2021-06-16, 10:58
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sverige kommer ordagrant stängas ner så mycket som det bara går ex campingplatser badstränder etc.

Dumjävlarna i regeringen som planerade för öppna upp
Citat:
I dag klockan 13.30 håller regeringen en pressträff om covidbevisen, de så kallade coronapassen.

Deltar gör bland andra ministrarna Lena Hallengren, Anders Ygeman och Hans Dahlgren.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Blir väl så att ovaccinerade tvingas till hårdare restriktioner medan vaccinerade kan röra sig fritt i samhället.
Citera
2021-06-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/region-skane-haller-presskonferens-om-coronalaget-7

Men om man är ovaccinerad? Ska man oroa sig då?

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-15/delta-sprids---18-miljoner-testade-pa-3-dagar

Deltan ökar risken för ovaccinerade med 100% att bli allvarligt sjuka i covid.
Citera
2021-06-16, 10:59
Medlem
Tre fall av deltavarianten i Skåne

Delta nu i Skåne.

Citat:
Tre personer i Skåne har konstaterats vara smittade med den mer smittsamma deltavarianten av covid-19. Men smittskyddsläkare Eva Melander tycker inte att den enskilda behöver oroa sig.

– Det absolut viktigaste för alla avseende både nya och gamla virusvarianter är att vaccinera sig.

BETALLÄNK:

https://www.dn.se/sverige/tre-fall-av-deltavarianten-i-skane/
Senast redigerad av NurseRatched 2021-06-16 kl. 11:00. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-06-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Deltan ökar risken för ovaccinerade med 100% att bli allvarligt sjuka i covid.

nja.. tror jag inte
Citera
2021-06-16, 11:01
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Den här delta varianten verkar förjävlig. Hade en läkare på besök igårkväll och han sa att öven vaccinerade drabbas rätt hårt men det är svårt att veta om underliggande orsaker osv. Men om nu delta får fäste och vi go little nuts i sommar så har vi en fjärde våg i höst och vinter.
I England är man ju orolig för att vaccinerna inte skyddar så bra mot Delta varianten. Bara 33% skydd efter en dos och Astras bara 60% efter två doser så det kommer att drabba många vaccinerade.
https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1513
Citera
2021-06-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Läs artikeln som jag bifogade. Den är ganska uttömmand.

-->
https://www.theguardian.com/world/2021/jun/15/the-covid-delta-variant-how-effective-are-the-vaccines

theguardian? hmm... Framgår fortfarande inte 60 - 95 % av vad? hur har man kommit fram till dessa %?
jag har sökt men inte hittat svaret någonstans, nej jag tror det inte är taget ur luften men jag hittar iaf inte de
Senast redigerad av Porky123 2021-06-16 kl. 11:05.
Citera
2021-06-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Pandemin fortsätter att gå på rätt håll i Skåne. Inför onsdagens pressträff har Skåne rapporterat att både antalet positiva och totala andelen positiva covid-prover har minskat.

– Andelen positiva prover fortsätter minska och andelen positiva i egenprovtagningen var totalt 3,4 procent. Högsta andelen positiva prover ser vi i åldersgruppen 15-19 år med 7,9 procent och 20-29 åringar med 4,9 procent, medan andelen är lägre bland vuxna över 30 år och bland yngre än 14 år, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Region Skåne, i ett pressmeddelande.

Citat.
Högsta andelen positiva prover ser vi i åldersgruppen 15-19 år med 7,9 procent

Hvorfor er det relevant at vide andelen af positive Corona prøver i aldersgruppen 15-19 år når den nationale svenske statistik kun regner med positive Corona prøver for personer over 18 år?
Citera
2021-06-16, 11:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/region-skane-haller-presskonferens-om-coronalaget-7

Men om man är ovaccinerad? Ska man oroa sig då?

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-15/delta-sprids---18-miljoner-testade-pa-3-dagar

För att parafrasera en av användarna här så behöver du inte oroa dig alls. Se till att äta nyttigt och lev sunt, åk gärna tunnelbana (men ljug och säg att du inte åker tunnelbana), trängs med folk så mycket du kan, men säg att du inte gör det. Det är bättre att genomgå sjukdom enligt denne. Du bör däremot vara jätteorolig för att ta vaccinet och megaorolig för vaccinationspasset, dödligt farliga saker.

Jag säger undvik människor så slipper du bli smittad, vaccinera dig när tillfälle ges.
Citera
2021-06-16, 11:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Rön betyder absolut inte varesig gissningar eller hypoteser varken i vardagligt språkbruk eller i mera vetenskapliga samanhang.
Edit
Lite exempel
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=tablet-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=nya+r%C3%B6n+fr%C3%A5n+ki

Jo, jag har förstått att du inte bryr dig om det som inte stämmer med vad du tycker, men nu råkar det ju vara så att tex. Astra Zenecas vaccin har en utökad studie, som lämnats in till FDA, som man bör lita på lika mycket som den första fas 3-studien.

Edit
Jag läste detta inlägg också.

Rön= Experiment, upptäckt, iakttagelse, prov, observation.

Prov och experiment ligger väldigt nära gissningar eller hypoteser. Det är definitivt inget som är vetenskapligt fastlagt i vart fall. För det krävs väldigt mycket mer.

"Nya rön" är definitivt inget som på något sätt kan ersätta vetenskapliga slutsatser. Jag hoppas du förstår skillnaden.
Citera
2021-06-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sverige kommer ordagrant stängas ner så mycket som det bara går ex campingplatser badstränder etc.

Dumjävlarna i regeringen som planerade för öppna upp

Man har ju litat på att vaccinen skall lösa problemet men nu antyder Karin Tegmark Wisell Fohm att
det krävs ett effektivare vaccin för att vara på säkra sidan. När kan det börja rullas ut tidigast, kanske om ett halvår?
Citera
2021-06-16, 11:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Rena rama konspirationsteorierna

AZ vaccin har getts till väldigt många inom sjukvården, för att bli av med dem?

Icke arbetsföra 65+???
Vakna upp och inse att många fortsätter arbeta efter de fyllt 65 år

AZ är ett mer traditionellt vaccin till skillnad mot mRNA vaccinerna. Här i tråden har dina kompisar med konspirationer sett mRNA som något snabbt framtaget nytt vaccin som de inte litar på och varit oroliga för dessa. SÅ varför är du nu så förhatlig mot AZ vaccin. Skulle du själv ta emot AZ vaccin?
Jag hade gärna tagit det då det ger bra skydd mot covid.

Frugan har fått AZ och jag Pfizer:s och vi anser båda vi har ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Vi kan nu börja leva ett mer normalt liv och behöver inte öppna dörrar med armbågarna.

Det är inga konspirationsteorier. Jag vet att AZ gavs inledningsvis till bredare grupper, men det var för att man saknade alternativ. Man visste dock redan då att mRNA-vaccinen gav bättre skydd. Vad man däremot inte visste var risken för blodproppsbildning.

Nu tror jag inte någon nyvaccineras med Astras vaccin i Sverige. EU har beslutat att inte köpa in något mera vektor-vaccin vad jag känner till. Vare sig från Astra eller någon annan tillverkare av den typen av vaccin. Tror du man hade fattat det beslutet om de vaccinen var lika bra som mRNA-vaccinen? Vare sig vektorvaccin eller mRNA-vaccin kan väl betecknas som traditionella vacciner.
Även om det är lagligt att arbeta efter 65 så brukar en stor majoritet gå i pension däromkring. Vissa går vid 63 andra vid 67. När det är brist på vaccin och man ger de sämsta vaccinen till personer över 65 kan man ju fundera. Finns det någon som seriöst tror att risken för blodproppar minskar som genom ett trollslag för att man fyllt 65? FHM motiverade ju sitt beslut att ge vaccinet bara till personer över 65 var att man inte hade sett lika mycket blodproppar i den ålderskategorin. Det har diskuterats om det möjligen kan berott på att man i många länder undvek Astras vaccin bland de äldre, eftersom det gav lägre skydd. Ger man då inte vaccinet blir ju av naturliga skäl risken för biverkningar inte speciellt hög...

Hade jag bara haft att välja mellan Astras vaccin och inget vaccin alls, hade jag nog tagit Astras, men nu är ju inte läget sådant. I dagsläget hade jag aldrig tagit Astras. Har för övrigt hjälpt en 70+ att undvika Astras vaccin genom att boka på mottagning där vi visste att de bara hade Pfizers vaccin. Word of mouth som det brukar kallas...

Jag skulle rekommendera din fru att vaccinera om sig så snart tillfälle ges.
Citera
2021-06-16, 11:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
nja.. tror jag inte
Sades på presskonferensen förra torsdagen med FHM.

Ökad risk att hamna på sjukhus med 50% för ovaccinerade jämfört med den brittiska varianten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in