Citat:
Ursprungligen postat av
Rick.Blaine
Att ha fördomar är naturligt, men problemet uppstår när människor rationaliserar sina fördomar utifrån anekdotisk bevisföring, och att man inte tillåter sig att ompröva sina intryck, med hänvisning till tidigare erfarenheter. Man kan alltid ha fördomarna närvarande för att testa huruvida personen är på ett visst sätt, men man bör också ge den andra en chans att visa att bilden kanske inte stämmer.
Det är mycket möjligt att Ronja inte är lämpad för tjänsten, och att hon har dålig arbetsmoral. Men de flesta i den här tråden rättfärdigar sina projektioner och fördomar med att de, med största sannolikhet, stämmer, vilket egentligen tyder på konfirmeringsbias.
Jo jag håller med om det och särskilt viktigt blir det i en del fall
Dock har vi väldigt mkt skydd för anställda idag, vilket tycks format efter ett välfungerande normalt samhälle där folk sköter sig. Min farhåga är att vi pushar arbetsgivarna för hårt o eggar på klyftan
Detta e väldigt symtomatiskt för Sverige nämligen. Tjejen kan för sitt liv inte förstå att hennes val kan ge skadligt intryck för en chef o företagets kunder.
Om valet tvingas bli hennes frihet eller att kunden stannar så måste vi acceptera att det valet måste göras o inte låtsas som att ’så kommer det ju inte bli’
Där ligger problemet ofta enligt mig
Till o med när djävulen står i farstun så diskuterar man det som att det går att undvika