2021-06-16, 20:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Lyssna på boken ! Även om Helenas kropp hittas är det omöjligt efter 28 år att fastställa dödsorsaken . Det finns bara ett skelett kvar såvida inte hon har blivit skjuten i huvudet och skotthålet finns kvar . Att få faställa att hon blev mördad är i princip omöjligt . Dödsorsaken kan vara flera och när det inte går faställa denna så kan man inte åtala och fälla något för ett mord . Utan dödsorsak som tyder på ett brott kan det vara en olyckshändelse , dråp! hon kan ha ramlat slagit sig och någon grävde ner henne ? Då blir straffet brott mot griftesfriden . Kalla fall säger att döma någon för ett mord utan att veta om hon blivit mördad är omöjligt .
De säger också något om att dråp presskriberas inom en viss tid och Helenas död kan vara ett dråp .

Nej, mord och dråp preskriberas inte längre, såvida inte gärningsmannen var under 21 år. Jag tror att du far efter vållande till annans död.
Citera
2021-06-16, 20:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
DNA på skon matchade inte pilot men varför tar polisen inte dna ifrån PR bror, dansken som suttit häktad, PU, BW med flera och jämför? Borde vara en enkel sak eller?

Ja, det borde vara det enklast tänkbara - och mest självklara! Men det finns säkert någon sjuk skrivning i grundlagen som förbjuder polisen att topsa folk hur som helst.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-16 kl. 21:04.
Citera
2021-06-16, 21:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Pilotmannen är nobbad, efterhängsen, går efter/med H över bron. Krammannen och den rivne buskmannen som hävdar att de inte känner varandra men faktiskt gjorde det, följer efter i en bil. Överfall, mord. Harkranken pilot vet och har bevittnat detta och har hållit tyst sen dess. Fick rådet att inte säga något. Av vem? Jag har envist trott detta i alla år och läst att några av er varit inne på samma linje. Det måste varit minst två personer för att klara av att föra bort och gömma H. Tre personer vet vad som hänt. Shame on you!
MrsP

Låter ganska ok, ja.
Citera
2021-06-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Ok ! Men då vet vi i alla fall att han bor kvar i Mariestad och invånarna där vet att han är just pilotmannen !
Tror inte jag skulle bott kvar när jag ännu efter 28 år är fortfarande intressant i Helenas försvinnande ! Magstark kille eller vad ska man kalla honom 🤔
Att döda någon kan vem som helst råka göra genom en knuff tex, olyckliga omständigheter som gör att det slutar i död. Att flytta på liket och gömma undan det för alltid, det är inte vem som helst kapabel till. Att bo kvar i samma stad som detta hände, möta familjemedlemmar, ständigt påminnas om denna händelse om man är den skyldige torde vara extremt sällsynt. Tror inte ett dugg på att denne man är skyldig. OM Helena hade sällskap över bron så tror jag inte att det är mannen som var på festen och som bor kvar i Mariestad som gick där. Det har fortfarande inte framkommit om de där pilotglasögonen var vanliga brillor eller solglasögon. Vilka var vitklädda denna kväll? Vilka bodde i Mariestad vid tidpunkten men har flyttat? BW? PU? TS?
Senast redigerad av divadnil 2021-06-16 kl. 21:17.
Citera
2021-06-16, 21:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
KM är mördaren.

Och där tittade du fram igen som gubben ur lådan och gav KM skulden. Kan det inte lika gärna vara BW, MK, PU eller någon annan het kandidat?
Citera
2021-06-16, 21:17
Medlem
Citat:
Pilotmannen är nobbad, efterhängsen, går efter/med H över bron. Krammannen och den rivne buskmannen som hävdar att de inte känner varandra men faktiskt gjorde det, följer efter i en bil. Överfall, mord. Harkranken pilot vet och har bevittnat detta och har hållit tyst sen dess. Fick rådet att inte säga något. Av vem? Jag har envist trott detta i alla år och läst att några av er varit inne på samma linje. Det måste varit minst två personer för att klara av att föra bort och gömma H. Tre personer vet vad som hänt. Shame on you!
MrsP
Mycket troligt. Jag tror också tre st är mer eller mindre inblandade...
Citera
2021-06-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Vem är det som har varit anhållen i detta och är pappa till en tjej C*milla Tängm*rk?
Hur vet du detta?
Citera
2021-06-16, 22:19
Medlem
Citat:
MrsP
I det stora hela så jag tror det gått till också. Pilotmannen inblandad bara som vittne och lämnades med en skarp rekomendation att hålla truten. Krammannen och buskmannen är väldigt heta kandidater som gärningsmän.
Citera
2021-06-16, 22:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Bara för att jag råkade ifrågasätta dig bara lite grann, går du i taket. Men som sagt: Du brukar själv vara oerhört snabb med att anklaga andra för att "växla spår", men du tålde inte dig egen medicin!

Bröderna "O" är inte det minsta känsligt för mig, men som jag är säker på att alla andra kunde läsa i mitt inlägg till dig så vet jag ingenting om bröderna "O". Jag kan inte bidra med något. Men självklart att ni andra som har något på bröderna "O" ska diskutera dem och en eventuell koppling till BW och kanske till Helena-fallet. Tro mig, om jag hade vetat något hade varit först på pucken!

Det där kortet som divadnil så påpassligt hade sett på Mika*els Facebook innan han tog bort det, har jag flitigt tagit upp flera gånger, så hur du kan få det till att jag skulle typ ducka för brodern "O" på kortet är obegripligt. Jag har ju hänvisat till det där kortet samt påmint alla om det otaliga gånger.

Självklart kan bröderna "O" vara GW Perssons två gubbar, absolut! Det vi vet från kortet och bildtexten är att Mika*el skriver "sambo" om BW. De två kan vi nog vara säkra på bodde i huset. Uppenbarligen hängde även Mathi*as Ohlss*on där, men om han också bodde där har jag ingen aning om. Och enligt bildtexten kan vi kanske räkna in HJM och KM som i vart fall besökare i huset.

Dög detta, farbror Snarstucken?

Helt ok, själv har jag dock aldrig sett någon uppgift om att KM skulle ha varit där.

Har du ett namn på MO's bror?
M är väl f. -69, har för mig att brorsan är ett par år yngre?

På tal om pilot så bor MO i Mariestad. Har för mig att han är ganska sliten också, men kan minnas fel.
Citera
2021-06-16, 22:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Han är pilotmannen

Nej den här typen av inlägg talar snarare för att KM inte är pilot.
Citera
2021-06-16, 22:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Nej du har missuppfattat det. M*ikael K*jellquist har lagt upp bilden med sig själv och M*athias O*hlsson och B*jörn W*allberg där han taggat dessa två och skrivit "EM-gänget 1992" och "Någon till höger där tycks vara i fiiiin form. Dåvarande sambo" (Den som ser ut till att vara på lyset och i fiiiin form är BW)
Den som klipper bort en person på kortet är Björn. Han klipper bort Mikael som han var dåvarande sambo med 1992???
Därför tycker jag det är extra intressant!
Så Björn bodde kanske tillsammans med Mikael under EM 92. Kanske var de flera som bodde på ett ställe under denna period just för att kolla på fotbollen tillsammans. EM i fotboll pågick den 10 juni-26 juni 1992 och spelades i Sverige. Det här har jag skrivit om tidigare och det är inte helt ointressant i mina ögon.

Den som tar kortet var tydligen smal och smärt på den tiden enligt MK och BW vilket man då kan tänka sig att han inte längre är (om det nu har någon betydelse) Kan den som tar kortet vara HJ eller tom KM?

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Helt ok, själv har jag dock aldrig sett någon uppgift om att KM skulle ha varit där.

Har du ett namn på MO's bror?
M är väl f. -69, har för mig att brorsan är ett par år yngre?

På tal om pilot så bor MO i Mariestad. Har för mig att han är ganska sliten också, men kan minnas fel.

Det är divadnil som som spekulerar om HJM och KM, se sista meningen i divadnils inlägg ovan.

Vad heter Math*ias Ohlss*ons bror nu igen? Hela namnet, tack.

Ser nu att Math*ias Ohlss*on var bara 17 år 1992 (om det är han på Tranvägen). MO kan - om jag har rätt person - knappast ha blivit insläppt på Stadt, i alla fall.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-16 kl. 22:59.
Citera
2021-06-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är divadnil som som spekulerar om HJM och KM, se sista meningen i divadnils inlägg ovan.

Vad heter Math*ias Ohlss*ons bror nu igen? Hela namnet, tack.

Ser nu att Math*ias Ohlss*on var bara 17 år 1992 (om det är han på Tranvägen). MO kan - om jag har rätt person - knappast ha blivit insläppt på Stadt, i alla fall.

Helt riktigt var det en spekulation om KM eller HJ var där. De som fanns med på kortet var MO, BW och MK. Någon tog kortet och vem det var är ett frågetecken.
Senast redigerad av divadnil 2021-06-16 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in