2021-06-16, 14:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Jo, jag håller ju med. Men kausalitet hindrar även fri vilja, därav motsägelsen...

Nej!
Citera
2021-06-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nej!

Detta är inte mycket till argumentation... Du får gärna säga var logiken faller...

---

Inför du fri vilja, dvs möjligheten att någon typ av vilja styr ett val, så har du också infört kausalitet.

Kausalitet innebär antingen oändlig regress, eller äkta slump. Det är problematiskt att definiera fri vilja i termer av oändlig regress/slump.

"Fri vilja" är då antingen en motsägelse, eller oändlig regress/slump.
Citera
2021-06-16, 14:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jo, jag skrev ju att jag menar abstraktionsnivåer...

Så du medger åtminstone att fri vilja existerar på någon abstraktionsnivå?
Citera
2021-06-16, 14:07
Medlem
Citat:
Så du medger åtminstone att fri vilja existerar på någon abstraktionsnivå?

Nej, vi pratade om "vi", människan som abstraktionsnivå.
Citera
2021-06-16, 14:10
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Detta är inte mycket till argumentation... Du får gärna säga var logiken faller...

---

Inför du fri vilja, dvs möjligheten att någon typ av vilja styr ett val, så har du också infört kausalitet.

Kausalitet innebär antingen oändlig regress, eller äkta slump. Det är problematiskt att definiera fri vilja i termer av oändlig regress/slump.

Nej har jag sagt. Du ska varken "införa" eller "ta bort" kausalitet. Låt bli bara!
Kausaliteten är en ordning som har funnits där sedan tidens begynnelse och du ska helt enkelt inte vara där och peta för det tjänar inget till!!!

Fri vilja handlar om personligt ansvar och är en projektion vi gör för att underlätta sociala interaktioner.
Citera
2021-06-16, 14:14
Medlem
Citat:
Nej har jag sagt. Du ska varken "införa" eller "ta bort" kausalitet. Låt bli bara!
Kausaliteten är en ordning som har funnits där sedan tidens begynnelse och du ska helt enkelt inte vara där och peta för det tjänar inget till!!!

Fri vilja handlar om personligt ansvar och är en projektion vi gör för att underlätta sociala interaktioner.

Ok, denna då? (Tror du hänger upp dig på fel sak, tror du på kausalitet, så är det bara att titta vidare på logiken)

Har du fri vilja, dvs möjligheten att någon typ av vilja styr ett val, så har du också kausalitet.

Citera
2021-06-16, 14:15
Medlem
Citat:

Eller så förstör den sociala interaktioner, ty den inför ansvar felaktigt.
Citera
2021-06-16, 14:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

---

Logiken faller för att du utgår ifrån att fri vilja är något det inte är.
Citera
2021-06-16, 14:16
Medlem
Fri vilja är inte vad kompatibilismen faktiskt förespråkar. Kompatibilismen går egentligen bara ut på att man ska lura sig själv att man har fri vilja (genom en mycket långsökt omdefinition av begreppet) eftersom man inte tror att livet eller samhället skulle fungera utan denna tro, eller åtminstone inte fungera lika bra (vilket det dock inte finns några belägg för).
Citera
2021-06-16, 14:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Eller så förstör den sociala interaktioner, ty den inför ansvar felaktigt.

Menar du att vi inte ska ta ansvar för våra handlingar?
Citera
2021-06-16, 14:19
Medlem
Citat:
Logiken faller för att du utgår ifrån att fri vilja är något det inte är.

Det enda jag utgår från är att fri vilja kräver kausalitet, och det håller du väl med om?

Utöver det har jag inte utgått från något alls. Vad menar du?
Citera
2021-06-16, 14:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ok, denna då? (Tror du hänger upp dig på fel sak, tror du på kausalitet, så är det bara att titta vidare på logiken)

Har du fri vilja, dvs möjligheten att någon typ av vilja styr ett val, så har du också kausalitet.

Det första var rätt. I övrigt, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in