Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Du får gärna tycka att SEs berättelse är fullt rimlig. Jag gör det inte.
Du tweakar berättelsen något mht tiden för att den ska stämma lite bättre. Men det är helt orimligt att SE inte uppfattar alla bilar och människor som har strömmat till och inte uppfattar vad som sker framför sig om han skulle ha kommit lite senare till platsen. Bara att inte höra rop och skrik i korsningen är helt orimligt.
Språngmarchen kan mycket väl ha inträffat. Men SEs berättelse om språngmarchen är helt orimlig.
Du tar diskussionen vidare till argumentet att SE inte kan vara GM utifrån vad han gissar rätt på. Jag har också landat i att han trolige inte är GM utifrån hust detta, men det är en helt annan diskussion. Nu diskuterar vi rimligheten i SEs berättelse som helhet. Och som helhet betraktat framstår den för mig som fullständigt orimlig. Det finns detaljer i berättelsen som är intressanta och som pekar mot att han ev. Har uppfattat händelser på mordplatsen efter skotten. Men är det något jag är säker på angående mordet på Olof Palme så är det att SEs version inte är riktig i sin helhet.
Jämför den med vad andra vittnen säger så ser du orimligheten. Övriga aktörer på mordplatsen fokuserar på en huvuduppgift. SE han hinner med allt. Han får ett signalement från LP han är med på hjärt- lungräddning, han springer till Kungsgatan för att hämta ambulans, han dirigerar polisen och springer efter dem o.s.v. Han är extremt handlingskraftig och beslutsam. Vilket står i stor kontrast till den sinnesstämning han har när han återkommer till Skandia.
Det är helt enkelt inte rimligt att han har gjort allt han påstått sig ja gjort. Det betyder absolut inte att han är GM.
Varför dyker löprundan till Kungsgatan upp så sent?
Reagerar på rätt många saker i ditt inlägg som visar lite hur ni jobbar och på vilket sätt man kan skapa en gärningsman. Tweakandet anser jag att såna som ni står för.
Jag redogjorde för mitt svar angående tid och sträcka tydligt trodde jag.
Jag upplever inte dig som sorten som tror att det är en bok du läser när du läser vittnesförhör. Uppgifter kan vara motstridiga det är fullt normalt. Vittnen (miss)uppfattar saker olika helt enkelt.
Återigen, SE gör gällande att folk är på plats när han kommer fram. Detta ger att efterföljande kronologin stämmer bra med uppgifterna från både honom och Lisbeth.
Ska man tolka detta till SE's nackdel så blir det enkelt med alla efterkonstruktioner.. Han var först framme.... han har aldrig talat med Lisbeth(för det blir ju en omöjlighet för honom som GM)... så han ljuger om allt..
Ditt mittenstycke är precis så osakligt och slarvigt anklagande..
Ja, jag jämför med andra vittnen och ser precis samma sak. Uppgifter som inte stämmer, uppgifter som ändras över tid. Du tillhör dom som inte vill se dessa.
Han hinner med allt? Trams
Är med på hjärt-lungräddning? Vad är uppgifterna på riktigt?
Dirigerar polisen? Militäriskt, eller hur....
O.s.v.
Får hänvisa till MacMackays inlägg ovan då jag delar hans frågor.
Jag hävdar inte att allt SE säger är sant, men det stämmer med händelserna på mordplatsen utifrån andra vittnens uppgifter.
Betänk lögnen från SE som GM om att han pekar och att det t.ex. inte skulle varit någon som pekat alls? O.s.v.
Tillägg:
Likt Kungsgatan-uppgiften så såg jag precis ett dokument som menar att SE påstått att det var som han utförde mun-mot-mun-metoden (E-63-04). D.v.s. något som inte alls stämmer med tidigare uppgifter.