2021-06-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jo, det gör det visst.
Nej
Citera
2021-06-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Jo men det räcker inte med tv-pengar.
Den enda ekonomiska skillnaden mellan HV71 och valfritt SHL-lag är TV-pengar.
Citera
2021-06-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Stänger man SHL så dör svensk hockey.
Vi har ett antal traditioneri Sverige både inom idrott och utanför .
Kvalspel är ett sådant och ska så förbli.
Lönetak är jag tveksam till och jag tycker det är bra att vi har ett antal klassiska klubbar som sätter ribban på SHL. vi får inte glömma att vi konkurerar med Nhl , Khl och Schweiz i första hand. Vi får inte bara tänka på den interna ligan utan vi måste vara konkurrenskraftiga så gott det går mot övriga ligor.
14 lag är ok men också på gränsen.
Blir fler lag sjunker kvaliten eftersom vi inte har tillräckligt med bra spelare och framåt känns det inte som antalet utövare kommer att öka.
Sen tycker jag att lönerna är för höga i förhållande till kvalite men det är ju marknadsekonomi. tillgång och efterfrågan.
Kommer Svenska klubbar mäkta med dessa löner hur länge som helst.
Produkten måste vara tillräcklig attraktiv för att dra publik och tv tittare som genererar intänkterna till klubbarna.
Tror det sistnämnda är ett problem om ligan är stängd och vissa lag ger upp om man halkar efter och skickar spelare för sänkta lönekostnader och publiken tappar hoppet och skiter i att kööa säsongskort eller tv abonemang.
SHL är den tredje bästa ligan efter NHL och KHL. NL är sämre än SHL, och kommer förbli så även om vi utökar till 20 lag. Det viktiga tycker jag är dock att se SHL i sig och inte jämföra med andra ligor. Om intresset för svensk hockey ökar så är SHLs ändamål uppnått. 20 lag uppdelade i två divisioner kommer att öka intresset för svensk hockey.
Citera
2021-06-17, 20:07
Medlem
Visst, TV-avtalen ökar hela tiden i värde. Men samtidigt undrar jag varför 20 lag ska in i smeten?
Nuvarande 14 tycker jag känns som en rimlig mängd, att man spelar mot varje lag 2 gånger hemma/borta. Det som borde vara nästa steg för svensk hockeys bästa är snarare att öka HA:s attraktionsvärde. Tyvärr har vi 12 klubbar (räknar bort TIK och IKO) som hellre ser en avgrundsdjup skillnad mellan divisionerna, och vi alla vet vilken makt dessa klubbar har just nu i bestämmandet över svensk hockey.
Citera
2021-06-17, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
SHL är den tredje bästa ligan efter NHL och KHL. NL är sämre än SHL, och kommer förbli så även om vi utökar till 20 lag. Det viktiga tycker jag är dock att se SHL i sig och inte jämföra med andra ligor. Om intresset för svensk hockey ökar så är SHLs ändamål uppnått. 20 lag uppdelade i två divisioner kommer att öka intresset för svensk hockey.
Tyvärr är dom bästa svenska spelarna där dom bästa pengarna finns.
Ska man ha 20 lag är lönetak ett bra alternativ.
Annars blir skillnaden mellan botten och toppen för stor.
Jag tycker dom 2 senaste säsongen varit klockrena med spänning kring alla streck.
Så måste vi försöka ha det även i fortsättningen och jag tycker det är bra som det är.
Citera
2021-06-17, 20:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nej

Var finns det inte menar du?
Citera
2021-06-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Var finns det inte menar du?
Tex i hela VG-regionen och Halland utanför Göteborg.
Citera
2021-06-17, 20:21
Medlem
Citat:
Tyvärr är dom bästa svenska spelarna där dom bästa pengarna finns.
Ska man ha 20 lag är lönetak ett bra alternativ.
Annars blir skillnaden mellan botten och toppen för stor.
Jag tycker dom 2 senaste säsongen varit klockrena med spänning kring alla streck.
Så måste vi försöka ha det även i fortsättningen och jag tycker det är bra som det är.
SHL är så klart inte intressant eller spännande för halva Sverige som inte deltar i SHL.
Citera
2021-06-17, 21:06
Medlem
Citat:
SHL är så klart inte intressant eller spännande för halva Sverige som inte deltar i SHL.
Vi kan ha en liga där alla får vara med. tänk Falköping - Färjestad . vilket intresse det skulle vara i Falköping. Nu snackar vi.
Nä finns det inte underlag eller pengar för en jämn liga så skjuter man sig i foten om man.ökar antal lag.
Citera
2021-06-17, 21:18
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Tycker det borde bli mer som i fotboll, ta bort slutspelet och ha 20 lag. En match borta och en match hemma mot varje motståndare.

Plats 16,17,18,19,20 borde ge nedflyttning. Lite mer omsättning på antalet klubbar.
Citera
2021-06-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenaln1club
Tycker det borde bli mer som i fotboll, ta bort slutspelet och ha 20 lag. En match borta och en match hemma mot varje motståndare.

Plats 16,17,18,19,20 borde ge nedflyttning. Lite mer omsättning på antalet klubbar.
Det blir lite som att kvotera in lag.
Men om det är en klubb som vill gå upp så är det fritt fram. skaffa pengar och tillräckligt bra spelare så är det klart.
Går inte det så varför ska detta lag kvoteras in.
Lag som inte är bland dom 14 bästa är inte tillräckligt bra och ska inte spela i SHL.
5 lag åker ut och 5 går upp . 80 spelare byter klubb varje år mellan dom som åker ur till det som går upp.
ingen har en aning om vilka spelare som spelar i vilket lag tillslut.
Citera
2021-06-17, 21:34
Medlem
Citat:
Vi kan ha en liga där alla får vara med. tänk Falköping - Färjestad . vilket intresse det skulle vara i Falköping. Nu snackar vi.
Nä finns det inte underlag eller pengar för en jämn liga så skjuter man sig i foten om man.ökar antal lag.
Återigen det nya TV-avtalet innebär att man kan öka antalet lag till 20 utan att minska TV-pengar per klubb. Det finns pengar. För övrigt kommer fler lag leda till fler TV-tittare och därmed större framtida TV-avtal. Bara i hockeyallsvenskan idag finns HV71, MoDo, AIK, Södertälje, Västerås och Björklöven. Det finns mycket tillväxtutrymme för SHL och svensk hockey men det kräver att man utökar SHL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in