2021-06-15, 22:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns bara en ätbar falukorv och det är Vaggeryds falukorv, smakar som falukorv gjorde förr:

https://www.vaggerydschark.se/falukorv/
Citera
2021-06-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Det här med falukorv. Problemet är att korven inte är en korv eftersom den innehåller 98% andra saker än kött. Typ potatismjöl. Därför är den inte särskilt god och hela rätten "falukorv med makaroner" faller alltså på detta.

Men jag tänker mig att det skulle kunna vara gott. Kockar gör ju nya varianter på husmanskost hela tiden. Så finns det någon som har gjort en falukorv som faktiskt innehåller kött? Är den god? Vad är definitionen på falukorv, har den alltid innehållit så lite kött eller är det nån jävel som varit och pillat på receptet? Har svenskar helt enkelt inte råd med riktigt kött i korv?

Falukorv är varumärkesskyddad och måste därmed göras på ett visst vis för att få heta F-korv.

Jag upplever inte falukorv såsom lika gott som när jag var barn men det beror på förändrat smaksinne. Minnet av smakupplevelsen då, är inte densamma som smakupplevelsen nu. Fast den, officiellt inte ska ha förändrats.
Senast redigerad av Bryling 2021-06-15 kl. 22:28.
Citera
2021-06-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Var köper man denna? Inte på mitt ICA i vart fall.
Citera
2021-06-15, 22:33
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Var köper man denna? Inte på mitt ICA i vart fall.
Nej, jag kan tro det, ICA brukar väl knappast ha något annat än SCAN eller liknande. Har ingen direkt uppfattning om hur stort spridningsområde Vaggeryds produkter har, så bor du för långt bort får du nöja dig med halvtaskig korv.
Citera
2021-06-15, 22:37
Medlem
StigAllans avatar
När det någon gång ska gå snabbt med bukfyllan så blir det stuvade gammaldags makaroner med Jokkmokks falukorv, går att variera sig mellan standard och pårökt.
Citera
2021-06-16, 09:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
När det någon gång ska gå snabbt med bukfyllan så blir det stuvade gammaldags makaroner med Jokkmokks falukorv, går att variera sig mellan standard och pårökt.

Snabbt ? Jokkmokks är en fin råvaru falukorv

Citat:
Ingredienser: Nötkött, griskött, vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, vitpeppar, socker, lökpulver, naturlig arom, antioxidationsmedel (E300), konserveringsmedel (E250). Köttmängd 53%. Ej ätbart korvskinn.

Tycker i övrigt man kan sluta att svara i denna tråd. Den som startat tråden gillar uppenbarligen inte svensk falukorv eller annan korvsort så sluta svara i den. Det finns redan en tråd förresten i halvfabrikat tråden om godaste falukorven. Föd inte svinen som vill ni ska svara, falukorven har sin speciella smak precis om många andra. Man äter det inte varje dag heller precis som allt annat
https://www.pinterest.se/marnyh62/recept-korv/
Citera
2021-06-16, 12:14
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Snabbt ? Jokkmokks är en fin råvaru falukorv /[/url]

Dra av skinnet, skiva korven under tiden hettas stekpanna upp.
Koka upp mjölken, häll i makaronerna och krydda.

Med rutin så tar rätten ca 30 min och allt är städat, tycker att det är rätt snabbt ja.
Behöver inte ens stå vid spisen hela tiden, räcker att röra makaronerna några gånger, tätare mot slutet och vända på korvskivorna 1 gång.
Citera
2021-06-16, 12:56
Medlem
klybans avatar
Jag tyckt Lithells falukorv är lite godare, dock ingen kvalitets falu.
Köper en falu per år ungefär, och blir en stroganoff och en ägg och falumacka.
Och köper jag på erbjudande och två, så blir den andra inte uppätet på ett halvår.
Citera
2021-06-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan

Pårökt falukorv
Citera
2021-06-17, 02:55
Medlem
Bertil85s avatar
har du prövat micra en falukorv såpass länge att den exploderar ? Sjukt kul.
Citera
2021-06-17, 05:00
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Det här med falukorv. Problemet är att korven inte är en korv eftersom den innehåller 98% andra saker än kött. Typ potatismjöl. Därför är den inte särskilt god och hela rätten "falukorv med makaroner" faller alltså på detta.

Men jag tänker mig att det skulle kunna vara gott. Kockar gör ju nya varianter på husmanskost hela tiden. Så finns det någon som har gjort en falukorv som faktiskt innehåller kött? Är den god? Vad är definitionen på falukorv, har den alltid innehållit så lite kött eller är det nån jävel som varit och pillat på receptet? Har svenskar helt enkelt inte råd med riktigt kött i korv?

Du får ta en tur till Dalarna. Denna korv är himmelsk.

https://siljanschark.se/produkt/falukorvextraprima/
Citera
2021-06-17, 05:22
Medlem
Experter. Visst 100 % kött vore grymt. Men då hade det tyvärr blivit jäkligt torrt. Fettet behövs. En del steker korv/burgare i talg och ni förstår säkert varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in