Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Men man ser det även i allmännyttans äldre bestånd i de närmare förorterna i Sthlm och Gbg att medelklassen börjar flytta in. Snart nog är det gentrifierat och fint. Välbetald medelklass har tagit över områden med reglerade hyror som var tänkta till underklassen. Jag bor själv så! Jag är subventionerad av staten trots en lön på 45k+.
Absolut! Sådana gamla gemytliga, lugna och relativt orörda femtiotalsområden med lite invandrare, och jättelåga hyror gentrifieras sakta mer och mer.. Det började märkas för bra många år sedan. Ett stenkast in till stan med kolektivtrafiken bara, men ändå lugnt belägna för sig själva.
Blir som små reservat för den medvetna och trendiga högskoleutbildade palestinasjalsmedelklassen som skyltar med de för stunden aktuella vänstervärderingarna som gäller, men ofta lever en i grunden borgerlig o lite inskränkt livsstil.
Har man en lägenhet där släpper man den
aldrig, och gör man det ändå ser man till att nån familjemedlem eller nära vän får den såklart. Allt du subventionerat av det fina välutvecklade sossesystemet som det minsann inte är nåt fel på, medan de som saknar rätt kontakter och inte rör sig i rätt kretsar får ta de
nybyggda lägenheterna i förorten med hutlösa hyror och socialfall till grannar.
Därför är jag mera för en öppen rak och i alla fall ärlig marknad. Helst en fungerande sådan, framför subventioner och regleringar till höger och vänster. Hur vi nu ska komma dit med bostadsmarknaden?