Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Det är du som inte kan. En ekonoimskt brottsling som Runar, vem träffar han då? Ingen i sin bekantskapskrets som gör fuffens. Skickar du in Runar på ett fängelse, så kommer Runar vara den snällaste och beskedligaste. Så är det ofta. För inte jämställer du Runar med Ronny som kört på fyllan för 11:e gången. Eller Leffe som spöat på frugan. Eller Ahmed som begått personrån?
Vad är det du har för kunskaper som är så värdefulla och svårtåtkomliga? Jag tror inte du generellt kan mera än mig.
Du hanterar detta naivt och helt utan insikt och kunskap.
Du har aldrig satt din fot på en kriminalvårdsanstalt. Du vet ingenting om Kriminalvårdens organisation. Regelverket.
Lär dig att de åsikter man har om saker och ting inte per definition blir en sanning. Inte blir fakta.
Vi äger rätten till vår åsikt och våra val. Även du.
Och.
Nu har du berättat den bild som du har byggt upp ang. Runars vistelse och hur Kriminalvården arbetar med internplaceringar.
Åter. Din åsikt är ingen, per definition, sanning.
Det är din privata åsikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
rogerk
Runar kommer sitta med andra ekonomiska brottslingar o ev rattalkisar. De flesta för att inte säga alla är ångerfulla, alla utom Runar som längtar till TV-program och andra fantasie-grejer.
Leffe som spöat frugan eller Ahmed som begått personrån kommer varken placeras ihop med ekonomiska brottslingar eller på en klass 3-anstallt annat än vid utslussning. Men då placeras dom på särskilda utslussningsavdelningar.
Absolut.
Helt riktigt.
Om man läser tråden så har jag nämnt några exempel där Runar kan förväntas interneras.
Det finns fler exempel såklart.
Och där finns
ett exempel som är fullt möjligt pga längden på straffet (20 mån) som periodvis kan vara tufft. Anstalten Storboda i Rosersberg, norr om Stockholm.
Kan vara en slussanstalt ibland när långtidsdömda börjar närma sig villkorad frigivning. Och ibland går proppen på just Storboda.