2021-06-17, 08:53
Medlem
Alltså uppseendeväckande svar från företaget, ett nej hade kanske räckt? Fasligt roligt var det i alla fall.
Citera
2021-06-17, 08:55
Medlem
Daniel_s85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Måste vara en invandrare som svarat. Så tuffa är inte vi svenskar.
Ganska onödigt svar förstås. Klart han skulle få skit för det.

Yvonne 68 som verkar driva företaget med sin dotter som har svarat. Folk har börjat leta upp företaget på nätet för att sätta dåliga omdömen.
Citera
2021-06-17, 09:01
Medlem
holmiums avatar
Yttre attribut som en person skaffat sig av egen kraft och vilja säger mycket om karaktären.

Vi anställer inte damer med botoxläppar heller. Med tanke på den sjuka tid vi lever i så uttrycker vi det inte utan anger något annat svepskäl.

Det är synd om alla idag som aldrig får veta det reella skälen till olika händelser.
Citera
2021-06-17, 09:07
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikurdea
Som många redan skrivit att företaget får anställa vem man vill och det är ju en självklarhet för personen ifråga kommer ju representera företaget, men det jag reagerar på är deras svar till henne varför hon inte fick det, man kunde uttryckt det på annat sätt varför hon inte fick jobbet.

Sen personligen så tycker jag att det inte är vackert med konstgjorda läppar och även i detta fallet henne halstatuering.

Jasså?
Varför tycker du att tillrättalagda "fake" PK svar är att fördra framför den ibland krassa sanningen?

Är vi i en gigantisk föreställning där vi hyllar oliktänkande och "alla ska med" men vi har svårt att hantera när dessa oliktänkande säger sitt?

Bra att någon säger vad de tycker...

Tjejens kvalifikationer kan jag inte bedöma genom en bild och en vinklad artikel
Citera
2021-06-17, 09:09
Medlem
Spontant tänker jag att städföretaget drivs av Jehovas vittnen. Inte sällan som de arbetar i den branschen. Deras åsikter är inte heller helt i linje med det moderna samhällets.
Citera
2021-06-17, 09:10
Medlem
Det konstiga här är ju inte att hon blev nekad jobb om det fanns konkurrens, det konstiga är hur burdust och idiotiskt arbetsgivaren uttrycker sig. Min familj har drivit ett sommarcafé i många år, och då har jag inte heller velat ha någon med ankläppar och nedklottrad hals som står där och tar betalt av pensionärerna. Men då har man ju uttryckt sig lite svenskt och sagt att tyvärr har jobbet gått till någon annan, tack för att du sökte osv. Att hoppa på med en massa personliga åsikter sådär leder ju ingenvart. Eller jo, till Aftonbladet.
Citera
2021-06-17, 09:12
Medlem
Ankläppar är en klar indikation på en ytlig, självupptagen och kanske till och med oseriös och opålitlig människa.

Att som företag gå ut öppet med att det var anledningen till att inte anställa någon, i dagens samhälle, är dock att be om problem och publicitetsstorm.
Citera
2021-06-17, 09:15
Medlem
Bra gjort av arbetsgivaren att ge ett riktigt svar till den sökande. De kommer väl få skit från pk media men det stod i annonsen att de sökte ett välvårdat yttre.
Eftersom de arbetar hemma hos sina kunder förstår jag helt och hållet att det kan ställas krav på hur man ser ut.

Har ni nånsin sett en halstatuerad psykolog med anknäbbar? Polis i yttre fält? Åklagare? Kassörska på Ica? I receptionen på Best Western?
Citera
2021-06-17, 09:21
Medlem
Q-s avatar
Hon påstår att hon har sökt jobb i ett år men ingen annan har påpekat eller haft åsikter om hennes utseende. De andra företagen har väl antagligen bara slängt ansökan. Synd att det tog ett år för någon att berätta sanningen.
Citera
2021-06-17, 09:23
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).
Det enda fel tjejen har gjort är : Sökt jobb på ett ställe där chefen är : En grinig / ful / avundsjuk medelålders kvinna. Finns ingen manlig chef som skulle reagera på det sättet på en jobbansökan. Ankläppar har var och varannan tjej/kvinna idag. Säger ingenting om hur någon är som person / sköter jobbet. Företaget kommer att få allvarliga problem med sina uppdrag, på grund av detta. Jag skulle säga att det är fråga om diskriminering kopplat till kön. Skulle en man ifrågasättas/dissas på detta vis, vid jobbsökande? Nä, just det.
Företaget kommer betala dyrt för detta felsteg.
Citera
2021-06-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Oavsett vad orsaken är till att man blir nekad ett jobb må vara, så får man oftast "tjänsten är tillsatt" som orsak. Att kvinnan i artikeln har fått ett ärligt svar borde hon vara tacksam för.
Tänk om man hade varit på intervju för en tjänst inom sin bransch, så får man svaret: "Nej, vi vill inte anställa någon med Slayer-tshirt och en facebook fylld med fyllebilder", då hade man ju kunnat ta ställning inför nästkommande intervjuer så att ens liv/personlighet/utstrålning mer matchar det yrket man vill ha.

Ärligt talat, det hade varit bättre med feedback.

Håller med om det. Mycket bättre att få reda på hur urvalsprocessen i själva verket gått till än att leva i villfarelser.
Citera
2021-06-17, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Bra gjort av arbetsgivaren att ge ett riktigt svar till den sökande. De kommer väl få skit från pk media men det stod i annonsen att de sökte ett välvårdat yttre.
Eftersom de arbetar hemma hos sina kunder förstår jag helt och hållet att det kan ställas krav på hur man ser ut.

Har ni nånsin sett en halstatuerad psykolog med anknäbbar? Polis i yttre fält? Åklagare? Kassörska på Ica? I receptionen på Best Western?

I Stockholm har jag sett mer än en ankläppspolis, full mascara och lösfransar... Men visst det är ett undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in