2021-06-16, 00:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag minns att det nämndes på radion. Minns inte vad de sade en de kunde ha varit före TSL.

Men då handlade det i så fall om bara kanske en eller högst två dagar - sedan var det ju tisdag. Enligt avsnitt tre i radioprogramserien ringde det kvinnliga vittnet till polisen dagarna efter försvinnandet, men absolut att vi kanske inte ska märka "tid" alltför mycket.
Citera
2021-06-16, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Efterlyst -96, Helena hoppar in i en bil EFTER torget vid österlånggatan/kungsgatan efter att ha setts promenera ENSAM över torget.

Teori utan någon som helst aning 🤔
Pilot hoppar in i en bil efter hotellets stängning ! Ser Helena promenerar själv och erbjuder henne skjuts ??Helena har i princip varit runt denna man från festen till Hotellet hela kvällen , Och att han är en kompis kille ..
han har visat intresse inne på hotellet för Helena och hoppar hon in i en bil m honom lär han ju inte bli mindre intresserad .
Är denna pilot ” och är flickvännen den som hade åkt hem till Ulrika ? Så fanns det en anledning för honom att erbjuda skjuts när de skulle på samma ställe ?
Citera
2021-06-16, 01:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
GW går på detta vittne och det är väl därför som han helt förkastar brovittnet. Jenven var ju inte heller så säker på brovittnet, tror han uttryckte att "det var högst osäkert" att det var Helena som gått på bron.

I andra sammanhang får man intrycket att polisen fäster stor vikt vid brovittnet. Enligt avsnitt tre i radioprogramserien (cirka 16:30 in i programmet och framåt) ringde alltså det kvinnliga vittnet till polisen dagarna efter försvinnandet. Det är två saker som är viktiga:
Det ena är att vittnet kan beskriva Helenas byxor i detalj, det andra är att vittnet säger att mannen vid Helenas sida bär pilotglasögon - och "bär" tolkar jag som att han har dem på sig, alltså på näsan. Det som är det uppseendeväckande med den här sista detaljen är att i samma avsnitt (avsnitt tre, alltså) framgår det att strax före stängning ses en man tillsammans med Helena, och den mannen bär just pilotglasögon! Dessutom har polisen sedan de första förhören 1992 namnet på den personen. Det är därför som utredarna nu (tyvärr sex år senare, alltså 1998) får puls så det skriker om det. Det verkar alltså vara bärandet av pilotglasögonen som är den stora grejen för polisen och som jag tror gör att polisen hyser tilltro till brovittnet.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-16 kl. 01:17.
Citera
2021-06-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Frågan är ju bara om någon vet något om de här bröderna ... Jag vet inget om dom. Det behöver kanske inte vara märkligare än att ingen vet något/så mycket om dom?!
Var det för övrigt inte du som för några dagar sedan skrev att "snart kommer någon att styra bort diskussionen från BW" och typ "jag bara väntar"? Och nu är du själv som styr bort från BW och går på bröderna O. Ja, där ser man!

Kan BW vara pilot ? Pilot hjälpte Helena att ringa hem , då berättar Ulrika att en kompis åt dem var där pga bråk m pojkvännen ( om jag minns rätt ?) om nu denna pilot och ev pojkvännen som var efterhängsen fick höra av Helena att hans flickvän var hemma hos dem ? Då vore det inte ett dugg märkligt om Helena och han slog följe ( pilot bodde inte åt det hållet men i så fall ska han som de sa i boken …. Kanske tänkt följa Helena hem för att va schysst eller följt henne hem för att flickvännen befann sig där ?
Citera
2021-06-16, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Kan BW vara pilot ? Pilot hjälpte Helena att ringa hem , då berättar Ulrika att en kompis åt dem var där pga bråk m pojkvännen ( om jag minns rätt ?) om nu denna pilot och ev pojkvännen som var efterhängsen fick höra av Helena att hans flickvän var hemma hos dem ? Då vore det inte ett dugg märkligt om Helena och han slog följe ( pilot bodde inte åt det hållet men i så fall ska han som de sa i boken …. Kanske tänkt följa Helena hem för att va schysst eller följt henne hem för att flickvännen befann sig där ?

Det sista m pojkvän och flickvän sas inte i boken utan va min egen fantasi
Citera
2021-06-16, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
I andra sammanhang får man intrycket att polisen fäster stor vikt vid brovittnet. Enligt avsnitt tre i radioprogramserien (cirka 16:30 in i programmet och framåt) ringde alltså det kvinnliga vittnet till polisen dagarna efter försvinnandet. Det är två saker som är viktiga:
Det ena är att vittnet kan beskriva Helenas byxor i detalj, det andra är att vittnet säger att mannen vid Helenas sida bär pilotglasögon - och "bär" tolkar jag som att han har dem på sig, alltså på näsan. Det som är det uppseendeväckande med den här sista detaljen är att i samma avsnitt (avsnitt tre, alltså) framgår det att strax före stängning ses en man tillsammans med Helena, och den mannen bär just pilotglasögon! Dessutom har polisen sedan de första förhören 1992 namnet på den personen. Det är därför som utredarna nu får puls så det skriker om det. Det verkar alltså vara bärandet av pilotglasögonen som är den stora grejen för polisen och som jag tror gör att polisen hyser tilltro till brovittnet.
Jo det är väl han Lars eller vad han hette som höll i det innan cold case tog över som går på den linjen. Passar dessutom systrarna Andersson bättre än om gm är BW... Personligen tvivlar jag på att gm bor kvar i Mariestad.
Senast redigerad av divadnil 2021-06-16 kl. 01:21.
Citera
2021-06-16, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Du får tro vad du vill men det här är inget som jag har hittat på, utan en upplevelse av en kvinna som idag är närmare 80 år som var med på den här skallgången där B.W var ledare och hon hörde vad hon hörde. Samma sak hörde en man som också var delaktig i skallgången som var bekant med Helenas föräldrar. Tyvärr död idag. Det här är alltså hennes upplevelse av det som hände, ingen annans! Jag bara förmedlar! Sedan kan jag givetvis inte svara för eventuella feltolkningar av situationen där och då. Men jag tar det en gång till, så här skrev hon:

"Hej!
Jag var med på den första skallgången som utgick ifrån Ekuddenområdet. Jag var tidigt på plats och träffade en äldre man som också ville ställa upp eftersom han kände föräldrarna till Helena. Han hette ******* i efternamn (glömt hans förnamn) men är tyvärr död nu.

Vid första stoppet i skallgången så hoppade Björn upp på en sten så han skulle ses o höras o vi, *******och jag stod väldigt nära. Björn redogjorde för hur vi skulle fortsätta gå. Efter det pratade han med några yngre som stod intill o sa o visade hur Helena tappade sin sko när hon skulle springa iväg. Han gjorde en liten halvpiruett på stenen där han stod för
att visa hur hon skulle ha fastnat med skon.

Det var allt han sa som ******* och jag uppfattade och jag sa till ******* : "hur kan han veta hur hon tappade skon?"

******* höll med o sa att det undrade han med.

Vi fortsatte skallgången men vi tänkte på detta båda två. Jag berättade det för min man när jag kom hem o han sa detsamma som mina tankar var.
Jag nämnde detta till en före detta jobbarkompis som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men hon sa att Björn varit inne på förhör. Hon visste vem han var. Jag själv bodde i Mariestad 5 år och kände inte så många och många år sen vi flyttade därifrån. Vi flyttade därifrån 1995. Men ... jag har aldrig glömt detta.

Det var allt. Men jag minns piruetten och hur hon skulle ha tappat skon på för sätt mycket väl. Det är många år sen men vissa små ord följer med som man tycker är märkliga.

Jag, min man o ******* gick en skallgång till men då var inte Björn ledare.
Detta som jag berättat för dig nu är det som jag fortfarande minns.

Detta för nog inte fallet framåt tyvärr men visst är det märkligt att någon kan berätta o visa hur hon tappat skon om de inte varit intill?
Ha en bra dag ...
Hälsningar *****"
Ja detta är oerhört märkligt. Och varför skulle inte damen tala sanning. Damen har ju dock hört honom berätta för någon annan, hade varit perfekt om de hade bekräftat det. Sen är det ju oerhört konstigt i min värld att ingen frågar Björn, HUR vet du det?

Måste bara fråga kvasta-Sara, varför skrev hon detta till dig?

Kan det vara så att det är flera inblandade än två?
Björn är kanske inte GM, men är insyltad ändå och fått saker berättat för sig på natten, ev hjälpt till med en båttur eller något....
Citera
2021-06-16, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Ja detta är oerhört märkligt. Och varför skulle inte damen tala sanning. Damen har ju dock hört honom berätta för någon annan, hade varit perfekt om de hade bekräftat det. Sen är det ju oerhört konstigt i min värld att ingen frågar Björn, HUR vet du det?

Måste bara fråga kvasta-Sara, varför skrev hon detta till dig?

Kan det vara så att det är flera inblandade än två?
Björn är kanske inte GM, men är insyltad ändå och fått saker berättat för sig på natten, ev hjälpt till med en båttur eller något....

Hittade hennes blogg efter en sökning på Helena Andersson Mariestad för ganska många år sedan. Där skrev hon lite om detta och att hon inte har kunnat släppa den här upplevelsen sedan dess. Det var nog i samband med någon årsdag av försvinnandet har jag för mig. Tog kontakt med henne och då skrev hon om det hon hade varit med om under den här skallgången. Bloggen är sedan länge nedlagd ska tilläggas.
Citera
2021-06-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Hittade hennes blogg efter en sökning på Helena Andersson Mariestad för ganska många år sedan. Där skrev hon lite om detta och att hon inte har kunnat släppa den här upplevelsen sedan dess. Det var nog i samband med någon årsdag av försvinnandet har jag för mig. Tog kontakt med henne och då skrev hon om det hon hade varit med om under den här skallgången. Bloggen är sedan länge nedlagd ska tilläggas.
Okej Tack för svar 😊
Citera
2021-06-16, 12:02
Medlem
Har det kommit upp här i tråden om en finne som hette Jari, Jorma eller nåt i den stilen?

Han har varit inne på förhör 1992,han hade lånat en vit bil av en vän den kvällen och den vännen gav han också alibi fast finnen var iväg ensam med bilen....

Han var ung och drog till Norge i några år direkt efter Helena försvunnit.
När han var tillbaka har han tydligen skrytit för sina pundarvänner att han klarade sig och att Helena ligger i en dunge inte långt från hennes hem.

Och att han eller hans vän spraylackade den vita bilen svart dagen efter Helena försvunnit.

Det här har jag läst i en grupp på Facebook....
Citera
2021-06-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Har det kommit upp här i tråden om en finne som hette Jari, Jorma eller nåt i den stilen?

Han har varit inne på förhör 1992,han hade lånat en vit bil av en vän den kvällen och den vännen gav han också alibi fast finnen var iväg ensam med bilen....

Han var ung och drog till Norge i några år direkt efter Helena försvunnit.
När han var tillbaka har han tydligen skrytit för sina pundarvänner att han klarade sig och att Helena ligger i en dunge inte långt från hennes hem.

Och att han eller hans vän spraylackade den vita bilen svart dagen efter Helena försvunnit.

Det här har jag läst i en grupp på Facebook....

🤔 har aldrig hört talas om detta ? Men har inte lusläst denna tråd från starten rad för rad heller . Detta borde ju i så fall vara något polisen har fått till sig och även kollat upp ? Men med tanke på polis arbetet med detta där t.o.m. fd poliser säger att det har glömts saker , vittnens iakttagelser och annat inte har följts upp utan hamnat i en hög i åratal så förvånas man inte längre 😕 bara att släppa in press folk , anhöriga och andra dagen efter på en ev brottsplats är helt galet !! Det framkom ju även i GW’s bok att polisen som fick detta fall på sitt bord hade aldrig jobbat med ett fall som detta … människorov / mord . Ena ringen tappades bort som en polis hade skickat till sierskan Saida 😱
Carina vittnet på cykelvägen visste inte ens dåvarande brottsutredare om att det fanns ? Kalla fall gruppen fick reda på detta vittne 2020 då journalisten som skrev boken informerade de efter att ha pratat m Vittnet Carina själv !!Gissar att massor av bevis har slarvats bort och att GM finns där närmare än vad de tror 😕
Citera
2021-06-16, 13:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
🤔 har aldrig hört talas om detta ? Men har inte lusläst denna tråd från starten rad för rad heller . Detta borde ju i så fall vara något polisen har fått till sig och även kollat upp ? Men med tanke på polis arbetet med detta där t.o.m. fd poliser säger att det har glömts saker , vittnens iakttagelser och annat inte har följts upp utan hamnat i en hög i åratal så förvånas man inte längre 😕 bara att släppa in press folk , anhöriga och andra dagen efter på en ev brottsplats är helt galet !! Det framkom ju även i GW’s bok att polisen som fick detta fall på sitt bord hade aldrig jobbat med ett fall som detta … människorov / mord . Ena ringen tappades bort som en polis hade skickat till sierskan Saida 😱
Carina vittnet på cykelvägen visste inte ens dåvarande brottsutredare om att det fanns ? Kalla fall gruppen fick reda på detta vittne 2020 då journalisten som skrev boken informerade de efter att ha pratat m Vittnet Carina själv !!Gissar att massor av bevis har slarvats bort och att GM finns där närmare än vad de tror 😕

Det jag fetmarkerat.

Polisen visste visst om vittnet Carina år 1992. Hon förhördes flera gånger. Påstår journalisten detta i boken, så har hon fel uppgifter. Ett av de sakfel Leif GW nämner?

"Klockan är runt halv fyra på morgonen den 14 juni 1992 när Carina och hennes manlige bekant cyklar Ekuddenvägen ner för att svänga in på cykelbanan mot Vikingavägen där Carina bor. Men mitt på cykelbanan står en bil parkerad och de får kliva av sina cyklar för att gå förbi bilen.

– Vi försökte faktiskt titta in i bilen, vi var så nära. Men vi hörde ingenting och vi såg ingenting och sen cyklade vi hem för att sova, säger Carina.

Morgonen därpå cyklar Carina och hennes vän ner till Ekuddenbadet, då är bilen borta. När polisen knackar dörr berättar hon om vad hon sett.

Polisen som arbetar med Helenas försvinnande idag bekräftar att den här vittnesuppgiften stämmer. Enligt Lars Johansson på Grova brott så har Carina förhörts flera gånger under sommaren 1992 om sina iakttagelser, men den här uppgiften har det inte rapporterats om i media tidigare.

I de tre förhör som hållits beskriver hon bilen som bronsfärgad, enligt Lars Johansson men Carina säger idag att hon är helt säker på att det var en vit bil de såg."

https://sverigesradio.se/artikel/6718551
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in