Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Rena rama konspirationsteorierna
AZ vaccin har getts till väldigt många inom sjukvården, för att bli av med dem?
Icke arbetsföra 65+???
Vakna upp och inse att många fortsätter arbeta efter de fyllt 65 år
AZ är ett mer traditionellt vaccin till skillnad mot mRNA vaccinerna. Här i tråden har dina kompisar med konspirationer sett mRNA som något snabbt framtaget nytt vaccin som de inte litar på och varit oroliga för dessa. SÅ varför är du nu så förhatlig mot AZ vaccin. Skulle du själv ta emot AZ vaccin?
Jag hade gärna tagit det då det ger bra skydd mot covid.
Frugan har fått AZ och jag Pfizer:s och vi anser båda vi har ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Vi kan nu börja leva ett mer normalt liv och behöver inte öppna dörrar med armbågarna.
Det är inga konspirationsteorier. Jag vet att AZ gavs inledningsvis till bredare grupper, men det var för att man saknade alternativ. Man visste dock redan då att mRNA-vaccinen gav bättre skydd. Vad man däremot inte visste var risken för blodproppsbildning.
Nu tror jag inte någon nyvaccineras med Astras vaccin i Sverige. EU har beslutat att inte köpa in något mera vektor-vaccin vad jag känner till. Vare sig från Astra eller någon annan tillverkare av den typen av vaccin. Tror du man hade fattat det beslutet om de vaccinen var lika bra som mRNA-vaccinen? Vare sig vektorvaccin eller mRNA-vaccin kan väl betecknas som traditionella vacciner.
Även om det är lagligt att arbeta efter 65 så brukar en stor majoritet gå i pension däromkring. Vissa går vid 63 andra vid 67. När det är brist på vaccin och man ger de sämsta vaccinen till personer över 65 kan man ju fundera. Finns det någon som seriöst tror att risken för blodproppar minskar som genom ett trollslag för att man fyllt 65? FHM motiverade ju sitt beslut att ge vaccinet bara till personer över 65 var att man inte hade sett lika mycket blodproppar i den ålderskategorin. Det har diskuterats om det möjligen kan berott på att man i många länder undvek Astras vaccin bland de äldre, eftersom det gav lägre skydd. Ger man då inte vaccinet blir ju av naturliga skäl risken för biverkningar inte speciellt hög...
Hade jag bara haft att välja mellan Astras vaccin och inget vaccin alls, hade jag nog tagit Astras, men nu är ju inte läget sådant. I dagsläget hade jag aldrig tagit Astras. Har för övrigt hjälpt en 70+ att undvika Astras vaccin genom att boka på mottagning där vi visste att de bara hade Pfizers vaccin.
Word of mouth som det brukar kallas...
Jag skulle rekommendera din fru att vaccinera om sig så snart tillfälle ges.