2021-06-16, 07:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag drog upp det för när de flesta av Saddams vänner och allierade med all tydlighet förstått vilken mördare han var, vilka fortsatte att stödja? En del palestinier.. Och med förebilder som Saddam, ja då blir freden mer svåråtkomlig.

Du är verkligen en hycklare. Alla visste vem Saddam var när USA stödde honom också. Du vill bara till varje pris smutskasta Palestinierna.

Citat:
Men jag tror vi iallafall kan enas om att även om palestinier gillar Saddam så var han hemsk, vi glömmer inte bla Halabja.
Men Halabja var ju Iran? Ja, i alla fall om man skall tro USA som vid den tiden försökte skydda Saddam genom att anklaga Iran för angreppet. USA hjälpte som sagt USA med gaskrigföring. Det var enbart de år Saddam hade USA i ryggen han vågade ägna sig åt sådana krigsbrott.

Citat:
Med sådana förebilder, ingen kan vara förvånad över läget för Palestinerna då.
Israel har konsekvent valt terrorister och krigsförbrytare till ledare, men aldrig att du skulle kritisera dem. De har Rabin, Sharon, Begin, Shamir, Kahane m fl som förebilder. De samarbetade med apartheidregimen i Sydafrika osv.

Uppenbarligen är det egentligen inte att palestinierna stött en del osympatiska ledare som stör dig, så vad driver dig ensidiga ställningstagande för sionisterna och deras ockupation och etniska rensning?
Citera
2021-06-16, 07:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De flesta i USA, det enda landet där judar inte behöver dölja att de är judar. Men även i USA har judar alltid beväpnad bevakning vid synagogor eftersom det förekommer att det springer in personer och dödar judar relativt ofta.
Får man fråga varför du bor i Spanien om det är så livsfarligt för judar överallt annat än i Israel?
Citera
2021-06-16, 07:53
Avstängd
Citat:
Oj du glömde varför Israel svarade, kallas agro-terrorism och de använde det precis igen. Därför Israels svar:
"Agroterrorism"? Gäller det också varje gång någon bosättare vandaliserar palestinska odlingar på Västbanken och har då även palestinierna rätt att svara militärt?
Citat:
Nej jag vill inte se Våld från någon sida.
Men du är väldigt noga med att försvara eller förtiga våld från Israels sida.
Citera
2021-06-16, 08:25
Medlem
diseuses avatar
Eldupphör brutet på Gazaremsan: https://aje.io/rva3sr
Citera
2021-06-16, 08:26
Medlem
humanlifes avatar
"Död åt araber" är inte bara tomma slagord. Staten uppmuntrar rentav judar med vapenlicens att skjuta araber.

Israeli gun owners are licensed by the state to kill Palestinians

Ministers' support for gun attacks by Israelis shows there is zero interest in reducing violence or preserving lives - especially not Palestinian lives
Licensed civilian gun bearers in Israel, predominantly Jewish men, are openly encouraged by the state to shoot to kill alleged or perceived Palestinian attackers.

Israeli gun owners are licensed by the state to kill Palestinians | Middle East Eye
Citera
2021-06-16, 08:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Får man fråga varför du bor i Spanien om det är så livsfarligt för judar överallt annat än i Israel?

För att jag inte gillar den politiska situationen i Israel samt att jag tycker det är för svårt att leva där även om det säkert varit bättre inom mitt yrke på alla sätt.
Citera
2021-06-16, 08:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tror du att de lider mer än människorna i de ockuperade Gaza och Västbanken?

Det går inte att jämföra. Palestiniernas lidande är självförvållat och fortsätter att vara det även idag även om de yngre inte kan läggas till ansvar för vad deras anfäder gjort. Ingen jude i Europa eller USA kan stå ansvarig för vad som skedde i Palestina 1948 men det är precis vad personer som du insinuerar varje dag.
Citera
2021-06-16, 08:57
Medlem
Melange5738s avatar
https://babylonbee.com/news/dems-shocked-disappointed-to-learn-that-new-israeli-prime-minister-will-still-be-a-jew

"I just can't believe Middle East Arabs would work together with Jews. It's like black people here working with police to help make communities safer, it's so triggering. "

(jag fattar att det var en skämtartikel, ni behöver inte påpeka det)
Citera
2021-06-16, 09:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
De bygger hus lite hursomhelst utan att följa ens lokala byggregler, ofta ända ut till tomtgränsen om de ens följer tomtgränser. Husen är ofta väldigt stora och är inte ritade av arkitekter utan byggs lite hursomhelst utan att en byggnadsingenjör godkänner planen. Elen installeras oftast inte av fackkunniga personer.

Notera att jag inte är mot att personer bygger sina egna hus, installerar egna vattenledningar etc på mark de själva äger men i ett civilserat samhälle så måste man ha vissa krav på juridik och säkerhet. Fatta om du äger en tomt och någon annan bygger ett hus som går in på den tomten och du ska riva den och du får betala för arbetet och bortshacktningen av materialet som kan uppgå till flera månadslöner. Vem betalar det, gissa? Markägaren, Israel eller Palestina?

Skulle de verkligen få bygglov?, av israel.
I sitt eget land, fastän ockuperat, borde man få bygga enligt sin egen sed.
Citera
2021-06-16, 09:35
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Israel och Palestina borde förhandla om vilken framtid de vill leva i, ett land, två länder eller 3? Var ska gränserna för Israel och Palestina gå? Finns massvis med saker att diskutera om, ingen kommer kunna bomba sig till en lösning, så även om dialog är svårt. Kom för 17 till förhandlings bordet.

För en långvarig fred så krävs det att båda själva bestämmer om vilken lösning denna konflikt kan tänkas ha. Jag har mina ideèr, men det är inte mitt land eller område, så jag vill att de själva ska bestämma. Ja eller tom de måste bestämma själva, lika lite jag vill någon annan bestämmer om min framtid.
Steg ett borde vara att sluta bygga nya bosättningar på ockuperat område.
Citera
2021-06-16, 09:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Varför väljer du ut en etnicitet? Varför är det bara palestinierna som ska ha en juridisk säkerhet enligt dig och vad är det som ger dem säkerheten om inte Israel? Varför tror du att PA ger dem någon säkerhet när de bevisligen inte gör det i många fall?

Nej men du behöver en ingenjör som godkänner hållfasthetsberäkningarna, i synnerhet när det rör ett hus gjort av sten. Att du inte förstår det indikerar din utbildningsnivå (och IQ).

Ditt vurmande för bygglov i laglöst land är svårt att ta på allvar.
Är du så mån om palestiniernas säkerhet att du låter de bo på gatan i stället för att bygga ett hus utan beräkningsingenjör?
Det är inte raketforskning att bygga hus, är man händig går det lätt.

Israelerna är fullgott skyddade jämfört med motparten.
Citera
2021-06-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Israel behövs inte för att försvara judar, hälften av dem lever ju utanför Israel. Sionisterna invandrade till Palestina i kolonial anda och drev bort den befintliga befolkningen.
Det judiska folket är inhemskt till Israel, födelseplatsen för deras identitet och unika kultur, och har upprätthållit en dokumenterad närvaro i över 3000 år på området. Familjerna till de flesta israeliska judarna bodde i Mellanöstern, Afrika och Asien innan de återvände till sitt förfädernas hemland i Israel. Judar som kom från Europa var inte kolonialister. De representerade inte en främmande makt och avvisade all identifiering med europeiska nationer. De var idealister som försökte återställa sitt unika arv och kämpade för samma rättigheter som alla människor beviljas: självbestämmande och självständighet i deras förfäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in