Citat:
Ursprungligen postat av
Paramartha
Ja man har frångått alla gamla ekonomiska regler (minusränta i högkonjunktur, vad handlade det om?). Visst hade detta varit förlåtligt om man hade brytt sig om sitt land eller om Europa, men nej syftet är att förstöra precis Allt av värde. Vad måste jag nämna för att du ska kunna knyta ihop säcken? Massinvandring (nej kolonisering)? Avmaskulinisering? Etnomasochism? Bejublandet av allt som är sjukt och avvikande? Och så vidare. Och så denna medelklass som står bakom alltihop eftersom "hen" får lön på bankkontot.
Egentligen är det jag som borde fråga: hur tänkte ni här? När ni bestämde er för att krascha hela samhället?
Jag tror uppriktigt sagt inte det förhåller sig på det sätt såsom du beskriver det. Det handlar inte om att någon eller några vill ”krascha samhället”. Det finns ingen dold agenda.
Det handlar helt enkelt om dig som enskild person, din lott här i livet och hur du lyckats förvalta dina gåvor som du blivit född med och kunnat utveckla här i livet. Hade du tur var du föddes etc/gjorde det så bra som möjligt utifrån dina förutsättningar skulle jag säga du hade en bra chans att bli medelklass (om du inte var det alla redan) och då kunna bo i ett bra och tryggt område, kunna ha dina barn i bra skolor, och som regel umgås och interagera med bra och vettiga människor.
Eftersom klasser har funnits i alla tider och i alla länder får man anta det är någon form av konstant. Man kan inte rå för om man föds fattig men visst tusan är det upp till dig och alla andra att anstränga dig om du vill bo och verka där det är bra. Det är tråkigt att inte alla kan ha det bra men så är det och ju tidigare man till fullo kommer till den insikten, desto enklare tror jag man har att ta beslut i sin vardag som möjligen kan bättra på ens chanser.
Eller för att citera Harvey Pekar: ”ordinary life is pretty complex stuff”