Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBubbla
Jag kör oftast till det är slut eller jag typ däckar. (Vaknar alltid i sängen, men brukar stå en halv flaska kvar).
Glad att gräset fungerar för dig men känns allt för riskabelt för mig. Vill inte bli en sån som smiter undan på jobbet för att puffa lite. Ser framför mig att jag kommer bli sån om jag börjar.
Nej, byt inte drog. Det är ett otroligt dumt förslag, även om cannabis definitivt är tusen gånger bättre än alkohol. Sannolikheten att du blir en heltidsrökande alkis är större än att du blir en nykterist som ”nöjer dig med att röka en joint då och då”. Alkohol och cannabis är två helt olika droger även om båda hjälper dig att slappna av.
Jag tycker att du först och främst ska sluta dricka helt och hållet. Sätt ett tydligt mål på 100 dagar, ett halvår eller ett år. Men mindre än 100 dagar är för lite. Under denna period dricker du ingen alkohol alls, inte en klunk. Du kommer förhoppningsvis märka på vägen att behovet försvinner eller åtminstone minskar kraftigt, även om livet känns jobbigt och helt värdelöst i början. Hjärnan behöver tid på sig att programmeras om så att den kan känna glädje, ro etc utan droger. Kontakta öppenvården i din kommun så att du kan få hjälp, verktyg och motivation.
För mig som rakt av bröt ett missbruk av både alkohol och flera andra droger, så fungerade detta upplägg bra (även om jag mådde fruktansvärt i början, men det gör man). Hade jag ställt kravet på mig själv att vara ”nykter för alltid” eller om någon annan skulle ställa det kravet på mig, så hade det aldrig fungerat. Jag satte målet på 100 dagar, och sen var jag nykter en månad till för nu hade jag ju lärt mig att må bra utan droger.
En del måste sluta för evigt, men för andra GÅR det att lära sig att dricka med måtta. Men har man väl vant sig vid höga nivåer så tror jag att man måste reboota sig först och främst. Alkohol är ju trots allt beroendeframkallande. Och märker man efteråt att man är en ”allt eller inget”-person så är det ju bättre att hålla sig nykter.
Lycka till!!