2021-06-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
En uppdatering. Söndagen slutade med 3 öl. Ikväll har jag tagit 0 hittills och hoppas kunna hålla det även om jag har ont i huvudet och det blir svårt att sova sen.

Får se hur länge min optimism håller i sig.

Jag brukar dricka tills det tar slut normalt. Röker jag en holk när jag dricker har jag däremot inga problem att softa på 5-6 öl på en kväll och mår utmärkt, även dagen efter. Fint samspel mellan alkohol och rökat.
Citera
2021-06-15, 12:52
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir-of-Melnibone
Men varför inte bara hålla sig till Horaces motto "Ne Quid Nimis" och dricka måttligt? Köp bara hem småflaskor - max 350 ml sprit på systemet och drick 75 ml varje dag? Då håller du dig till gränsen och slipper den värsta ångesten och slipper långsiktiga problem.

Till och med i Bibel så står det att vinet glädjer den dödliga människoans hjärta och så länge du inte behöver en återställare på morgonen så är det inga problem.

Livet utan alkohol är för tråkigt i längden.

Mitt problem är väl att sluta när man väl har börjat. Har man sänkt en 7a vill jag gärna ha ett järn till och impulskontrollen är något nedsatt så det blir ett järn till och ett till etc.
Citera
2021-06-15, 12:56
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr
Jag brukar dricka tills det tar slut normalt. Röker jag en holk när jag dricker har jag däremot inga problem att softa på 5-6 öl på en kväll och mår utmärkt, även dagen efter. Fint samspel mellan alkohol och rökat.

Jag kör oftast till det är slut eller jag typ däckar. (Vaknar alltid i sängen, men brukar stå en halv flaska kvar).

Glad att gräset fungerar för dig men känns allt för riskabelt för mig. Vill inte bli en sån som smiter undan på jobbet för att puffa lite. Ser framför mig att jag kommer bli sån om jag börjar.
Citera
2021-06-15, 14:31
Medlem
Citat:
Jag kör oftast till det är slut eller jag typ däckar. (Vaknar alltid i sängen, men brukar stå en halv flaska kvar).

Glad att gräset fungerar för dig men känns allt för riskabelt för mig. Vill inte bli en sån som smiter undan på jobbet för att puffa lite. Ser framför mig att jag kommer bli sån om jag börjar.

Nej, byt inte drog. Det är ett otroligt dumt förslag, även om cannabis definitivt är tusen gånger bättre än alkohol. Sannolikheten att du blir en heltidsrökande alkis är större än att du blir en nykterist som ”nöjer dig med att röka en joint då och då”. Alkohol och cannabis är två helt olika droger även om båda hjälper dig att slappna av.

Jag tycker att du först och främst ska sluta dricka helt och hållet. Sätt ett tydligt mål på 100 dagar, ett halvår eller ett år. Men mindre än 100 dagar är för lite. Under denna period dricker du ingen alkohol alls, inte en klunk. Du kommer förhoppningsvis märka på vägen att behovet försvinner eller åtminstone minskar kraftigt, även om livet känns jobbigt och helt värdelöst i början. Hjärnan behöver tid på sig att programmeras om så att den kan känna glädje, ro etc utan droger. Kontakta öppenvården i din kommun så att du kan få hjälp, verktyg och motivation.

För mig som rakt av bröt ett missbruk av både alkohol och flera andra droger, så fungerade detta upplägg bra (även om jag mådde fruktansvärt i början, men det gör man). Hade jag ställt kravet på mig själv att vara ”nykter för alltid” eller om någon annan skulle ställa det kravet på mig, så hade det aldrig fungerat. Jag satte målet på 100 dagar, och sen var jag nykter en månad till för nu hade jag ju lärt mig att må bra utan droger.

En del måste sluta för evigt, men för andra GÅR det att lära sig att dricka med måtta. Men har man väl vant sig vid höga nivåer så tror jag att man måste reboota sig först och främst. Alkohol är ju trots allt beroendeframkallande. Och märker man efteråt att man är en ”allt eller inget”-person så är det ju bättre att hålla sig nykter.

Lycka till!!
Citera
2021-06-15, 15:59
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerryseinfield
Nej, byt inte drog. Det är ett otroligt dumt förslag, även om cannabis definitivt är tusen gånger bättre än alkohol. Sannolikheten att du blir en heltidsrökande alkis är större än att du blir en nykterist som ”nöjer dig med att röka en joint då och då”. Alkohol och cannabis är två helt olika droger även om båda hjälper dig att slappna av.

Jag tycker att du först och främst ska sluta dricka helt och hållet. Sätt ett tydligt mål på 100 dagar, ett halvår eller ett år. Men mindre än 100 dagar är för lite. Under denna period dricker du ingen alkohol alls, inte en klunk. Du kommer förhoppningsvis märka på vägen att behovet försvinner eller åtminstone minskar kraftigt, även om livet känns jobbigt och helt värdelöst i början. Hjärnan behöver tid på sig att programmeras om så att den kan känna glädje, ro etc utan droger. Kontakta öppenvården i din kommun så att du kan få hjälp, verktyg och motivation.

För mig som rakt av bröt ett missbruk av både alkohol och flera andra droger, så fungerade detta upplägg bra (även om jag mådde fruktansvärt i början, men det gör man). Hade jag ställt kravet på mig själv att vara ”nykter för alltid” eller om någon annan skulle ställa det kravet på mig, så hade det aldrig fungerat. Jag satte målet på 100 dagar, och sen var jag nykter en månad till för nu hade jag ju lärt mig att må bra utan droger.

En del måste sluta för evigt, men för andra GÅR det att lära sig att dricka med måtta. Men har man väl vant sig vid höga nivåer så tror jag att man måste reboota sig först och främst. Alkohol är ju trots allt beroendeframkallande. Och märker man efteråt att man är en ”allt eller inget”-person så är det ju bättre att hålla sig nykter.

Lycka till!!

Är på en nykter dag hittills. Nöjd att det inte blev något alls igår och så lite i söndags. 100 dagar känns väldigt länge det också även om jag tror att du har rätt.

Ska fundera på detta lite. Jag och några kompisar ska se fotbollen på fredag och det kommer lyftas på ögonbryn om jag inte dricker några öl till. En av mina kompisar pratar fortfarande om när jag hade en vit månad för ett par år sedan. Han gillade det inte. Jag antar att ingen av dem dricker 15 öl till när de kommer hem efter att vi setts.

Alkoholisten i mig känner väldigt starkt att det är efter sommaren jag ska ta tag i detta, men jag ska förhandla med mig själv och läsa lite mer i tråden. Tack för att du delar med dig!
Citera
2021-06-15, 16:14
Medlem
Citat:
En uppdatering. Söndagen slutade med 3 öl. Ikväll har jag tagit 0 hittills och hoppas kunna hålla det även om jag har ont i huvudet och det blir svårt att sova sen.

Får se hur länge min optimism håller i sig.

Hade du skrivit kan inte hade jag reagerat annorlunda. Men vill inte, blir lite fel. Uppenbarligen vill du, men kan inte, Eller?

Det kommer ta tid, något du får acceptera. Redan nu. Jobba på att ändra ditt "mindset" gällande alkohol, droger och gifter i stort. Sätt dig in i de skadliga konsekvenserna av ditt bruk samt de goda effekterna av att inte bruka.

Men som sagt, det kommer ta tid så tro inte att du kan sluta, NU, bara för att du vill, men egentligen inte är kapabel. Nu.

Det går, andra har gjort det. Även du klarar det.
Citera
2021-06-15, 16:45
Medlem
yellowdayss avatar
Åk in på tork.
Citera
2021-06-15, 16:57
Medlem
Citat:
Alltså jag mår som bäst när jag är full. Vill fortsätta må bra men vill inte vara en alkoholist. Typ.
Som att säga: vill uppleva det mitt livs bästa älskarinna ger mig. Men utan att umgås med henne.
Citera
2021-06-15, 17:53
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Alltså jag mår som bäst när jag är full. Vill fortsätta må bra men vill inte vara en alkoholist. Typ.

Du ÄR redan en fullfjädrad alkoholist. Det går gradvis utför med psyke och kropp. Snart mår du inte alls bra längre. Andra ser ditt illabefinnande innan du själv gör det. Om du vill befinna dig i en dimma, vad är det du flyr ifrån?
Citera
2021-06-15, 19:49
Medlem
Börja med återställare så slipper du må så dåligt..
Citera
2021-06-15, 20:08
Medlem
Fek77s avatar
Jag tror att det här är första steget mot att du faktiskt vill sluta dricka. Du är alkoholist, du kan inte dricka normalt längre. Du kan bara dricka massor eller inget. Inget i ditt liv kommer bli bättre av att du fortsätter dricka, tvärtom. Alkohol är det enda roliga i ditt liv, sa du. Snart kommer det vara det enda i ditt liv och inte särskilt kul.

Ta något av råden i tråden och gör något åt saken.

Berätta för dina vänner. Antingen hjälper de dig eller så dumpar du dem.
Citera
2021-06-15, 20:16
Medlem
Citat:

I vanliga fall kör jag tills jag däckar...vaknar och sveper vad som står i närheten...och fortsätter däcka tills allt är slut. Att jag föreslår lite röka är för att minska skadeverkningarna av alkoholen på kroppen. Kan du låta bli att smita undan jobbet för att supa, borde rökat inte vara ett problem. Skall inte tänkas som lösning på ditt drickande, utan en lindring för njurar, lever, och hjärna. Önskar jag hade fler kranar på röka nu på äldre dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in