Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag anser att Världen behöver mobilisera för att hjälpa Sydamerika och Indien. Men jag blir provocerad av att vissa godhetspredikanter väljer att blunda för den tragedi som många västländer har gått igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Mkt är tyvärr självförvållat pga dålig kost och ohälsosamt leverne. Det hade inte behövt bli så illa i väst om folk lärt sig att äta riktig mat i lagom mängd och motionera regelbundet.
Det är självförvållat på så sätt att västländernas invånare har hållit sig friska nog att leva till hög ålder. Hög ålder är en mycket stor riskfaktor beträffande Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nu har det gått över ett år och de flesta har bara blivit ännu mera ohälsosamma och vaccinberonde. Trist att se.
Jag ser gärna att de äldre och sköra i utvecklingsländer får vaccin före friska barn i västvärlden. Det är en rent vanvettig prioritering.
Helt enig mer WHO där.
Min kritik mot WHO handlade främst om en negativ attityd mot västländer. Jag har fått intrycket att Tedros Adhanom Ghebreyesus tycker illa om västländer. Anser han att det är västländernas ansvar att tänka på omvärldens folk före sina egna befolkningar?
Annars håller jag delvis med dig. Jag ser gärna att sköra invånare i Sydamerika och Indien får vaccin före friska barn i västländer. Däremot säger jag inte samma sak om Afrika. Afrikanerna har skapat sin misär helt själva, trots massivt bistånd från väst. Afrikanerna har en förmåga att alltid hamna först i kön när hjälp delas ut. Den här gången är det afrikanernas tur att stå tillbaka, medan hjälpinsatserna går till Indien och Sydamerika.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Afrika har vant sig vid att allt bistånd från Väst är gratis och något man kan kräva. Något tack därifrån har jag aldrig hört.
Nej, någon tacksamhet har jag inte uppfattat. Det västländerna får tillbaka, är anklagelser om "rasism". Vita västerlänningars rasism utmålas som orsaken till Afrikas konstanta misär. Det sägs aldrig någonting om afrikanernas vana att skaffa många fler barn än dom klarar att ge en bra uppväxt. Dom astronomiska födelsetalen leder oundvikligen till fattiga barn. Men ingen säger någonting om afrikanska föräldrars ansvar för sina egna barn. Det är vita västerlänningar som förväntas ha dåligt samvete för Afrikas fattiga barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Tedros Adhanom Ghebreyesus är en korrumperade skithög likt resterande "ledare" på den kontinenten.
Afrikas ledare borde för länge sedan ha startat ett begränsing av födelsetalen på samma sätt som Kina. Men dom har inte brytt sig. Istället har dom använt västvärlden som dumpningsplats för afrikanernas enorma mängder avkommor.
Dom resurser som västvärlden har satsat på afrikaner, hade västländerna istället kunnat använda till att upprätthålla fungerande smittskyddsmyndigheter på hemmaplan. Nu får det vara nog med att västländer skickar resurser till Afrikas ständigt växande befolkning. Den här gången är det Sydamerikas och Indiens tur att få ta del av omvärldens omtanke. Sydamerika och Indien har drabbats hårt av virusets härjningar.