, HD förre detta "boyfriend" som rimligen borde ha ett intresse av att SD blev fälld därför skulle hans vittnesmål behandlas ytterst försiktigt kanske rent av strukits. Nu påstår jag inte att han ljuger, men det var olämpligt att ta in en rival till SD det kan vi väl vara överens om. Vid denna tid hade vi alla dessutom tillgång till FUP.

Vi vet också att Örebropolisen klantade sig så Peter Springare fick avgå. Vi vet att polisen ansåg det polisiärt uppklarat samma dag. Det går att följa vissa nick som har haft synpunkter på utredningen utan att blanda in BO eller då MGM.

Varför överklagade Åsa Hilding när hon visste att bevisen var otillräckliga. Hon hade fått en teori härifrån.
Observera bara en teori för den tekniska bevisningen fanns inte.

Sedan kommer den stora chocken. HR köper det Åsa säger, jag tror att det blev en chock för alla som följt spektaklet på nära håll.

Summan av kardemumman är alltså: polisen bestämmer sig från dag ett att SD är skyldig. Det letar förtvivlat efter bevis men hittar inga. Eftersom de redan bestämt att SD är skyldig så är det ju problem just med avsaknaden av bevis. SD blev dömd på en hypotes från åklagaren och HR köper det, nu vet jag att ni alla tycker det är rätt. Åklagare blev påverkad, jag tror inte jag behöver utveckla det.

Denna gång var det ett gäng kvinnor (och några män) som i botten är ganska harmlösa men vill "ha sin rättvisa" i domstolen. Förstår ni hur farligt det är? De identifierar sig så starkt med Lena att det blir personligt, därför denna vansinniga demonisering av SD även om han brast ordentligt på många sätt.
Tittas det inte närmare på denna domen så är det skandal. "Vi" kan tro men vi vet inte. HR vet inte heller men just nu är de poppis. Den stackars domaren i TR får skit för att han dömer rättssäkert. Ja så kan det bli..
Vi vet hur lång tid överklagan till HD tar om de ens tar upp det. Kaj Linna hade tur, han frikändes efter tretton år, bröderna i Kevinfallet vågar nu berätta vem de är efter att ha levt separerade under uppväxten. För uppväxten stals ifrån dem det kan vi väl vara överens om. Ari Mattinen fick aldrig upprättelse. Han är mördare fast polisteknikerna sa att han omöjligt kunde slänga sambon genom fönstret. Men som några optimister säger han blev nykter (YES). Nu tycker jag väl iofs inte att man ska sätta hårdalkisar på livstidsfängelse det är lite to much..

Nu brukar jag inte ha lust att sitta och varken förtala offer eller MGM i tre år, men alla har vi olika intressen.

En del av er ser andra scenarier framför er. Det gör jag också. Men eftersom hela fallet har slarvats bort p g a av prestige hos den inkompetenta ledningen i Örebro får vi aldrig reda på sanningen. Finns sanningen i FUP? Det är inte omöjligt den kanske finns rakt framför näsan på oss.. Vi/ni kan hålla på att gräva i åratal men domen är spikad och GM är död, eller?

Jag får spekulera lite och jag tror du känner till det mesta förstås.

Några anledningar till intresset beror kanske på de inblandades stora sociala umgängeskrets, den illa dolda kärleksrelationen och triangeldramat som därmed uppstod.
Det finns flera som känner de inblandade i en eller annan form.
Mordet i sig naturligtvis och i synnerhet det bestialiska utförandet och symboliken i 17 slag mot skallen.
Att misstänkta eller fd. misstänkta har skrivit i tråden och försökt få den nedstängd.
Att (mord)hot skriftligen levererats vid flera tillfällen och några andra "incidenter".

Och givetvis rättsvårdande myndigheters flerfaldiga missar där det förekommit intern maktkamp och förlust av initiativet i utredningen.

Sen tycker jag att det är många komplexa bitar i det hela för övrigt som t.ex. datateknik och varierande psykiatriska sjukdomar. Och att driva indiciemål och döma i detsamma.

Det du skriver om att sanningen aldrig kommer fram håller jag inte med om. Eller så är jag bara naiv som tror att flera frågetecken kan rätas ut av dem som fortfarande är i livet men jag väljer i vart fall att misstro delar i utredningen där inblandade ljuger eller väljer att inte svara på frågor.
Jag tror inte heller på den kollektiva demensen som ofta drabbar s.k. gängkriminella man kan läsa om och det kanske är naivt men sån är jag.

Finner inte du det besvärande att flera frågetecken kvarstår från de hörda i fallet?
Eller fokuseringen på mordoffrets sexualitet som förklaring till mordet?

Om jag vore anhörig skulle jag vilja veta sanningen bakom "jag vet inte", "vill inte svara på det" osv.
Om jag blev mördad och det fanns frågetecken kvar som någon/några kan räta ut så hoppas jag att det fanns några som kämpade för att sanningen skulle komma fram. För jag tror precis som du att sanningen ofta finns framför näsan på oss men vi ser det från olika vinklar.
Citera
2021-06-18, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
sanningen ofta finns framför näsan på oss men vi ser det från olika vinklar.

Vi har bara olika stor näsa helt enkelt.
Citera
2021-06-18, 01:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Jag får spekulera lite och jag tror du känner till det mesta förstås.

Några anledningar till intresset beror kanske på de inblandades stora sociala umgängeskrets, den illa dolda kärleksrelationen och triangeldramat som därmed uppstod.
Det finns flera som känner de inblandade i en eller annan form.
Mordet i sig naturligtvis och i synnerhet det bestialiska utförandet och symboliken i 17 slag mot skallen.
Att misstänkta eller fd. misstänkta har skrivit i tråden och försökt få den nedstängd.
Att (mord)hot skriftligen levererats vid flera tillfällen och några andra "incidenter".

Och givetvis rättsvårdande myndigheters flerfaldiga missar där det förekommit intern maktkamp och förlust av initiativet i utredningen.

Sen tycker jag att det är många komplexa bitar i det hela för övrigt som t.ex. datateknik och varierande psykiatriska sjukdomar. Och att driva indiciemål och döma i detsamma.

Det du skriver om att sanningen aldrig kommer fram håller jag inte med om. Eller så är jag bara naiv som tror att flera frågetecken kan rätas ut av dem som fortfarande är i livet men jag väljer i vart fall att misstro delar i utredningen där inblandade ljuger eller väljer att inte svara på frågor.
Jag tror inte heller på den kollektiva demensen som ofta drabbar s.k. gängkriminella man kan läsa om och det kanske är naivt men sån är jag.

Finner inte du det besvärande att flera frågetecken kvarstår från de hörda i fallet?
Eller fokuseringen på mordoffrets sexualitet som förklaring till mordet?

Om jag vore anhörig skulle jag vilja veta sanningen bakom "jag vet inte", "vill inte svara på det" osv.
Om jag blev mördad och det fanns frågetecken kvar som någon/några kan räta ut så hoppas jag att det fanns några som kämpade för att sanningen skulle komma fram. För jag tror precis som du att sanningen ofta finns framför näsan på oss men vi ser det från olika vinklar.

1 Nu har jag varken tagit emot eller sett några hot och detta är första gången jag hör att mordhot förekommer. Har detta skett efter SD död?

2 Rättsvårdande myndigheters flerfaldiga missar där det förekommit intern maktkamp och förlust av initiativet i utredningen Så kan man uttrycka sig om man vill vara hygglig, på ren svenska är det en stor jävla skandal. En inkompetens som gör en mållös.

3 Absolut, därför ska utredningen från början vara förutsättningslös och bred. Det ska gå att utesluta andra möjliga personer först då kan man döma. Det påstår jag inte har skett här.

4. Ja, jag tror att du är naiv varför skulle någon erkänna någon inblandning nu? Nej, jag tror inte heller på kollektiv demens. Självklart är det besvärande att det kvarstår frågetecken i utredningen.
Med Stefans död kommer inte de besvärande frågorna besvaras. Samtidigt är det skönt att inte
sitta på polishuset och besvara frågor nu när man kan vara ute i naturen.

5. Naturligtvis ska en utredning kartlägga alla som varit i hennes liv. Både de hon haft sexuella relationer med, deras fruar och de hon avvisat. Allt annat är tjänstefel det förstår du också.

6 Jo det skulle jag vilja veta. Men det omöjliggjorde polis och åklagare på ett tidigt stadium. Varför skulle någon erkänna något nu. Naturligtvis finns det en sanning men förklara för mig vilken åklagare eller polis som vill ta upp det ärendet igen. Poliser håller varandra om ryggen. Jurister håller varandra om ryggen. Dessutom ska det finnas bevis.

Sen vill jag gärna tillägga att jag ser det som ett hot mot hela rättsväsenet och faktiskt i förlängningen ett hot mot demokratin när det får gå till så här. Med det sagt förstår du varför jag blir så upprörd över domen när vi vet att den inte är sanningen.
Citera
2021-06-18, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Just det där att han inte ringde 112 i det läget kan de knappast lastas för med tanke på chocken han måste fått vid upptäckten.

Instämmer. Många verkar inte kunna sätta sig in i dessa personers situation alls, utan blir istället upprörda över att personerna inte gjorde exakt som de menar att de själva skulle ha gjort. Men bortser helt och hållet från att de faktiskt har lyxen att tryggt kunna tänka ut sina grandiosa hjältefantasier bakom sina laptops och mobiltelefoner, i lugn och ro, utan det kraftigaste ångest- och stresspåslag de någonsin upplevt.

En nära anhörig frågade mig ”vad är numret till 112?” efter att jag och hen med nöd och näppe kommit i säkerhet (vi hade nog haft en egen tråd här på FB annars) efter att ha blivit utsatta för en knivattack, till exempel.

Så alla modiga tangentbordshjältar som uppenbarligen aldrig varit med om ett riktigt trauma borde bara sätta sig ned. Ingen bryr sig om hur ni ”skulle ha gjort” ändå.
Senast redigerad av dronesoul 2021-06-18 kl. 02:51.
Citera
2021-06-18, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jamen lite mer normalt va.
Det är 112 chockade personer ringer om hjälp, ofta i ren panik.
Han verkar ha rapporteras in som avliden, sen beställs ambulansen.
Efter ett par serier HLR.

Det finns kanske nån förklaring, men som det ser ut nu via det som delgetts låter det helsnurrigt med tider och turordning.

Ju mer jag tänker på det, desto märkligare tycker jag att SDs självmord och turerna kring detta låter.
*Vem skär halsen av sig själv?
*Vem i närheten ringer polaren Pär istf 112?
* Vem gör i första hand HLR om blodet sprutar ur någons halspulsåder istf att lägga provisoriskt tryckförband?

Ju mer jag tänker på det nu, ju mer tycker jag att hela det här fallet luktar skunk. Något skaver som bara fan.
Citera
2021-06-18, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
11.18 verkar vara ett registrerat samtal mha exakt tidpunkt. Det här fallet har en del oklarheter.

Man är rätt kall om man skär halsen av sig 18 minuter efter domen har fallit. Särskilt som man absolut inte har kunnat föreställa sig att bli fälld...något stämmer inte... något är förbannat fel.
Citera
2021-06-18, 06:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man är rätt kall om man skär halsen av sig 18 minuter efter domen har fallit. Särskilt som man absolut inte har kunnat föreställa sig att bli fälld...något stämmer inte... något är förbannat fel.
Det är inte mer än rätt att redovisa vad som hände, med fakta.
Klart är att personer inte gjort vad de skulle.
Att uttala sig om att man inte kan övervaka någon pga det kan vara kränkande, när det handlar om det värsta mordet med de konstigaste ingredienser och där det är så uppenbart att de inblandade väljer att inte svara, inte minnas.

Är det någon mer som har läst aktbilaga 91 från Göta hovrätt?
Där det framgår att ett kvinnligt stationsbefäl tar emot ett telefonsamtal 11:02, från hovrätten om att Davidsson omedelbart ska häktas?
Citera
2021-06-18, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det är ju lite det som är grejen med chock, man kan reagera helt bakvänt och totalt ologiskt och göra fel på de mest självklara grejer.
Folk som varit med i en trafikolycka kan få för sig att gå rakt in i skogen till exempel.
Dåligt exempel i denna kontext kanske, men ni fattar. Händer att vuxna människor, även yrkesförare i tjänst, ringer sin mamma, pappa eller farmor istället för 112.

Även folk som man inte tror det om kan reagera så där bakvänt, det är inget man kan förutspå.

Nu säger jag inte att det var vad som hände med SOA ute på F*lketorp den där förmiddagen.
Men det är absolut inte omöjligt.

Ett annat alternativ är att SOA (om det var han som hittade SD) redan hade någon i tråden. Ringt upp själv eller blivit uppringd av någon strax efter 11.
Gick ut och sökte efter SD och hittade honom under samtalets gång.

SD kanske drog sig undan och ville vara själv när han tog emot domen (anade att det började lukta in i finkan denna gång).

Tillägg: Kan tänka mig att det är många telefoner som går heta efter kl 11 (inte bara SOA:s).
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-18 kl. 07:05.
Citera
2021-06-18, 06:52
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Det där med att Stefan skurit halsen av sig är väl bara en trådsanning?
Citera
2021-06-18, 07:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Detta är på många sätt den märkligaste tråden som finns. Ett BO som efter sin död fått helgonstatus.
Det är direkt löjligt eftersom vi vet att det inte springer några helgon på jorden då kan de inte bli det efter sin död heller.
Visst är tråden märklig.

Ingen har påstått att BO är ett helgon.
Kan du visa på var du har läst det?

Jag har följt många mordfall på flashback sedan 2004.
Inte i något annat fall har massor av personer turats om att svartmåla brottsoffret med tiotals inlägg per dag under tre år på det sätt som har gjorts här.
När en försvinner då dyker det upp en ny svartmålare.

Citat:
Sedan det viktiga, det som gör mig riktigt upprörd. Polisens slarv i Örebro men ännu värre är åklagaren som visste att det fanns ingen teknisk bevisning. Ni kan komma med de DNA som hittades här och där, men de hade haft ett förhållande.

Vi fortsätter varför överklagade åklagaren när hon inte hade någon teknisk bevisning? Glöm inte att en människa är just en människa. Hon fick ett team som hejade på henne vilket gör att hon blir säker på att hon har opinionen med sig.
Eftersom han dömdes gjorde åklagaren en riktig bedömning när hon valde att överklaga domen i TR där det fanns flera missförstånd.
Läs tråden så ser du vad domaren i TR hade uppfattat fel.

Som slutkläm i det här fallet så ringer inte upphittaren till ambulans när mördaren skär sig i halsen.
SD hade kanske kunnat räddas om lämpliga åtgärder hade vidtagits av den som fann honom, t ex att ringa 112 för att larma ambulans.

Det är synd om SD:s barn men för övrigt verkar det inte finnas något överflöd av människor som saknar honom.

HD mådde märkbart bättre efter mordet på LW.
Efter SD:s självmord verkar hon inte må sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in