2021-06-16, 12:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du skrev:

Vad tusan var det om inte just ett försöka att försvara USA och ensidigt peka ut palestinierna som värre än alla andra?

Arvet lever kvar. Hur var det sen med de andra terroristerna och krigsförbrytarna Israel valt. Valde du att förtränga dem nu igen?

Du kan lite abstrakt säga att Israel har ett ansvar, men du vägrar erkänna deras ockupation, att de ägnat sig åt terrorism osv. Allt du vill är att vi andra skall hålla oss borta så Israel får fortsätta roffa åt sig land, för det är vad som händer.

Att visa vilka ledare en del palestinier gillar är inte smutskastning, vi kan ju säga att det var trogna vänner in i det sista så låter det bättre?

Ha ha, jag hade inte röstat på någon av dem och tycker jag att en standard ska hållas för alla. Jag kom ju ihåg hur upprörd och konstigt jag tyckte det var med mordet på Bernadotte och vad som hände med förövarna sedan. TV-Shower, skumt. Men tänk om vi hade en opartisk rättvis domstol som kunde döma detta, jag hade sagt. Sure go ahead. Och så hade vi kunnat ta alla inblandade på alla sidor som fått gå upp och dömas om de ansetts vara skyldiga. Men vad händer, jo det dyker upp folk som säger att ALLT är Israels fel och börjar raljera om Judar styr världen.... och med den mentaliteten fattar jag att Israel blir lätt misstänksamma. Men en lag, som gäller alla. Det är liksom utgångspunkten tycker jag.

Oh my, det är så kul detta. När jag säger att båda har ett ansvar och att jag inte vill se mer våld, att jag vill se palestinier leva i frihet, att jag ogillar bosättningar, att jag vill se en palestinsk stat på västbanken, att Israeliska terrorister finns och att förhandlingar är lösningen och att både folken upplevt orättvisor.

Vad händer, jo det "palestinska" sidan protesterar högljött i kör. Inte undra på att det inte blir fred.
Citera
2021-06-16, 12:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Vad händer, jo det "palestinska" sidan protesterar högljött i kör. Inte undra på att det inte blir fred.
Ja, din bothsiderism där du hävdar att de ockuperade är mer skyldiga än ockupanten finns alla skäl att protestera mot. Du påstår att du inte gillar bosättningarna, men den politik du förespråkar, dvs att vi inte gör någonting, är i praktiken ett stöd till dessa.
Citera
2021-06-16, 12:53
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ja, din bothsiderism där du hävdar att de ockuperade är mer skyldiga än ockupanten finns alla skäl att protestera mot. Du påstår att du inte gillar bosättningarna, men den politik du förespråkar, dvs att vi inte gör någonting, är i praktiken ett stöd till dessa.

Ha ha. Din åsikt står för dig givetvis, men fred tror jag inte du vill ha.

Jag tror däremot att när en dödskult som Hamas finns och har supportrar och när Kahane och Goldstein har supportrar.. så behövs någon som säger att våld inte är lösningen utan vill se en bättre framtid för båda folken. Nedtrappning och dialog tror jag på.
Citera
2021-06-16, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag tror däremot att när en dödskult som Hamas finns och har supportrar och när Kahane och Goldstein har supportrar.. så behövs någon som säger att våld inte är lösningen utan vill se en bättre framtid för båda folken. Nedtrappning och dialog tror jag på.
Och hur bra tycker du det fungerat hittills? Israel fortsätter stjäla mark i vetskap om att de är ojämförbart mycket starkare, palestinierna trängs ihop mer och mer och blir allt mer frustrerade. Det du tror på är "peace in our time".
Citera
2021-06-16, 13:14
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Och hur bra tycker du det fungerat hittills? Israel fortsätter stjäla mark i vetskap om att de är ojämförbart mycket starkare, palestinierna trängs ihop mer och mer och blir allt mer frustrerade. Det du tror på är "peace in our time".

Jag tänker inte vifta med några papper.

Tycker bara att konflikten har tillräckligt med "hökar", och även om fred verkar ha en frustrerande förmåga att undgå området så borde det vara målet. En fred som både Palestinier och Israeler i landet kan leva med.
Citera
2021-06-16, 14:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oasble
Det judiska folket är inhemskt till Israel, födelseplatsen för deras identitet och unika kultur, och har upprätthållit en dokumenterad närvaro i över 3000 år på området. Familjerna till de flesta israeliska judarna bodde i Mellanöstern, Afrika och Asien innan de återvände till sitt förfädernas hemland i Israel. Judar som kom från Europa var inte kolonialister. De representerade inte en främmande makt och avvisade all identifiering med europeiska nationer. De var idealister som försökte återställa sitt unika arv och kämpade för samma rättigheter som alla människor beviljas: självbestämmande och självständighet i deras förfäder.
Judar som bodde i Palestina tog ofta avstånd från sionismen. Invandrarna däremot, kom dit i syfte att skapa en judisk stat utan hänsyn till befolkningen. De hade stöd av britterna bland annat, annars hade det inte blivit av alls.
Det kan aldrig rättfärdigas att invandrare dödar eller driver bort befolkningen.
Citera
2021-06-16, 14:35
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Judar som bodde i Palestina tog ofta avstånd från sionismen. Invandrarna däremot, kom dit i syfte att skapa en judisk stat utan hänsyn till befolkningen. De hade stöd av britterna bland annat, annars hade det inte blivit av alls.
Det kan aldrig rättfärdigas att invandrare dödar eller driver bort befolkningen.
Exakt.
Oasble skriver även att de vill återställa sitt unika arv, bara det att sionism är inget arv från regionen, det är en politisk modernt påfund.

Oasble skriver även "kämpade för samma rättigheter som alla människor beviljas: självbestämmande och självständighet i deras förfäder"
Men utelämnar att man gör det på bekostnad utav andra människors lika rättigheter .
Det rimmar väldigt illa.
Citera
2021-06-16, 14:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det går inte att jämföra. Palestiniernas lidande är självförvållat och fortsätter att vara det även idag även om de yngre inte kan läggas till ansvar för vad deras anfäder gjort. Ingen jude i Europa eller USA kan stå ansvarig för vad som skedde i Palestina 1948 men det är precis vad personer som du insinuerar varje dag.
Nej det är inte självförvållat. Lika lite som judarna vållade förintelsen. Det går alldeles utmärkt att jämföra.
Nazisterna var ansvariga för Förintelsen, därom råder ingen tvekan, det har fastställts i domstol. Det var nazisterna som pekade ut judar som syndabockar, de måste bort, de deporterades till läger. De blev fråntagna sina ägodelar, de fick svälta och de dödades.

Sionisterna är ansvariga för utplåningen av palestinierna. Det var de sionistiska idéerna som fick judar att tro att man kunde skapa en egen judisk stat någonstans. De intalade sig själva att de hade en högre mission (precis som Hitler) och det fick kosta vad det ville. Man köpte upp mark när det gick eller tvingade bort folk med terror. Tusentals palestinier dödades och ännu fler när den judiska staten utropades. Ledarna i Väst var glada att slippa "judeproblemet" på hemmaplan, de stöttade Israel och har så gjort i alla år.

Fortfarande efter 70 år kämpar de dock, de 5 miljoner palestinierna som är kvar i området. Hur har de orkat stå emot denna övermakt i alla dessa år? Ständiga övergrepp, trakasserier och förtryck. Förhandlingar som går om intet, avtal som Israel struntar i. FN-resolutioner som Israel struntar i. Hur står man ut med återkommande bombregn? Hur står man ut med ockupation under så lång tid? Hur står man ut med att judar ropar "Död åt araber" där man bor?

De har uppenbarligen haft ett oändligt tålamod med Israel. De håller hoppet vid liv, trots att alla vägar är stängda, trots att de är maktlösa. De har ju ingen chans mot en aggressiv terrorstat som backas upp av stormakter.

Vad skall man säga om sådana människor?
De vet att deras kamp är rättfärdig och att Israel bygger på galenskap. De vet att Israel har tagit ifrån dem deras mänskliga rättigheter. Det är deras rätt att kämpa för att överleva och det gör de, så gott de kan. De kämpar för en mer rättvis värld för sig själva och därmed också för oss andra.
De är hjältar.
Citera
2021-06-16, 14:57
Medlem
Citat:
Nej det är inte självförvållat. Lika lite som judarna vållade förintelsen. Det går alldeles utmärkt att jämföra.
Nazisterna var ansvariga för Förintelsen, därom råder ingen tvekan, det har fastställts i domstol. Det var nazisterna som pekade ut judar som syndabockar, de måste bort, de deporterades till läger. De blev fråntagna sina ägodelar, de fick svälta och de dödades.

Sionisterna är ansvariga för utplåningen av palestinierna. Det var de sionistiska idéerna som fick judar att tro att man kunde skapa en egen judisk stat någonstans. De intalade sig själva att de hade en högre mission (precis som Hitler) och det fick kosta vad det ville. Man köpte upp mark när det gick eller tvingade bort folk med terror. Tusentals palestinier dödades och ännu fler när den judiska staten utropades. Ledarna i Väst var glada att slippa "judeproblemet" på hemmaplan, de stöttade Israel och har så gjort i alla år.

Fortfarande efter 70 år kämpar de dock, de 5 miljoner palestinierna som är kvar i området. Hur har de orkat stå emot denna övermakt i alla dessa år? Ständiga övergrepp, trakasserier och förtryck. Förhandlingar som går om intet, avtal som Israel struntar i. FN-resolutioner som Israel struntar i. Hur står man ut med återkommande bombregn? Hur står man ut med ockupation under så lång tid? Hur står man ut med att judar ropar "Död åt araber" där man bor?

De har uppenbarligen haft ett oändligt tålamod med Israel. De håller hoppet vid liv, trots att alla vägar är stängda, trots att de är maktlösa. De har ju ingen chans mot en aggressiv terrorstat som backas upp av stormakter.

Vad skall man säga om sådana människor?
De vet att deras kamp är rättfärdig och att Israel bygger på galenskap. De vet att Israel har tagit ifrån dem deras mänskliga rättigheter. Det är deras rätt att kämpa för att överleva och det gör de, så gott de kan. De kämpar för en mer rättvis värld för sig själva och därmed också för oss andra.
De är hjältar.

Palestinerna har inte utplånats på något vis. Sionisterna resonerar inte likt Hitler att de skall utrotas.

Palestinierna har inte haft ett oändligt tålamod utan attackerar med jämna mellanrum. De anser inte att Israel har ett existensberättigande.

Islamismen är inte rättfärdig på något vis.
Citera
2021-06-16, 15:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nej det går inte att jämföra. Palestinierna blev erbjudna många alternativ och förkastade samtliga, inkl. att dela stat med judarna. Hade de accepterat endera av de första alternativen hade de haft en egen stat som varit betydligt större än Västbanken och Gaza tillsammans. De ville inte ha en stat.
Citera
2021-06-16, 15:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
De är hjältar.

För att de bröt vapenvilan dagen efter att "Israel begått krigsbrott", ja eller hur.
Citera
2021-06-16, 15:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Palestina har samma marklagar som Israel, d.v.s de illegala bosättningarna är illegala oavsett etnicitet. Det är pinsamt.
Men israeliska bosättningar som även de är illegala tillåts ju, men inte palestinska på palestinsk mark.

Hjälper israel de palestinska myndigheterna med att fördriva palestinier från byggnader utan bygglov?
Samma marklagar säger du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in