Citat:
Ursprungligen postat av
stockcock
Just gällande detta körde jag ned skalen i en förslutbar påse och lät ligga i kylskåpet i en vecka. Detta blev till en stor misär, även om skalen luktade "reko" så kom noterna av "vitryskt bordell-hus" fram när man värmde på och kokade dessa. Som ena svaret jag fick, skalen ska kokas på direkt annars frysas in.
Men bra input du skriver, även sett liknande recept. Morot och selleri, gärna lite alkohol också i form av vin. Fänkål har jag även hört är riktigt bra.
Mitt nya fond-kok blev ingen hit heller. Dessutom väntade jag för många dagar med skalen igen. Det blir att koka fond direkt på skalen eller att frysa in dem nästa gång.

Detta låter i mina öron nästan som det är tom farligt, skulle aldrig våga mig på nått sånt.
Fänkål är en grönsak som gillar fisk och skaldjur, vet dock inte varför fänkål är inte så vanlig i min mat, äter ju en hel del fisk så udda.
Tänk även på att vätskan ska var rätt långt ned på skalen, så man inte fyller bra bit över.
För då blir det lite blaskigt jag jag tycka.
Alkohol är min favorit i mat nolliy prat och sherry, i denna skulle jag valt första.
andra brukar välja nått vitt vin ofta, eller någon starksprit är inte ovanligt heller.
För mig fransmännen kör pernod/pastis i visst sånt här, men det får du kolla upp om du är intresserad, är inte 100% på den.
Men bör ge en rätt annorlunda smak, har inte testat den varianten.