2021-06-17, 20:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Just det där att han inte ringde 112 i det läget kan de knappast lastas för med tanke på chocken han måste fått vid upptäckten.

Just syner från scener där suicid skett på liknande sätt (om tillvägagångssättet som delades i tråden stämmer) kan få folk som jobbat med sånt i 15 år att fundera på om det är dags att byta jobb.

Men det var naturligtvis väldigt bra att polis och rättsläkare utredde om dödsfallet var självförvållat eller ej.
Även om han fick en chock så bör han ha fattat att han skulle ringa till 112.

Den enda ursäkt jag kan komma på är att de inte svarade direkt på 112.
Det har väl hänt att folk får vänta på svar när de ringer dit?

I så fall förstår jag att han ringde en poliskompis.
Om hans första samtal var till poliskompisen tycker jag att det är helt oförsvarligt.
Citera
2021-06-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Om hans första samtal var till poliskompisen tycker jag att det är helt oförsvarligt.
Han kanske ringde grannen, vars dotter är polis?
Citera
2021-06-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Han kanske ringde grannen, vars dotter är polis?

Hen om någon borde väl genast kontaktat högre befäl och ringt 112.
Citera
2021-06-17, 21:37
Medlem
Citat:

Jag tänker att man måste ha bra sinnesnärvaro att ringa en kontakt i telefonboken istället för att ringa 112..

Det kan kanske hända att nån får vänta en liten stund. Men 112 tar väl emot tusentals samtal varje dag och borde vara väl bemannat. 114 14 har ju problem men har aldrig hört att 112 har det.
Citera
2021-06-17, 22:02
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Jag tänker att man måste ha bra sinnesnärvaro att ringa en kontakt i telefonboken istället för att ringa 112..

Det kan kanske hända att nån får vänta en liten stund. Men 112 tar väl emot tusentals samtal varje dag och borde vara väl bemannat. 114 14 har ju problem men har aldrig hört att 112 har det.

Det är ju lite det som är grejen med chock, man kan reagera helt bakvänt och totalt ologiskt och göra fel på de mest självklara grejer.
Folk som varit med i en trafikolycka kan få för sig att gå rakt in i skogen till exempel.
Dåligt exempel i denna kontext kanske, men ni fattar. Händer att vuxna människor, även yrkesförare i tjänst, ringer sin mamma, pappa eller farmor istället för 112.

Även folk som man inte tror det om kan reagera så där bakvänt, det är inget man kan förutspå.

Nu säger jag inte att det var vad som hände med SOA ute på F*lketorp den där förmiddagen.
Men det är absolut inte omöjligt.
Citera
2021-06-17, 22:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult

Jamen lite mer normalt va.
Det är 112 chockade personer ringer om hjälp, ofta i ren panik.
Han verkar ha rapporteras in som avliden, sen beställs ambulansen.
Efter ett par serier HLR.

Det finns kanske nån förklaring, men som det ser ut nu via det som delgetts låter det helsnurrigt med tider och turordning.
Citera
2021-06-17, 22:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
What happens in polishuset Örebro, stays in polishuset Örebro.

Mycket konstiga turer där.
Sen ses inget samtal (som polis Öhman nämner till bla AB) i deras händelserapport (enligt nästa polis som uttalar sig till NA).
Citera
2021-06-17, 22:38
Medlem
why123s avatar
Detta är på många sätt den märkligaste tråden som finns. Ett BO som efter sin död fått helgonstatus.
Det är direkt löjligt eftersom vi vet att det inte springer några helgon på jorden då kan de inte bli det efter sin död heller.

Ingenting får sägas om BO, säger man att hon hade en röd kjol kan reaktionen bli "så det var henne eget fel att hon mördades". Varför denna överreaktion hos tråddeltagarna? Fullständigt obegripligt
har jag läst en FUP och ni en annan?

Sedan det viktiga, det som gör mig riktigt upprörd. Polisens slarv i Örebro men ännu värre är åklagaren som visste att det fanns ingen teknisk bevisning. Ni kan komma med de DNA som hittades här och där, men de hade haft ett förhållande.

Vi fortsätter varför överklagade åklagaren när hon inte hade någon teknisk bevisning? Glöm inte att en människa är just en människa. Hon fick ett team som hejade på henne vilket gör att hon blir säker på att hon har opinionen med sig.

Jag kommer ihåg i början av tråden (eftersom jag inte kände till deras förhållande) så sa jag, varför just nu? Hanna har flyttat så det finns ingen anledning för honom att döda henne nu.

Eftersom jag läst FUP så visste jag även att SD ville ha HD framför LW. När normaliseringsprocessen förklarats för mig X antal gånger "att det är aldrig så farligt för en kvinna som när hon försöker göra sig fri" så visste jag med säkerhet att så var inte läget här.

Så kom svaret från en med det finurliga nicket Stefan Davidsson "det var inte för att han ville ha Lena utan det var för att han var rädd för att HD skulle få reda på allt" Vi får inte glömma att detta är en teori ingenting annat, dock stämmer den ju bättre än "normaliseringsprocessen"

Detta blev också åklagarens strategi i domstolen. Vilka vittne framkom efter 18 månader?
J*nas S*hlen, HD förre detta "boyfriend" som rimligen borde ha ett intresse av att SD blev fälld därför skulle hans vittnesmål behandlas ytterst försiktigt kanske rent av strukits. Nu påstår jag inte att han ljuger, men det var olämpligt att ta in en rival till SD det kan vi väl vara överens om. Vid denna tid hade vi alla dessutom tillgång till FUP.

Vi vet också att Örebropolisen klantade sig så Peter Springare fick avgå. Vi vet att polisen ansåg det polisiärt uppklarat samma dag. Det går att följa vissa nick som har haft synpunkter på utredningen utan att blanda in BO eller då MGM.

Varför överklagade Åsa Hilding när hon visste att bevisen var otillräckliga. Hon hade fått en teori härifrån.
Observera bara en teori för den tekniska bevisningen fanns inte.

Sedan kommer den stora chocken. HR köper det Åsa säger, jag tror att det blev en chock för alla som följt spektaklet på nära håll.

Summan av kardemumman är alltså: polisen bestämmer sig från dag ett att SD är skyldig. Det letar förtvivlat efter bevis men hittar inga. Eftersom de redan bestämt att SD är skyldig så är det ju problem just med avsaknaden av bevis. SD blev dömd på en hypotes från åklagaren och HR köper det, nu vet jag att ni alla tycker det är rätt. Åklagare blev påverkad, jag tror inte jag behöver utveckla det.

Denna gång var det ett gäng kvinnor (och några män) som i botten är ganska harmlösa men vill "ha sin rättvisa" i domstolen. Förstår ni hur farligt det är? De identifierar sig så starkt med Lena att det blir personligt, därför denna vansinniga demonisering av SD även om han brast ordentligt på många sätt.
Tittas det inte närmare på denna domen så är det skandal. "Vi" kan tro men vi vet inte. HR vet inte heller men just nu är de poppis. Den stackars domaren i TR får skit för att han dömer rättssäkert. Ja så kan det bli..
Vi vet hur lång tid överklagan till HD tar om de ens tar upp det. Kaj Linna hade tur, han frikändes efter tretton år, bröderna i Kevinfallet vågar nu berätta vem de är efter att ha levt separerade under uppväxten. För uppväxten stals ifrån dem det kan vi väl vara överens om. Ari Mattinen fick aldrig upprättelse. Han är mördare fast polisteknikerna sa att han omöjligt kunde slänga sambon genom fönstret. Men som några optimister säger han blev nykter (YES). Nu tycker jag väl iofs inte att man ska sätta hårdalkisar på livstidsfängelse det är lite to much..

Nu brukar jag inte ha lust att sitta och varken förtala offer eller MGM i tre år, men alla har vi olika intressen.

En del av er ser andra scenarier framför er. Det gör jag också. Men eftersom hela fallet har slarvats bort p g a av prestige hos den inkompetenta ledningen i Örebro får vi aldrig reda på sanningen. Finns sanningen i FUP? Det är inte omöjligt den kanske finns rakt framför näsan på oss.. Vi/ni kan hålla på att gräva i åratal men domen är spikad och GM är död, eller?
Senast redigerad av why123 2021-06-17 kl. 23:04.
Citera
2021-06-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Sen ses inget samtal (som polis Öhman nämner till bla AB) i deras händelserapport (enligt nästa polis som uttalar sig till NA).

11.18 verkar vara ett registrerat samtal mha exakt tidpunkt. Det här fallet har en del oklarheter.
Citera
2021-06-17, 22:53
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det finns ingen rim och reson varför han inte ringde 112 direkt? Detta borde vara i samhällsintresse att informera om, annars bli det en massa rykten som florerar istället!
Citera
2021-06-17, 22:55
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Develi, du har så jäkla rätt för dig. Allt i polishuset i Örebro är märkligt och inte bara där. Det är riktigt snyggt arbetat av dig.
Citera
2021-06-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Många frågetecken kvar
Den här tråden kommer sannolikt vara aktiv lång tid framåt för att vi fått inblick i en till viss del obegriplig mordhistoria där det finns många frågetecken.

Vi vet att Lena mördades genom slag mot huvudet och ansiktet bakom planket för tre år sen, men var är det misstänkta tillhygget - hans chefs saknade domkraftskaft?

Vi vet att Stefan var fri när domen från HR meddelades och att han befann sig i Folketo'rp när det förkunnades en fällande dom om 18 års fängelse för mord. Han tog då sitt liv, någon på platsen larmade till polisen, en blev anhållen misstänkt några timmar och tråden undrar förstås hur han tog sitt liv, vem blev anhållen och vem ringde polisen på direktnummer istället för att ringa 112?

De flesta tror att f d svärfar var den som blev anhållen och någon i tråden har skrivit att Stefan tog sitt liv genom att skära en kniv i halsen, men vet vi om det stämmer?

Tidiga obesvarade frågetecken
Visste HD tidigt att LW var död och vart hon låg?
Varför raderade HD i sin mobil för datumen 14-16 maj?
Varför JG ringde polisen och ville att de skulle leta efter Lena hos HD?
Varför raderade JG i sin mobil mitt under pågående förhör?

HD:s psykiska hälsa
HD har haft skov med djupa depressioner och psykoser har nämnts
Hon har velat dö, haft diskussioner med SD om familjemord och verka tycka det är helt normalt
Hon nämner själv att hon behöver livslång medicinering

HD:s livspartner SD har skyddats med hennes glömska, han dömdes för mord och har tagit livet av sig. Det är ganska troligt att hon inte är rekommenderad att vara ensam med deras döttrar nu eller så får hon helt enkelt inte vara ensam med dem innan en riskanalys gjorts gällande hennes psykiska hälsa? Någon som vet hur det ligger till?

Barnen vana
Det är nog bra att HD är ute och skiner som en sol med sina GC-vänner Karm*nsbo och Gr*m170 istället för att vara med barnen - de är vana sen födsel att vara utan sina föräldrar.
Barnen har växt upp med en mamma som mått psykiskt dåligt i intervaller och med en domderande pappa och de har sannolikt haft det bättre hos sina mor- och farföräldrar än om de skulle följt med på föräldrarnas äventyrsresor. Döttrarna ser inte ut att ha tagit någon skada fast de kan ha utsatts för väldiga risker om de varit själva med HD när hon mådde dåligt eller när SD fick tokiga infall och spelade teater för omgivningen.

Mycket bra sammanställning och frågeställning, tackl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in