2021-06-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Menar du att vi inte ska ta ansvar för våra handlingar?

Tar du ansvar för att ditt hjärta slår?
Citera
2021-06-16, 14:21
Medlem
Citat:
Det första var rätt. I övrigt, nej.

Nu kommer ett "nej" igen... Det är inte mycket till argumentation.

Vad i logiken felar menar du?
Citera
2021-06-16, 14:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det enda jag utgår från är att fri vilja kräver kausalitet, och det håller du väl med om?

Utöver det har jag inte utgått från något alls. Vad menar du?

Ja det första håller jag med om.
Men du utgår sedan ifrån att du måste ta bort kausalitet eftersom du tror att det behövs för att undvika en motsägelse.
Citera
2021-06-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ja det första håller jag med om.
Men du utgår sedan ifrån att du måste ta bort kausalitet eftersom du tror att det behövs för att undvika en motsägelse.

Ingenstans har jag skrivit att jag vill "ta bort kausalitet".

Du får nog kolla igenom min logik igen, ok?

(Fast jo, det är ju en motsägelse. Håller du inte med så kan du väl visa var logiken brister?)

Obs, https://sv.wikipedia.org/wiki/Indirekt_bevis
Senast redigerad av FlamRed 2021-06-16 kl. 14:24.
Citera
2021-06-16, 14:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Tar du ansvar för att ditt hjärta slår?

Nej. Vad skulle det tjäna till?
Citera
2021-06-16, 14:23
Medlem
Citat:
Nej. Vad skulle det tjäna till?

Ja, om du bara menar ta ansvar, för lite vad som helst som "tjänar" till något... Så visst, ta ansvar för vad som helst. Men det har ju inte riktigt med diskussionen kring fri vilja att göra?
Citera
2021-06-16, 14:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ingenstans har jag skrivit att jag vill "ta bort kausalitet".

Du får nog kolla igenom min logik igen, ok?

(Fast jo, det är ju en motsägelse. Håller du inte med så kan du väl visa var logiken brister?)

"Fast jo" Hur ska du ha det då?
Ska vi låta kausaliteten vara och lämna den utanför diskussionen eller vill du fortfarande ta bort och lägga till den efter behov?
Citera
2021-06-16, 14:26
Medlem
Citat:
"Fast jo" Hur ska du ha det då?
Ska vi låta kausaliteten vara och lämna den utanför diskussionen eller vill du fortfarande ta bort och lägga till den efter behov?

Du förstår vad ett motsägelsebevis är va?

Det har inget att göra med huruvida kausalitet råder eller ej...

Du behöver inte tänka på huruvida kausalitet gäller, det räcker med att du pekar på i min logik/påståenden som är felaktigt.
Citera
2021-06-16, 14:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, om du bara menar ta ansvar, för lite vad som helst som "tjänar" till något... Så visst, ta ansvar för vad som helst. Men det har ju inte riktigt med diskussionen kring fri vilja att göra?

Jo faktiskt. Fri vilja handlar om etiska frågor som personligt ansvar.
Det handlar INTE om biljardbollar och planetbanor.

Och ja, jag kan bara ta ansvar där begreppet ansvar har betydelse, och därför tar jag ansvar för mina handlingar men INTE för mina hjärtslag.

Om du tycker att det är ologiskt så är det du som ska förklara varför.
Citera
2021-06-16, 14:28
Medlem
Citat:
Fri vilja handlar om personligt ansvar och inte om tärningar.
Du skakar under fel träd nu.
Nja, frågan om determinism har också betydelse för om det finns fri vilja. Om universum är 100% deterministiskt så finns ingen fri vilja. Allt är förutbestämt, det svar du får av mig kunde ha räknats ut för 10000 år sedan av en laplaciansk demon. Men om slumpen finns så är universum inte deterministiskt, men det betyder inte att fri vilja finns för det. Fri vilja betyder ändå att man kan välja fritt. Om allt är deterministiskt har vi inte fri vilja. Det jag försökte påpeka var alltså att även om universum inte är deterministiskt så kanske vi inte har fri vilja. Man styr ju inte över slumpen.
Senast redigerad av reservkonto1234 2021-06-16 kl. 14:32.
Citera
2021-06-16, 14:29
Medlem
Citat:
Jo faktiskt. Fri vilja handlar om etiska frågor som personligt ansvar.
Det handlar INTE om biljardbollar och planetbanor.

Och ja, jag kan bara ta ansvar där begreppet ansvar har betydelse, och därför tar jag ansvar för mina handlingar men INTE för mina hjärtslag.

Om du tycker att det är ologiskt så är det du som ska förklara varför.

Återigen, denna tråd handlar nog mer om fri vilja som en mer fysisk eller filosofisk möjlighet. Inte som ett mysigt begrepp för att hantera etik...?

(Det är ologiskt eftersom du styr dina handlingar lika lite som du styr dina hjärtslag...)
Citera
2021-06-16, 14:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nja, frågan om determinism har också betydelse för om det finns fri vilja. Om universum är 100% deterministiskt så finns ingen fri vilja. Allt är förutbestämt, det svar du får av mig kunde ha räknats ut för 10000 år sedan av en laplaciansk demon. Men om slumpen finns så är universum inte deterministiskt, men det betyder inte att fri vilja finns för det. Fri vilja betyder ändå att man kan välja fritt. Om allt är deterministiskt har vi inte fri vilja. Det jag försökte påpeka var alltså att även om universum inte är deterministiskt så kanske vi inte har fri vilja. Man styr ju inte över slumpen. Det är därför jag säger som Hitchens. Tror jag på fri vilja? Jag har inget val.

"Fri vilja" är ett tomt begrepp utanför den sociala kontexten. Det betyder inget.
Varför ska du envisas med att leta efter fri vilja där den aldrig har funnits?
Det är att skaka under fel träd anser jag.

Vad gäller universum så verkar det vara probabilistiskt.
Det vi kallar determinism är hur probabilistiska utfall ser ut på makronivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in