2021-06-16, 03:35
Avslutad
Uppskattningar av dödsfallen i influensor. Rapporterade fallen borde då vara lägre. Det är baserat på normala år där inte halva världen har infört några restriktioner som minskar smittspridning.

Många är gamla och sjuka även där! Fast det kanske bara är i Covid-19 som man får exkludera fall och gissa sig fram till egna tal som passar bättre? 🤔

Men det går ju aldrig att komma fram till någonting om man håller på så, ingen kan någonsin varken bevisa eller motbevisa egna antaganden som sitter i folks egna huvud. Där 18 000 bekräftade fall i ena pandemin kan förvandlas till att vara jämförbart med 3,8 miljoner i andra pandemin.

Oavsett om man nu är inne om överdrivna eller underskattade siffror kan man ju inte vinna mot den typen av fria övertygelser. Så då får vi väl alla bara hitta på våra egna siffror då och fortsätta så resten av pandemin. Och i nästa pandemi osv. End of rant 2. (Hoppas någon ändå känner som vinnare i det här klimatet och i alla evighetstrider om den så kallade "sanningen", jag ser bara förlorare)

Citat:
"Seasonal flu kills 291,000 to 646,000 people worldwide each year, according to a new estimate that's higher than the previous one of 250,000 to 500,000 deaths a year."

https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=208914
Senast redigerad av sjelvefan 2021-06-16 kl. 03:42.
Citera
2021-06-16, 04:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Rön är en sak. Resultat är någonting annat. Jag är av uppfattningen att det är viktigt att man skiljer på det.

Du har tydligen inte så stor erfarenhet av att läsa om forskning och vetenskap eftersom du inte vet hur ordet rön används, eller så vill du bara slingra dig.
Lite märkligt kan man tycka eftersom du tidigare påstått att du är välutbildad.
Kanske läser du mest på andra språk än svenska, vad vet jag.

För att göra det lätt för dig skriver jag om mitt tidigare inlägg, ordet rön byter jag ut mot ordet forskningsresultat.
Hur fasen kan du fortsätta vägra att ta till dig ny information och nya resultat?

Jorden är inte platt och solen snurrar inte runt jorden.
Astra Zenecas vaccin fungerar på äldre och skyddet är bättre än vad de första testerna visade.
Försök att lära dig att ta till dig nya forskningsresultat även om de inte stämmer med din världsbild.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-16 kl. 04:49.
Citera
2021-06-16, 04:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå, ett vaccins effektivitet mäts inte i kliniska försök, då mäter man efficacy. Jag försökte förklara det här för en annan kuf här på Flashback men jag tror inte han kopplade. Få se hur du lyckas. Efficacy och effectiveness är två helt skilda saker. De 63% som du hänvisar till och som redovisades i WHOs rapport avser efficacy (skydd mot symptomatisk sjukdom). Effektivitet är det mått som används när man studerar ett vaccins prestanda mätt gentemot en känd utkomst, oftast baserat på vaccinets resultat i en population. I det här fallet allvarlig sjukdom. Ett vaccin med låg efficacy kan ha hög effektivitet. De 92% som Public Health England deklarerat avser vaccinets effektivitet i att skydda mot allvarlig sjukdom. Vaccinets efficacy vad gäller skydd mot symptomatisk smitta är dock fortfarande 63% enligt WHO. Mätt över alla åldersgrupper var efficacy 79% när det gäller skydd mot symptomatisk smitta enligt AstraZenecas fas-3 rapport. Fas-3 rapporten visar också att vaccinets efficacy mot allvarlig sjukdom och död var 100% i alla åldersgrupper.

Intressant att det du påstår går tvärtemot det som beskrivs i inlägget under ditt. Tycker ditt resonemang känns både orimligt och fel. Det är ju knappast så att man blir odödlig om man låter vaccinera sig, men det är ju faktiskt vad du skriver. 100% skydd mot allvarlig sjukdom och död.
Citera
2021-06-16, 04:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Enligt den senaste UK-statestiken kan konstateras att belastningen på sjukvården ökar med 100% vid valet av Astras vaccin, givet den Indiska varianten.

Ett klokt val av FoHM att framhärda??

De har ju sagt att alla vacciner ger ett "bra skydd". Har noterat att FHM undviker siffror när de skriver om vaccinationer mot covid19. Framförallt så undviker de jämförelser mellan de olika vaccinen, samt att de gärna framhärdar Astra-vaccinets förträfflighet, men som ändå bara kan ges till de icke arbetsföra 65+.... (bra att bli av med?).
Citera
2021-06-16, 04:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Du har tydligen inte så stor erfarenhet av att läsa om forskning och vetenskap eftersom du inte vet hur ordet rön används, eller så vill du bara slingra dig.
Lite märkligt kan man tycka eftersom du tidigare påstått att du är välutbildad.
Kanske läser du mest på andra språk än svenska, vad vet jag.

För att göra det lätt för dig skriver jag om mitt tidigare inlägg, ordet rön byter jag ut mot ordet forskningsresultat.
Hur fasen kan du fortsätta vägra att ta till dig ny information och nya resultat?

Jorden är inte platt och solen snurrar inte runt jorden.
Astra Zenecas vaccin fungerar på äldre och skyddet är bättre än vad de första testerna visade.
Försök att lära dig att ta till dig nya forskningsresultat även om de inte stämmer med din världsbild.

Läs inlägg nr 483703. Du får välja att kalla det för rön eller forskningsresultat. För mig kvittar det.
Ärligt talat tror jag inte du vet vad forskning är för något, men om du sätter likhetstecken mellan rön (gissningar, hypoteser), samt forskningsresultat säger det mer om dig, än om mig.
Citera
2021-06-16, 05:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Läs inlägg nr 483703. Du får välja att kalla det för rön eller forskningsresultat. För mig kvittar det.
Ärligt talat tror jag inte du vet vad forskning är för något, men om du sätter likhetstecken mellan rön (gissningar, hypoteser), samt forskningsresultat säger det mer om dig, än om mig.

Rön betyder absolut inte varesig gissningar eller hypoteser varken i vardagligt språkbruk eller i mera vetenskapliga samanhang.
Edit
Lite exempel
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=tablet-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=nya+r%C3%B6n+fr%C3%A5n+ki

Jo, jag har förstått att du inte bryr dig om det som inte stämmer med vad du tycker, men nu råkar det ju vara så att tex. Astra Zenecas vaccin har en utökad studie, som lämnats in till FDA, som man bör lita på lika mycket som den första fas 3-studien.

Edit
Jag läste detta inlägg också.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-16 kl. 05:18.
Citera
2021-06-16, 05:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
De har ju sagt att alla vacciner ger ett "bra skydd". Har noterat att FHM undviker siffror när de skriver om vaccinationer mot covid19. Framförallt så undviker de jämförelser mellan de olika vaccinen, samt att de gärna framhärdar Astra-vaccinets förträfflighet, men som ändå bara kan ges till de icke arbetsföra 65+.... (bra att bli av med?).
Rena rama konspirationsteorierna

AZ vaccin har getts till väldigt många inom sjukvården, för att bli av med dem?

Icke arbetsföra 65+???
Vakna upp och inse att många fortsätter arbeta efter de fyllt 65 år

AZ är ett mer traditionellt vaccin till skillnad mot mRNA vaccinerna. Här i tråden har dina kompisar med konspirationer sett mRNA som något snabbt framtaget nytt vaccin som de inte litar på och varit oroliga för dessa. SÅ varför är du nu så förhatlig mot AZ vaccin. Skulle du själv ta emot AZ vaccin?
Jag hade gärna tagit det då det ger bra skydd mot covid.

Frugan har fått AZ och jag Pfizer:s och vi anser båda vi har ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Vi kan nu börja leva ett mer normalt liv och behöver inte öppna dörrar med armbågarna.
Citera
2021-06-16, 05:39
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Rena rama konspirationsteorierna

AZ vaccin har getts till väldigt många inom sjukvården, för att bli av med dem?

Icke arbetsföra 65+???
Vakna upp och inse att många fortsätter arbeta efter de fyllt 65 år

AZ är ett mer traditionellt vaccin till skillnad mot mRNA vaccinerna. Här i tråden har dina kompisar med konspirationer sett mRNA som något snabbt framtaget nytt vaccin som de inte litar på och varit oroliga för dessa. SÅ varför är du nu så förhatlig mot AZ vaccin. Skulle du själv ta emot AZ vaccin?
Jag hade gärna tagit det då det ger bra skydd mot covid.

Frugan har fått AZ och jag Pfizer:s och vi anser båda vi har ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Vi kan nu börja leva ett mer normalt liv och behöver inte öppna dörrar med armbågarna.

Jag sökte reda på innehållsförteckningen när jag hörde om blodproppar av AZ vaccinet.. och fick då läsa om att det absolut inte är ett traditionellt vaccin utan en ny typ av vaccin som har ett schimpansvirus som leveverar covid in i cellen, dvs det är två olika virus i den.

Jag tar inga vacciner på grund av min religiösa övertygelse men ändå så tycker jag att det var intressant och logiskt att söka på internet efter innehållsförteckningen till Astra Zenecas vaccin.. efter att rykten om blodproppar började höras.

Klart det är intressant.
Citera
2021-06-16, 05:42
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Intressant att det du påstår går tvärtemot det som beskrivs i inlägget under ditt. Tycker ditt resonemang känns både orimligt och fel. Det är ju knappast så att man blir odödlig om man låter vaccinera sig, men det är ju faktiskt vad du skriver. 100% skydd mot allvarlig sjukdom och död.
Amen gud vad pinsam du är. Du svänger dig med felaktigheter i parti och minut och när jag tar mig tid att förklara det här för dig med effektivitet så spelar du dum. Precis som du inte fattar att 100% skydd mot allvarlig sjukdom och död avser allvarlig sjukdom och död i Covid-19? Gud så pinsam du är. Skämskudde x 5 liksom. Till och med AstraZeneca själva skriver "100% efficacy against severe or critical disease and hospitalisation". Skärp till dig nu. Säg tack istället.

https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2021/astrazeneca-us-vaccine-trial-met-primary-endpoint.html#!
Citera
2021-06-16, 05:43
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag antar att experterna hävdar att schimpans-virus är oskadligt för en människa om hen injicerar viruset i blodet genom en spruta.. men visst låter det lite idiotiskt att göra nå sånnt.. och varför hände blodpropparna när det borde vara helt okej att injicera schimpansvirus i blodomloppet lol
Citera
2021-06-16, 06:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag antar att experterna hävdar att schimpans-virus är oskadligt för en människa om hen injicerar viruset i blodet genom en spruta.. men visst låter det lite idiotiskt att göra nå sånnt.. och varför hände blodpropparna när det borde vara helt okej att injicera schimpansvirus i blodomloppet lol

Nu injiceras vaccin inte intravenöst utan intramuskulärt....
Citera
2021-06-16, 06:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Nu ska väl inte vaccin normalt injiceras i blodomloppet, det är därför vissa säger att man bör aspirera när man ger vaccin.

Att använda adenovirus från schimpans som vektor är inget direkt nytt i vaccinvärlden, från 1990-talet någon gång skulle jag tro.

Edit
Varför tror så många att det är något nytt med vektorvaccin och mRNA-vaccin?
Min gissning är att de flesta inte varit särskilt intresserade av vaccin till helt nyligen.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-16 kl. 06:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in