2021-06-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men det där är ju inte ett svar på min fråga om vad DU menar. Vet du inte själv vad du menar?

Jo, jag skrev ju att jag menar abstraktionsnivåer...
Citera
2021-06-16, 12:53
Medlem
Citat:
1. Ja, den är väldigt komplicerad.
2. Om universum är deterministiskt eller ej är fortfarande ett öppet case, beroende på t ex hur kvantfysik ska tolkas. Men även OM det är deterministiskt på elementarpartikelnivå, gör det ju ingen som helst skillnad på makronivå just pga komplexitet och kaos. Det går inte att förutsäga allt som händer oavsett hur mycket information man har och oavsett hur kraftfull dator man har.
3. Frågan om fri vilja är frikopplad från frågan om determinism vs indeterminism enl kompatibilistisk filosofi, enl t ex Daniel Dennett.

Hur som, så tillför inte "komplexitet" någon magi till universum.

Vidare, så är fri vilja en motsägelse ty det både kräver, och förstörs, av kausalitet.

Vidare vidare, kompatibilistisk fri vilja är bara en omdefinition av fri vilja till att vara styrd. Precis som så många verkar göra här i tråden.
Citera
2021-06-16, 12:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Han kanske ska få svara själv, men min tolkning är att han menar att vi inte kan påverka våra känslor till 100% med vårt intellekt. Man kan tänka sig att våra beslut är produkten av en siffra från system E (emotionella) och system I (intellektet). Om du blir uppringd och tillfrågad om du vill följa med ut och jogga så gör system I en beräkning som du kan följa. Du vet hur den går till, vilka regler den följer osv. System I ger dig en siffra, låt säga 30.

Om vi tänker att allt över 70 innebär att du beslutar dig för att följa med och jogga. Allt under 70 innebär att du säger nej. I ditt medvetande har du räknat fram siffran 30 i system I. Men du svarar ändå ja. Du känner det som att du gjort ett fritt val, att du skrivit över system I. Men beslutet var produkten av system I och system E. Och du vet nästan ingenting om de program, algoritmer, kompileringar osv som sker i system E. Det följer bestämda regler, men de är till största delen okända för dig. Det som hänt när du tackat ja är att system E räknat fram en siffra på 3. Produkten av 3 och 30 är 90, dvs över 70. Det känns som om du har fri vilja, men det enda som hänt är att ett system med okända regler bidragit med input. Bara för att du inte vet hur system E räknade fram siffran 3 betyder det inte att den är framtrollad av en fri vilja.

Dina två system talar med varandra och påverkar varandras beräkningar. Men det han menar (tror jag, rätta mig om jag har fel) är att det är extremt svårt att få system I att påverka system E så mycket att beräkningen i det systemet leder till en siffra hög nog att vilja gå ut och jogga om inte system I redan är ganska högt. Hade vi känt till hur system E fungerade, detaljerna i programmeringen osv så hade vi kanske kunnat det (dvs system I hade kunnat göra det). Men eftersom vi inte gör det har vi svårt att ge oss själva lusten att vilja ge oss ut och jogga.

Jag tror inte frågan om universums determinism är avgjord, men du kanske vet bättre?
Ungefär så där kan det ju tänkas gå till, med olika delar av hjärnan som ger olika signaler osv som ska jämkas ihop på något sätt, var och en i sin tur kanske med olika input. Men som jag ser det är det all denna komplicerade interaktion som ÄR vår fria vilja. Du verkar istället se den fria viljan som någon extern part, och isf undrar jag vad det skulle vara. En immateriell själ?
Citera
2021-06-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed

Vidare vidare, kompatibilistisk fri vilja är bara en omdefinition av fri vilja till att vara styrd. Precis som så många verkar göra här i tråden.

Ja, och därmed är vi klara med saken. Men vissa har ju hållit på i tråden i många år.
Citera
2021-06-16, 12:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jo, jag skrev ju att jag menar abstraktionsnivåer...
Det är INTE ett svar.
Citera
2021-06-16, 13:02
Medlem
Citat:
Det är INTE ett svar.

Ok, då kanske jag inte hänger med riktigt. Vad är det du vill ha svar på?
Citera
2021-06-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ungefär så där kan det ju tänkas gå till, med olika delar av hjärnan som ger olika signaler osv som ska jämkas ihop på något sätt, var och en i sin tur kanske med olika input. Men som jag ser det är det all denna komplicerade interaktion som ÄR vår fria vilja. Du verkar istället se den fria viljan som någon extern part, och isf undrar jag vad det skulle vara. En immateriell själ?
Fast är ett utbyte av information mellan två datorer också fri vilja? Jag tänker inte på den som nån extern part utan bara som ett resultat av två oberoende men samverkande systems beräkningar. Sen tror jag inte universum är deterministiskt utan att det finns element av slump, men jag vet inte om det egentligen påverkar synen på fri vilja på nåt sätt. Det kanske inte blir deterministiskt, men är det fritt bara för att det kastas tärning?

Jag vet med andra ord inte om jag tror på fria viljan. Det bästa svaret jag hört kommer från Christoffer Hitchens, som när han fick frågan om han tror på den fria viljan svarade: "Jag har inget val." Ungefär så ser min syn ut.
Citera
2021-06-16, 13:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hur som, så tillför inte "komplexitet" någon magi till universum.

Vidare, så är fri vilja en motsägelse ty det både kräver, och förstörs, av kausalitet.

Omdefinition från vad? Från din syn på frågan?

Att A styr B och B styr A är ingen motsägelse alls i ett system med feedback. Dvs i komplexa system. Det är inte magi.
Citera
2021-06-16, 13:57
Medlem
Citat:
Omdefinition från vad? Från din syn på frågan?

Att A styr B och B styr A är ingen motsägelse alls i ett system med feedback. Dvs i komplexa system. Det är inte magi.

Nej, men A, och B, styrs sedan av C som är utanför människokroppen... Vilket man sällar menar med fri vilja...
Citera
2021-06-16, 13:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Nej!
Jag upprepar att vi MÅSTE ha kausalitet för att överhuvudtaget kunna använda oss av begreppet fri vilja.
Citera
2021-06-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nej!
Jag upprepar att vi MÅSTE ha kausalitet för att överhuvudtaget kunna använda oss av begreppet fri vilja.

Jo, jag håller ju med. Men kausalitet hindrar även fri vilja, därav motsägelsen...
Citera
2021-06-16, 13:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Fast är ett utbyte av information mellan två datorer också fri vilja? Jag tänker inte på den som nån extern part utan bara som ett resultat av två oberoende men samverkande systems beräkningar. Sen tror jag inte universum är deterministiskt utan att det finns element av slump, men jag vet inte om det egentligen påverkar synen på fri vilja på nåt sätt. Det kanske inte blir deterministiskt, men är det fritt bara för att det kastas tärning?

Jag vet med andra ord inte om jag tror på fria viljan. Det bästa svaret jag hört kommer från Christoffer Hitchens, som när han fick frågan om han tror på den fria viljan svarade: "Jag har inget val." Ungefär så ser min syn ut.

Fri vilja handlar om personligt ansvar och inte om tärningar.
Du skakar under fel träd nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in