Citat:
Ursprungligen postat av
why123
Detta är på många sätt den märkligaste tråden som finns. Ett BO som efter sin död fått helgonstatus.
Det är direkt löjligt eftersom vi vet att det inte springer några helgon på jorden då kan de inte bli det efter sin död heller.
Ingenting får sägas om BO, säger man att hon hade en röd kjol kan reaktionen bli "så det var henne eget fel att hon mördades". Varför denna överreaktion hos tråddeltagarna? Fullständigt obegripligt
har jag läst en FUP och ni en annan?
Sedan det viktiga, det som gör mig riktigt upprörd. Polisens slarv i Örebro men ännu värre är åklagaren som visste att det fanns ingen teknisk bevisning. Ni kan komma med de DNA som hittades här och där, men de hade haft ett förhållande.
Vi fortsätter varför överklagade åklagaren när hon inte hade någon teknisk bevisning? Glöm inte att en människa är just en människa. Hon fick ett team som hejade på henne vilket gör att hon blir säker på att hon har opinionen med sig.
Jag kommer ihåg i början av tråden (eftersom jag inte kände till deras förhållande) så sa jag, varför just nu? Hanna har flyttat så det finns ingen anledning för honom att döda henne nu.
Eftersom jag läst FUP så visste jag även att SD ville ha HD framför LW. När normaliseringsprocessen förklarats för mig X antal gånger "att det är aldrig så farligt för en kvinna som när hon försöker göra sig fri" så visste jag med säkerhet att så var inte läget här.
Så kom svaret från en med det finurliga nicket Stefan Davidsson "det var inte för att han ville ha Lena utan det var för att han var rädd för att HD skulle få reda på allt" Vi får inte glömma att detta är en teori ingenting annat, dock stämmer den ju bättre än "normaliseringsprocessen"
Detta blev också åklagarens strategi i domstolen. Vilka vittne framkom efter 18 månader?
J*nas S*hlen, HD förre detta "boyfriend" som rimligen borde ha ett intresse av att SD blev fälld därför skulle hans vittnesmål behandlas ytterst försiktigt kanske rent av strukits. Nu påstår jag inte att han ljuger, men det var olämpligt att ta in en rival till SD det kan vi väl vara överens om. Vid denna tid hade vi alla dessutom tillgång till FUP.
Vi vet också att Örebropolisen klantade sig så Peter Springare fick avgå. Vi vet att polisen ansåg det polisiärt uppklarat samma dag. Det går att följa vissa nick som har haft synpunkter på utredningen utan att blanda in BO eller då MGM.
Varför överklagade Åsa Hilding när hon visste att bevisen var otillräckliga. Hon hade fått en teori härifrån.
Observera bara en teori för den tekniska bevisningen fanns inte.
Sedan kommer den stora chocken. HR köper det Åsa säger, jag tror att det blev en chock för alla som följt spektaklet på nära håll.
Summan av kardemumman är alltså: polisen bestämmer sig från dag ett att SD är skyldig. Det letar förtvivlat efter bevis men hittar inga. Eftersom de redan bestämt att SD är skyldig så är det ju problem just med avsaknaden av bevis. SD blev dömd på en hypotes från åklagaren och HR köper det, nu vet jag att ni alla tycker det är rätt. Åklagare blev påverkad, jag tror inte jag behöver utveckla det.
Denna gång var det ett gäng kvinnor (och några män) som i botten är ganska harmlösa men vill "ha sin rättvisa" i domstolen. Förstår ni hur farligt det är? De identifierar sig så starkt med Lena att det blir personligt, därför denna vansinniga demonisering av SD även om han brast ordentligt på många sätt.
Tittas det inte närmare på denna domen så är det skandal. "Vi" kan tro men vi vet inte. HR vet inte heller men just nu är de poppis. Den stackars domaren i TR får skit för att han dömer rättssäkert. Ja så kan det bli..
Vi vet hur lång tid överklagan till HD tar om de ens tar upp det. Kaj Linna hade tur, han frikändes efter tretton år, bröderna i Kevinfallet vågar nu berätta vem de är efter att ha levt separerade under uppväxten. För uppväxten stals ifrån dem det kan vi väl vara överens om. Ari Mattinen fick aldrig upprättelse. Han är mördare fast polisteknikerna sa att han omöjligt kunde slänga sambon genom fönstret. Men som några optimister säger han blev nykter (YES). Nu tycker jag väl iofs inte att man ska sätta hårdalkisar på livstidsfängelse det är lite to much..
Nu brukar jag inte ha lust att sitta och varken förtala offer eller MGM i tre år, men alla har vi olika intressen.
En del av er ser andra scenarier framför er. Det gör jag också. Men eftersom hela fallet har slarvats bort p g a av prestige hos den inkompetenta ledningen i Örebro får vi aldrig reda på sanningen. Finns sanningen i FUP? Det är inte omöjligt den kanske finns rakt framför näsan på oss.. Vi/ni kan hålla på att gräva i åratal men domen är spikad och GM är död, eller?
Jag får spekulera lite och jag tror du känner till det mesta förstås.
Några anledningar till intresset beror kanske på de inblandades stora sociala umgängeskrets, den illa dolda kärleksrelationen och triangeldramat som därmed uppstod.
Det finns flera som känner de inblandade i en eller annan form.
Mordet i sig naturligtvis och i synnerhet det bestialiska utförandet och symboliken i 17 slag mot skallen.
Att misstänkta eller fd. misstänkta har skrivit i tråden och försökt få den nedstängd.
Att (mord)hot skriftligen levererats vid flera tillfällen och några andra "incidenter".
Och givetvis rättsvårdande myndigheters flerfaldiga missar där det förekommit intern maktkamp och förlust av initiativet i utredningen.
Sen tycker jag att det är många komplexa bitar i det hela för övrigt som t.ex. datateknik och varierande psykiatriska sjukdomar. Och att driva indiciemål och döma i detsamma.
Det du skriver om att sanningen aldrig kommer fram håller jag inte med om. Eller så är jag bara naiv som tror att flera frågetecken kan rätas ut av dem som fortfarande är i livet men jag väljer i vart fall att misstro delar i utredningen där inblandade ljuger eller väljer att inte svara på frågor.
Jag tror inte heller på den kollektiva demensen som ofta drabbar s.k. gängkriminella man kan läsa om och det kanske är naivt men sån är jag.
Finner inte du det besvärande att flera frågetecken kvarstår från de hörda i fallet?
Eller fokuseringen på mordoffrets sexualitet som förklaring till mordet?
Om jag vore anhörig skulle jag vilja veta sanningen bakom "jag vet inte", "vill inte svara på det" osv.
Om jag blev mördad och det fanns frågetecken kvar som någon/några kan räta ut så hoppas jag att det fanns några som kämpade för att sanningen skulle komma fram. För jag tror precis som du att sanningen ofta finns framför näsan på oss men vi ser det från olika vinklar.