2021-06-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej det pågår ingen FU mot HD, Hon har fått ut sitt skadestånd för den veckan hon satt häktad, Åklagaren har gått ut i media och sagt att HD är avförd från utredningen. Vissa här i tråden menar att hon uppträder suspekt genom att ljuga i förhör, ljuga i TR och utföra en storstädning i SDs hus. Men sist jag kollade Sveriges rikes lagbok så var det inte straffbart att ljuga för varken polis eller i TR om du inte vittnar under ed och inte olagligt att städa sitt ex hus. Sedan menar andra att HD bör ta bladet från munnen och erkänna om hon gjort någonting olagligt, Skyddat SD eller hjälpt till att undanröja bevis. Men ingen människa med vettet i behåll kliver in till polisen och erkänner brott dom inte ens är misstänkt för eller ens åtalad för. Eller det kanske finns såna människor som skulle göra det. Jag tillhör inte den gruppen i alla fall. Sen finns dom som i detalj vill veta på vilket sätt SD avslutade sitt liv på, Inte för att det för tråden framåt utan där misstänker jag ren svensk nyfikenhet.

Det är ju skillnad på straffbart och något som väcker misstankar. Visst är hon fri och avskriven i lagens mening, och det är inte brottsligt att vara misstänkt nej, men det betyder ju inte att hennes beteende inte varit suspekt för många, däribland polisen.

Är nog många poliser som fortfarande har sina misstankar men som inte har lagligt stöd eller ett åklagarbeslut för att kunna göra något åt saken.

Än, åtminstone.
Citera
2021-06-16, 21:19
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Oj, det var ett tydligt statement. Hur kan du veta det? Alltså veta? En sak att gissa, tro, anta, ta för troligt, se rimligheten i. Men ”är och förblir”, det var ord och inga visor det. Just med tanke på alla lögner, hennes motiv, frenetiska städning av golvbrunnar hemma hos GM på eget initiativ osv.

Ja och? det är inte straffbart att ljuga och städa. Finns ingen åklagare med ett uns av självrespekt som skulle starta ett åtal mot HD i dagsläget.
Citera
2021-06-16, 21:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja och? det är inte straffbart att ljuga och städa. Finns ingen åklagare med ett uns av självrespekt som skulle starta ett åtal mot HD i dagsläget.
Men medhjälp till mord är straffbart, eller hur?
Citera
2021-06-16, 21:26
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Det är ju skillnad på straffbart och något som väcker misstankar. Visst är hon fri och avskriven i lagens mening, och det är inte brottsligt att vara misstänkt nej, men det betyder ju inte att hennes beteende inte varit suspekt för många, däribland polisen.

Är nog många poliser som fortfarande har sina misstankar men som inte har lagligt stöd eller ett åklagarbeslut att göra något åt saken.

Än, åtminstone.

Ja det tvivlar jag inte en sekund på men som fallet står idag med den obefintliga bevisningen som finns mot HD så skulle det vara ett karriäristisk självmord att väcka åtal mot HD som saken står idag.
Citera
2021-06-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ja det tvivlar jag inte en sekund på men som fallet står idag med den obefintliga bevisningen som finns mot HD så skulle det vara ett karriäristisk självmord att väcka åtal mot HD som saken står idag.

Yes, det skulle i så fall behöva inkomma nya uppgifter eller bevis som gör att de känner att en ny utredning skulle kunna leda till åtal. Men så länge status quo råder så går hon förmodligen säker, japp.
Citera
2021-06-16, 21:32
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men medhjälp till mord är straffbart, eller hur?

Självklart är det straffbart men hur ska det kunna bevisas när den enda som satt på sanningen är död.
Inte ens polis eller åklagare kan trolla med knäna, Även fast HD,SOA,JG skulle erkänna att dom var med på mordet så går dom fri, finns inte ett tekniskt bevis på BP som säger att dom var där, och ett erkännande är inte värt papperet det är skrivet på om det inte går att styrka med teknisk bevisning.
Citera
2021-06-16, 21:33
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Yes, det skulle i så fall behöva inkomma nya uppgifter eller bevis som gör att de känner att en ny utredning skulle kunna leda till åtal. Men så länge status quo råder så går hon förmodligen säker, japp.

Ja då är hon med i matchen igen.
Citera
2021-06-16, 21:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Det är nog ingen som tror att det utredningsmässigt finns något som skvalpar och behöver belysas på nytt. Det enda som kan ändra på det är ifall HD eller annan som har vetskap går till polisen och gör rätt för sig och gör rätt mot LW med flera.
Det är väl fastslaget att det inte är ett brott att ljuga för polisen eller i tingsrätten, undantaget om man hörs under edliga former?
Att HD är en lögnare i flera sammanhang har framkommit i FUP. Och det skaver att hon inte är behjälplig att svara på utredarnas frågor.
Och att hon försöker plantera falska uppgifter om blodsex till vänner som en förklaring till ev. blodförekomst som polisen kan tänkas finna och därmed bli allmänt känt genom FUP.
Det är aktiva val HD gör här.
Hon kanske var styrd av SD och inte hade något egentligt val?
Jag tror inte hon var det då i vart fall. Tänker på att hon skaffade sig en älskare och verkade upprätthålla terrorbalansen gentemot SD genom att hon ville veta var han befinner sig och med vem (platsdelning tror jag det heter?).

Så även om det inte finns någon bevisning för närvarande i utredningsmaterialet så kan HD, eller vem som helst med vetskap, berätta för polisen och göra rätt för sig. Lögnerna och oviljan att medverka i förhören kommer kvarstå tills dess förklaring ges. Det handlar om mord.

HD är lika trovärdig som SD var när han berättade om cykelsadelknullandet, växeljusteringarna eller Mållgans.

Och givetvis finns det en människa bakom initialerna. Det finns det bakom Möller och andra med.
Jag lägger min empati hos offret, LW i det här fallet, och strösslar inte generellt med det till människor som är lögnare och ohjälpsamma i utredningen av ett kvinnomord.
Även andra som på ett eller annat sätt är anhöriga till SD och HD behöver få klarhet och kunna lämna allt detta med full visshet.

Är det bara vissa vittnen som hörs under ed?
I ljudfil från HR med förhör med JS nämns att han avlagt vittnesed i TR och att det alltjämt gäller i HR.

Även HD hördes som vittne (”eftersom vittnet inte minns...”), behövde hon inte avlägga vittnesed?

Personligen tycker jag att det borde vara självklart att man inte ”får ljuga”, varken som vittne eller åtalad eller whatever, men det är jag det.

(Detta kanske har dryftats redan, men jag ligger lite efter i läsandet.)
Citera
2021-06-16, 21:40
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Är det bara vissa vittnen som hörs under ed?
I ljudfil från HR med förhör med JS nämns att han avlagt vittnesed i TR och att det alltjämt gäller i HR.

Även HD hördes som vittne (”eftersom vittnet inte minns...”), behövde hon inte avlägga vittnesed?

Personligen tycker jag att det borde vara självklart att man inte ”får ljuga”, varken som vittne eller åtalad eller whatever, men det är jag det.

(Detta kanske har dryftats redan, men jag ligger lite efter i läsandet.)

En fru eller exfru slipper vittna under ed.
Citera
2021-06-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Okej, varför sitter hon inte bak lås och bom?

Det kan bero på att hon inte sagt allt om sin egen inblandning i/kring/efter mordet?

Det är inte förbjudet att ljuga i polisens förhör.

Varför tror du HD var häktad misstänkt för mord?
Citera
2021-06-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jävlar så misslyckad lögn och sjuk jämförelse med ett extremt hat mot LW.

Du får förklaringar om HD som person, att det inte är kopplat till bipolär sjd, ändå fortsätter du:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Det säger mer om dig än andra.

Det står var och en fritt att bläddra bakåt bland alla andras inlägg i denna tråd för att själv bilda sig en uppfattning om vad som sagts i ämnet bipolär sjukdom som "bevis" för personen det berörs andra egenskaper. (Då specifikt HD).

Du verkar känna dig träffad....
Citera
2021-06-16, 21:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
En fru eller exfru slipper vittna under ed.

Jag förstår.

Men jag tycker att det är dumt. I så fall behöver man inte förhöra dem som ”får” ljuga överhuvudtaget, om inte rätten är beredd att ha gissningsleken ”Vad var sant och Vad var bara båg?”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in