Citat:
Ursprungligen postat av
Bruk1313
Vilka ord är det jag inte förstår?
M3 penningmängd för SEK ligger på cirka 4,5 biljoner SEK. Det är alltså den totala mängden av all SEK som finns. Antar att inte allt ligger i RIX. Market cap för BTC är i skrivandets stund cirka 6,1 biljoner SEK. För att förtydliga, det finns mer värde i BTC än i SEK just nu.
Källa:
https://tradingeconomics.com/sweden/money-supply-m3 och
https://www.kraken.com/prices?quote=USD
Layer 2 av bitcoin, lightning network, är igång och används. Det funkar och klarar av över en miljon transaktioner per sekund med mycket låga transaktionkostnader. Jag upprepar, systemet är igång. Menar du att det inte stämmer?
Du har två argument som du upprepar om och om igen: Transaktioner per sekund, och energimängd. Cirka tre fjärdedelar av bitcoinnätverkets energi kommer från förnybara källor eller från waste energi. Motsvarande för det traditionella banksystemet är under 10%.
Du har fel.
Du har liksom ingen som helst aning om hur finanssystemet funkar. Pengar är inte ”stuff” som ligger någonstans. Pengar är bokförda krediter.
Lightning är säkert ”igång”, men det bygger på en idé om decentraliserad avveckling som inte kommer att fungera. De flesta användare skickar pengar åt ett håll (Typ: jag får lön från min arbetsgivare som jag använder för att betala räkningar och mat med).
Idén med Bitcoin (som var smart) var ju att skapa ett P2P-nätverk. Inte att använda det som ett ”avvecklingslager” (som RIX funkar som). Det fyller inget syfte att använda Bitcoin till det.
(Det finns 62 miljarder SEK i RIX, och några miljarder i kontanter)
Och det där snacket om bankers energiåtgång är ju bara taget ur luften, men det fattar du nog själv. Världens banker hanterar kanske 100 000 ggr så stora transaktionsvolymer som Bitcoin så det är liksom helt irrelevant att ens göra jämförelsen.
En relevant jämförelse är att tänka att en transaktion i Bitcoin-nätverket genererar utsläpp som motsvarar en medellång flygresa.
En.enda.transaktion
Det förstår vem som helst som inte är förblindad av sin lilla sektbubbla att det är sinnessjukt.