2021-06-13, 21:54
Medlem
stockcocks avatar
Gjorde en fet laddning med skagenröra igår och har en massa räkskal över. Sist jag kokade fond blev det vidrigt, jag lät räkskalen ligga i nästan en vecka - har fortfarande trauma över doften från mitt fondkokeri...

Letar nu efter ett enkelt och gott recept. Sitter någon inne på ett bra?

Vad brukar ni göra med fonden sedan, soppa?
Citera
2021-06-14, 05:19
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Gjorde en fet laddning med skagenröra igår och har en massa räkskal över. Sist jag kokade fond blev det vidrigt, jag lät räkskalen ligga i nästan en vecka - har fortfarande trauma över doften från mitt fondkokeri...

Räkskal, schalottenlök, tärning fiskbuljong, lite vatten. Allt i en stekpanna/gryta/kastrull där det får gotta ihop sig.

Sila av och använd i exempelvis en fisksoppa eller gryta. Underbart god smak!
Citera
2021-06-14, 07:58
Avslutad
Citat:

Räkskal som jag inte omedelbart (Obs! omedelbart) kokar fryser jag, och så kan det bli ett storkok tillsammans med andra skaldjursskal senare. Kokar skalen tillsammans med en brunoise av morötter, selleri och lök i 20 minuter. Skaldjursfonder är alltså inga långkok som man gör med köttben. Vattenmängden brukar vara ett kort spad, ungefär lika stor som mängden skal, kanske något mindre. Sila ifrån. Sedan fryser jag fonden för senare användning. Går då i såser, grytor eller soppa.
Citera
2021-06-16, 20:48
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Räkskal, schalottenlök, tärning fiskbuljong, lite vatten. Allt i en stekpanna/gryta/kastrull där det får gotta ihop sig.

Sila av och använd i exempelvis en fisksoppa eller gryta. Underbart god smak!

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Räkskal som jag inte omedelbart (Obs! omedelbart) kokar fryser jag, och så kan det bli ett storkok tillsammans med andra skaldjursskal senare. Kokar skalen tillsammans med en brunoise av morötter, selleri och lök i 20 minuter. Skaldjursfonder är alltså inga långkok som man gör med köttben. Vattenmängden brukar vara ett kort spad, ungefär lika stor som mängden skal, kanske något mindre. Sila ifrån. Sedan fryser jag fonden för senare användning. Går då i såser, grytor eller soppa.

Tack för svar hörni.

Fick stress och kokade av räkskalen snabbt med gul lök och lite vitlök, innan dessa hann bli för gamla. Blev inte alls nöjd med fonden och hann inte reducera ned den heller. Blir smörgåstårta till midsommar så gör ett nytt försök då. Denna gång med morötter och kanske lite selleri.

Problematiken med att koka räkskal är att odören sprider sig i hela lyan, blir till att tvätta köksfläktens filter också.

Är helt enig nu med du som skrev att du frös in skalen om du inte OMEDELBART körde ett avkok. Kommer applicera detta stenhårt from nu.
Citera
2021-06-16, 23:07
Medlem
klybans avatar
Citat:

Vad betyder ligga i en vecka?
Undrar då det normala är att sila fonden när den är klar, och sen frysa in den om man inte använder den direkt.

Jag gör extremt sällan skaldjursfonder, men skulle nog kört lök, lite vitlök, morot, selleri, diverse peppar och kryddor som tex lagerblad och gärna någon alkohol för min del.
Sen skulle jag titta över hur andras sett ut och tagit ett beslut om mer hade behövts.
Fänkål är en som en del använder, är inte så vanlig i min mat.
Citera
2021-06-16, 23:11
Medlem
Bertil85s avatar
vad gör du med kraniet från räkorna ?
Citera
2021-06-16, 23:18
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vad betyder ligga i en vecka?
Undrar då det normala är att sila fonden när den är klar, och sen frysa in den om man inte använder den direkt.

Jag gör extremt sällan skaldjursfonder, men skulle nog kört lök, lite vitlök, morot, selleri, diverse peppar och kryddor som tex lagerblad och gärna någon alkohol för min del.
Sen skulle jag titta över hur andras sett ut och tagit ett beslut om mer hade behövts.
Fänkål är en som en del använder, är inte så vanlig i min mat.

Just gällande detta körde jag ned skalen i en förslutbar påse och lät ligga i kylskåpet i en vecka. Detta blev till en stor misär, även om skalen luktade "reko" så kom noterna av "vitryskt bordell-hus" fram när man värmde på och kokade dessa. Som ena svaret jag fick, skalen ska kokas på direkt annars frysas in.

Men bra input du skriver, även sett liknande recept. Morot och selleri, gärna lite alkohol också i form av vin. Fänkål har jag även hört är riktigt bra.

Mitt nya fond-kok blev ingen hit heller. Dessutom väntade jag för många dagar med skalen igen. Det blir att koka fond direkt på skalen eller att frysa in dem nästa gång.

Så alltså, räkskalen SKALL brukas omgående, annars blir det misär. Om någon annan läser tråden. Killen/tjejen som skrev detta ovan har helt rätt.
Senast redigerad av stockcock 2021-06-16 kl. 23:22.
Citera
2021-06-16, 23:19
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
vad gör du med kraniet från räkorna ?

Det får självklart koka med. Gällande skaldjursfantaster så äter ju många hjärnorna på t.ex. kräftor.
Citera
2021-06-16, 23:22
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Det får självklart koka med. Gällande skaldjursfantaster så äter ju många hjärnorna på t.ex. kräftor.

gissar att du trollar.
Citera
2021-06-16, 23:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Just gällande detta körde jag ned skalen i en förslutbar påse och lät ligga i kylskåpet i en vecka. Detta blev till en stor misär, även om skalen luktade "reko" så kom noterna av "vitryskt bordell-hus" fram när man värmde på och kokade dessa. Som ena svaret jag fick, skalen ska kokas på direkt annars frysas in.

Men bra input du skriver, även sett liknande recept. Morot och selleri, gärna lite alkohol också i form av vin. Fänkål har jag även hört är riktigt bra.

Mitt nya fond-kok blev ingen hit heller. Dessutom väntade jag för många dagar med skalen igen. Det blir att koka fond direkt på skalen eller att frysa in dem nästa gång.
Detta låter i mina öron nästan som det är tom farligt, skulle aldrig våga mig på nått sånt.

Fänkål är en grönsak som gillar fisk och skaldjur, vet dock inte varför fänkål är inte så vanlig i min mat, äter ju en hel del fisk så udda.

Tänk även på att vätskan ska var rätt långt ned på skalen, så man inte fyller bra bit över.
För då blir det lite blaskigt jag jag tycka.

Alkohol är min favorit i mat nolliy prat och sherry, i denna skulle jag valt första.
andra brukar välja nått vitt vin ofta, eller någon starksprit är inte ovanligt heller.
För mig fransmännen kör pernod/pastis i visst sånt här, men det får du kolla upp om du är intresserad, är inte 100% på den.
Men bör ge en rätt annorlunda smak, har inte testat den varianten.
Citera
2021-06-18, 20:02
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta låter i mina öron nästan som det är tom farligt, skulle aldrig våga mig på nått sånt.

Fänkål är en grönsak som gillar fisk och skaldjur, vet dock inte varför fänkål är inte så vanlig i min mat, äter ju en hel del fisk så udda.

Tänk även på att vätskan ska var rätt långt ned på skalen, så man inte fyller bra bit över.
För då blir det lite blaskigt jag jag tycka.

Alkohol är min favorit i mat nolliy prat och sherry, i denna skulle jag valt första.
andra brukar välja nått vitt vin ofta, eller någon starksprit är inte ovanligt heller.
För mig fransmännen kör pernod/pastis i visst sånt här, men det får du kolla upp om du är intresserad, är inte 100% på den.
Men bör ge en rätt annorlunda smak, har inte testat den varianten.

Ja, det insåg jag snabbt. Körde klart den mest av envishet och slängde den efter att den fått stå i kylskåpet i någon vecka. BLÄH!

Jag håller helt med. För mycket vätska ger en lite blaskigare fond. Ska kolla upp det du skriver, tack för tipsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in