Går en enskild stolpes lutning på 0,5 grader bort från betraktaren att se oavsett om jorden är platt eller rund när stolpen står ca 5 mil bort från betraktaren?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag vet att en lutningsgrad på 0,5 grader inte syns.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag förstår mycket väl att 0,5 graders lutning inte syns. Lika lite som 0 graders lutning.
Menar du att även om en enskild stolpe på tex 5 mils avstånd lutar ca 0,5 grader bort från den som observerar genom kameran så går det inte urskilja att den enskilda stolpen lutar 0,5 grader bort från betraktaren?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Yes, där har du svaret på huruvida en lutningsgrad på 0,5 grader syns eller inte.
Tack.
Turning Torso går betrakta från ca 5 mils avstånd och om jorden är ett klot på 4000 mil innebär det att Turning Torso skulle luta ca 0,5 grader bort från betraktaren, men den lutningen bort skulle alltså inte gå att se och det
vet Dendummasillen:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag vet att en lutningsgrad på 0,5 grader inte syns.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag förstår mycket väl att 0,5 graders lutning inte syns. Lika lite som 0 graders lutning.
Det tog 20 månader, men nu har trollet Dendummasillen själv svarat på sin allra första fråga i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Får jag hoppa in med en fråga här, rörandes videon med Turning Torso... Om det nu är så att man ej ser de nedre delarna av byggnaden pga jordens påstådda kurvatur, borde vi då inte se byggnaden lutad bort från den som observerar genom kameran? Står inte byggnaden i en annan vinkel gentemot observatören, om den är bortom en kurva?
Tacksam för svar!
Nu vet vi att du
vet att 0,5 graders lutningsgrad bort från betraktaren inte syns från 5 mils avstånd men vad säger du om tex 0,7 graders lutning syns det från 8 mils avstånd?